Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Parallelladdningsfrågor

  1. #1

    Standard Parallelladdningsfrågor

    Hej igen!

    Några månader sen jag var här sist som total nybörjare och sökte råd. Jag har börjat komma igång lite inom hobbyn, men känner mig fortfarande lite novis på allt som är el-relaterat.

    Jag undrar hur funkar det när man laddar flera batterier samtidigt genom tex ett parallelbord... Jag förstår att vanliga vägguttag ofta är säkrade på 16A, så jag antar att det betyder att jag måste dra mindre än 16A om jag ska ladda flera batterier samtidigt genom en laddare? Anta att jag har några lampor tända osv, vad skulle ni rekommendera för gräns för hur många A jag plockar ut från ett vägguttag/säkring för att slippa komplikationer?

    Förstår jag det även rätt här att det för vanligt hemmabruk är meningslöst att köpa en laddare och psu med tex 20A output då jag ändå aldrig kan plocka ut så mycket? Att det är smartare att ha 2st 10A laddare och koppla in dem på olika säkringsgrupper?

    Lyssnar även gärna på andra tankar gällande parallel-laddning. Jag kan grunderna - samma cellantal, samma storlek och samma urladdningsmängd för bäst resultat. Men om det finns några andra bra/relevanta grejer att tänka på när man parallelladdar?

    Tack!

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det är den strömmen som batteriet laddas med som anges, t.ex. 3S2000 med 10A vilket blir 5ggr C. Summan av det hela blir 3x4.2 för volten och så lägger vi till strömmen på 10A, då får vi 3x4.2x10=126W. I ditt uttag hemma har du grovt räknat 230Vx10A=2300W alltså ingen fara att ladda hemma.
    För att kolla max ström som du kan använda hemma blir det 2300W/(3x4.2)=182A teoretiskt, sedan får man dra av förluster osv med du förstår säkert.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du får skilja på 230 V/10 A -2300 W (2,3 kW) och 12 V/10 A - 120 W. Det är liksom inte riktigt samma sak. Att du skulle ha en laddare med power-supply som sänker ditt 10A-uttag hemmavid är nog rätt osannolikt för då skulle du behöva kräma in (och ta ut) typ mera än 2,3 kW ur laddaren - och de laddarna är nog lätt räknade.
    F ö är det nog mest laddarens maximala laddeffekt (anges i Watt-W) och hur mycket din power-supply förmår leverera som sätter begränsningarna när du laddar hemma. Många laddare som nybörjare väljer har bara typ 50 W laddeffekt och det är ju dessutom inte mycket att komma med om man vill parallell-ladda - annat än för typ inomhusackar. Laddar du t ex en 3S2200-ack med 2C (4,4A) så innebär detta strax över 50 W laddeffekt maximalt. Så parallell-laddning av 2 sådana ackar med en 50W-laddare är knappast motiverat eftersom det blir en 1C-laddning (2,2 A i detta fall) per ack - det kommer i stort sett att ta samma tid som att ladda dom var och en med 2C (4,4 A i detta fall) istället. Och 2C-laddning klarar ju de flesta ackar galant idag.
    Roger
    Edit: Kenneth hann visst före...

  4. #4

    Standard

    Nu när vi kan bortse från strömfrågan så kan jag ge några tips om parallellladdning.

    * Var noga!

    * Använd ett "Safe" parallellkort som tex: http://www.revolectrix.com/MPA_XH.htm eller http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._6S_XT60_.html

    * Tänk på att de oanvända utgångarna på laddkortet inte bör kortslutas!

    * Mät alltid batterierna innan du kopplar dem till laddkortet.

    * Koppla in den stora batterikontakten först på alla batterier, sedan balanskontakterna.

    * Det går bra att ladda batterier med olika kapacitet så länge cellantalet är samma. Det är bara lite viktigare att se till så att de är lika urladdade om man laddar ett stort och ett litet batteri.

    * Ställ balanseringsströmmen på en realistisk nivå för batteristorleken om laddaren har mycket hög balanseringskapacitet. Revolectrix PL8 kommer med 3A balanseringsström inställd från fabrik. 300mA är mer lämpligt då du inte märker om du kopplar in ett batteri med en trasig cell tillsammans med de andra annars. De flesta mindre laddare har bara 50mA-350mA så det här gäller bara rejäla laddare.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Koffe84 Visa inlägg
    Lyssnar även gärna på andra tankar gällande parallel-laddning. Jag kan grunderna - samma cellantal, samma storlek och samma urladdningsmängd för bäst resultat. Men om det finns några andra bra/relevanta grejer att tänka på när man parallelladdar?

    Tack!
    Gör det inte! Ladda ett batteri i taget och var nöjd där. Behöver man flyga snabbare så finns laddare med fler utgångar att köpa för ganska små summor.

    Om man buntar ihop batterier parallellt så trollar man effektivt bort de säkerhetsspärrar som finns i form av att upptäcka dåliga celler. Så ladda en åt gången.

    (Förövrigt så spelar kapacitet ingen roll om du laddar parallellt)
    Superhero

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Med tanke på din fråga, så har du inte koll på grundläggande ellära och bör därför avstå tills vidare från parallelladdning.

    Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •