Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Strömsätta BEC?

  1. #1

    Standard Strömsätta BEC?

    Har sett två varianter på användandet av BEC och undrar lite kring när man ska använda vilken. Den ena går ut på att man strömsätter BEC via lipot som man strömsätter motorn med. Den andra går ut på att man strömsätter BEC separat via ex ett 2S lipo. Borde man inte alltid strömsätta BEC med ett separat batteri?

    Fint om någon kunde reda ut detta.
    Senast redigerat av waqr den 2016-06-30 klockan 08:38.

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jo, du har rätt att så borde man göra.

    Dock inget krav att ha ett separat batteri till BEC, om det inte ger störningar förstås.
    Däremot om man har mycket kraftiga motorer kan man med fördel ha separat batteri till BEC, utifall motorbatteriet skulle ta helt slut/ eller annan anledning(kan varas så att det blir kortslutning i ESC) och då kommer inte BEC att fungera.
    Separat batteri har rädda min AVA en gång, då ett blad bröts i luften och modellen skakade så mycket att motorbatteriet flög ut kärran, dock kunde jag fortsätta tack vare separat batteri.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det beror ju på vad du vill uppnå. I ett lätt plan som min Acromaster, där jag var tvungen att byta till optoesc, efter att den gamla esc:en brunnit, och jag inte hade någon vanlig esc hemma, använder jag samma batteri. I stora modeller där man vill uppnå redundans, eller har många celler i serie i sitt paket är det lämpligt att dela upp till separat mottagarbatteri. Jag kör endast separat mottagarbatteri vid 6S LiPo drivack eller mer.
    fredrik

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av waqr Visa inlägg
    Har sätt två varianter på användandet av BEC och undrar lite kring när man ska använda vilken. Den ena går ut på att man strömsätter BEC via lipot som strömsätter motorn med. Den andra går ut på att man strömsätter BEC separat via ex ett 2S lipo. Borde man inte alltid strömsätta BEC med ett separat batteri?

    Fint om någon kunde reda ut detta.
    Det heter inte BEC som man strömsätter från annat än drivacken.

    Där emot så är det lämpligt att göra det så säkert som möjligt. Jag använder nu för tiden li-ion med en separat regulator samt telemetri till detta. När min regulator inte orkar hålla 6volt längre vilket är 3.0v/cell så larmar min sändare och jag har ca 10% kvar att landa med innan min mottagaracke är nere på 5volt som är min spänning. Li-po hinner dö innan man når ner under 6volt, därav att li-ion är bättre.

    Finns många andra sätt, exempelvis detta, som är en god säkerhet om man ändå vill använda en BEC, dvs riktig BEC och inte en "i folkmun BEC". http://www.optipower.co.uk/Home.aspx?pid=102&mid=202
    Superhero

  5. #5

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •