Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 66

Ämne: Hur är aktiviteten på era klubbar?

  1. #41

    Standard

    Den heter på FB:
    Malmö Radioflygsällskap

    Verkar vara ett initiativ från någon i klubben (styrelsen ?) 2013.

    Helt fantaiskt att lägga upp en FB-sida och glömma bort att marknadsföra den.

    Då finns det alltså två (2) FB-sidor för MRFS :-) och ingen info på hemsidan :-(

    ___________

    Ni som varit medlemmar i MRFS längre tid än jag själv (2 månader), när är det årsmöte? Var hålls årsmötena? Hur ofta har styrelsen möten? Hur ser ekonomin ut?

    //R

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    För MRFS:are gå med i FB gruppen:

    Är det någon som känner till någon klubb som har satt upp en webcam som visar om någon är på plats? Skulle säkert vara både en bra sak och en kul sak.

    //R
    Detta har diskuterats på MRFS årsmöte flera gånger och kontentan är att det merarbete med tillstånd och annat som krävs för att filma på fältet har gjort att det inte blivit av. Även om tillstånd ges, så ska någon montera och klappa om kameran. Det finns även en omvänd säkerhetsaspekt, och det är att man avslöjar om någon är där eller inte, vilket kanske lockar folk som inte kan skilja på vad som är deras och andras.

    Så, det vore en bra och kul sak, och på intet sätt omöjligt att lösa. Det är bara lite jobbigare än vad man först skulle kunna tro.

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Den heter på FB:
    Verkar vara ett initiativ från någon i klubben (styrelsen ?) 2013.

    Helt fantaiskt att lägga upp en FB-sida och glömma bort att marknadsföra den.
    Det var jag som skapade sidan 2013 när jag var med i styrelsen, för att klubben skulle kunna ha sidan att foga över i framtiden om någon skulle vilja det.

    Varför inte marknadsföra den? Ja, återigen diskuterades det i omgångar om vi skulle fokusera på det eller något annat. Klubben gick över från pappersbunden kommunikation till endast e-post och det gick ganska bra. Därför har e-post varit den enda officiella vägen, med hemsidan som stöd. Att gå över mer till sociala medier hjälper dessvärre inte: dels så måste klubben ha en "officell" kanal genom vilken information delges, dels så befinner sig inte alla på Facebook (vilket antingen beror på att man inte är på sociala medier alls, eller på andra sociala medier).

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Då finns det alltså två (2) FB-sidor för MRFS :-) och ingen info på hemsidan :-(
    Sidan (den som heter Malmö Radioflygsällskap) är bara ett skyltfönster. Där kan man inte diskutera fritt, utan det är mer enkelriktat och officiellt.

    Gruppen (den som heter MRFS Diskussion) är diskussionsgruppen. Där kan man dela bilder, snacka osv. Den tillkom för ett tag sedan efter att en nuvarande styrelsemedlem tänkt ordna det, men inte kunnat/hunnit. Då drog jag igång det.

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Ni som varit medlemmar i MRFS längre tid än jag själv (2 månader), när är det årsmöte? Var hålls årsmötena? Hur ofta har styrelsen möten? Hur ser ekonomin ut?
    Årsmöte: Oftast månadsskiftet januari/februari.
    Plats: Varierar, många gånger har det varit pressrummet på baltiska, senast på ett församlingshem i närheten.

    Antal styrelsemöten och ekonomi får någon i styrelsen svara på. :-)

    Mvh,

    David (f.d. ordförande i MRFS)

  4. #44

    Standard

    Ska sägas att jag tycker den här diskussionen är bra! Hoppas det leder till förändring. :-)

  5. #45

    Standard

    En webcam behöver inte vara officiell/allmän om man är orolig för en omvänd säkerhetsaspekt. Koden till låset på grinden är ju inte officiellt/allmänt, vad är skillnaden?

    Å andra sidan kan en officiell/allmän webcam avskräcka de som har en annan avsikt än att flyga.

    //R

  6. #46

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    En webcam behöver inte vara officiell/allmän om man är orolig för en omvänd säkerhetsaspekt. Koden till låset på grinden är ju inte officiellt/allmänt, vad är skillnaden?

    Å andra sidan kan en officiell/allmän webcam avskräcka de som har en annan avsikt än att flyga.
    Så sant.

    Föreslå gärna styrelse eller årsmöte att ta upp det igen tillsammans med förslag på genomförande! :-)

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dap Visa inlägg
    ska sägas att jag tycker den här diskussionen är bra! Hoppas det leder till förändring. :-)
    +1

    //r

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Jag vet en medlem som har erbjudit sig att ta hand om hemsidan på MRFS och göra den mer levande men styrelsen var inte intresserade utan tyckte att den är bra som den är.
    Hemsidan driftas idag av en frivillig, f.ö. samma person som gjort det i ett antal år. Det finns i dagsläget ingen möjlighet för andra än webmastern att direkt ändra på hemsidan, utan alla ändringar måste gå genom webmastern.

    Mig veterligt har ingen medlem erbjudit sig att hålla hemsidans innehåll levande under min tid i styrelsen, men om du känner någon medlem som vill göra det så be honom/henne att ta kontakt med styrelsen, eller så ger du mig namnet så kan jag ta kontakt, så får vi se vad vi kan komma fram till.

    Vad det gäller antal styrelsemöten så brukar det bli typ 5-10 per år, beroende lite på vad som finns att ta upp. Vi har inte formella möten för sakens skull, utan vi sammankallar dom när det behövs.

    Vad det gäller ekonomin så kan den numera beskrivas som stabil. Vill du ha mer information, typ årsredovisningar, etc, så skickar jag gärna över det per e-post.

  9. #49

    Standard

    Tack för info Mjoelner och dap.

    Mjoelner - du får gärna skicka över via mail mer info såsom årsredovisning och årsstämmoprotokoll.

    -------------

    När det gäller hemsidor kan alla rc-klubbar som är anslutna till SMFF få en gratis hemsida via http://idrottonline.se
    SMFF är ett grenförbund till Svenska Flygförbundet som i sin tur är anslutet till RF (Riksidrottsförbundet).

    Förutom gratis hemsida finns funktioner för mejlutskick, smsutskick, medlemsregistrering, avgiftshantering mm.

    Har klubben många aktiviteter kan man få sk LOK-stöd (bidrag). LOK-stöd ger tex en golfklubb årligen 20 000 - 50 000 kr i bidrag beroende på hur många aktiviter som redovisas. En normalstor RC-klubb kan säkert komma upp i kanske 5 000 kr i LOK-stöd årligen.

    Helsingborgs Modellflygklubb http://www.hmfk.se har nyligen gått över till idrottonline för sin hemsida.

    ----------

    Min erfarenhet inom idrotten och främst inom svensk-golf är att allt utgår i från den ambition och vilja som resp klubbs styrelse sätter och driver.

    Att det är upp till den enskilde medlemmen är till viss del rätt men det är styrelsen som måste vara den drivande kraften i alla föreningar. Jmf med svensk-golf är de mest framgångsrika golf-föreningarna de som har mycket aktiva styrelser.

    //R

  10. #50

    Standard

    Att utveckla modellflyghobbyn genom landet organiserade modellflygklubbar är en intressant fråga som det skrivits spaltmil om på de svenska modellflygforumen sedan slutet av 90 talet, trots alla idéer och förslag har ingen ännu funnit den raka vägen till framgång och förnyelse.

    Balcke, du skriver om Idrott Online och de fördelar du ser med detta IT system, de finns säkert, men då i stora klubbar med anställd kanslist och flera hundra medlemmar, men för oss vanliga dödliga styrelseledamöter i en liten klubb, är systemet svårt och tidskrävande att underhålla, se bara medlemsregistreringen med behörighetsnivåer, rena katastrofen, jag har en känsla av att flera klubbar lämnat SMFF just p.g.a. Idrott Online.

    Klubbarna för golfsportande ungdomar erhöll 4,9 miljoner i Lokstöd under 2014, under samma period erhöll flygsportens klubbar, alla kategorier 75 000 kr i Lokstöd, av dessa pengar svarade 16 st. av landets modellflygklubbar för 39 000 kr genom Lökstöd. allt enligt statistik på RF´s webbsidor.

    Lokstöd är säkert bra för lagsporter, och tydligen bra även för golf (lagsport?) men för modellflyg är det svårt att leva upp till regelverket för redovisning av LOK stöd.
    Att genomföra flygpass med minst tre personer samtidigt är inte helt lätt, regelverket måste snart bli föremål för översyn om det skall överleva

    Att styrelsen är den drivande kraften och ansvarar för genomförandet av de verksamhetsmål som årsmötet beslutar om för kommande verksamhetsår är också riktigt. Vad vi alla måste ha i åtanke är att styrelsen måste få med sig alla ideella krafter som finns i föreningen, vilket många gånger kan vara nog så svårt. Det är en sak att sitta på ett årsmöte och glatt rösta för alla aktiviteters genomförande, en annan är att lika glatt delta när det är dags för genomförande av aktiviteten man röstat ja för.

    En kan inte göra allt, alla kan göra något och tillsammans kan vi göra mycket, men det måste vara kul, att bara ha idéer och synpunkter förändrar inget, det måste finnas eldsjälar med rätt gnista som håller fyr i brasan, och får andra att brinna.

    Mvh
    Mats Erlandsson
    Ordf.
    www.ripamfk.com

  11. #51

    Standard

    Mats,

    Väldigt välformulerat, du uttryckte precis det som jag ville ha sagt men hade svårt att få till. Tack!

    @Balke: Jag har mejlat dig infon, kom den fram?

  12. #52

    Standard

    Mjoelner - tack, det gav ett intryck av ordning och reda på MRFS.

    Ang LOK-stöd kan jag förtydliga att inom svensk golf sitter det inga anställda kanslister som hanterar detta. De GK som får ut mest av LOK-stödet är de som har eldsjälar som driver frågan. Det gäller att till viss del anpassa aktiviteter så det går att få stöd. Det funkar även om golfen är en individuell sport.
    Hur det fungerar inom andra idrotter har jag ingen koll på.


    Inom Idrottonline så är det givetvis inget tvång att använda alla funktioner, man använder det som man behöver. Men en gratis hemsida som bygger CMS-verktyget EPI-server skulle förmodligen passa många RC-klubbar.

    Intressant att se att det finns många likheter mellan golf och RC-flyg, båda har/är:

    Huvuddelen av utövarna inom det manliga könet.
    De flesta är i ålder 50+
    Problem med tillväxten och svårt att attrahera den yngre generationen.
    Få tävlar, de flesta ser det som en hobby/intresse.
    Svårt att få ideella engagemang.
    Utövas utomhus på gräs som måste klippas.
    Kräver en stor mängd av koncentration och fokusering.
    Inte helt gratis.


    Förmodligen skulle man kunna få golfare (50+) att bli intresserade av RC. Att åka ut och förevisa RC-flyg på en golfklubb skulle säkert funka hur bra som helst. Ytorna finns där så det går att flyga utan problem. Visar man med el-flyg blir det inget buller heller.

    ----------------------

    Själv åker jag till Ripa på söndag, vi kanske ses där.

    //R

  13. #53

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    På tal om klubbaktivitet:
    Ikväll onsdag var det mycket folk på MRFS' fält.
    Kanske ditlockade av den goda förtäringen.
    Lika gott varje onsdag...
    Retroholic!

  14. #54

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg

    De GK som får ut mest av LOK-stödet är de som har eldsjälar som driver frågan. Det gäller att till viss del anpassa aktiviteter så det går att få stöd. Det funkar även om golfen är en individuell sport.

    ----------------------

    Själv åker jag till Ripa på söndag, vi kanske ses där.

    //R
    Vore intressant att veta hur golfklubbarna kan aktivera och dra in så mycket slantar på juniorer, jag har ställt frågan till ansvariga, såväl inom RF, som kommunalt ansvariga, nyfiken på hur ungdomsverksamheten med Lökstöd bedrivs i landets golfklubbar, det borde framgå i redovisningen, men ingen tycks veta eller vilja tala om hur golfklubbarnas juniorverksamhet med Lok stöd fungerar.

    Grundregeln att samla minst tre deltagare gäller även golfspelande juniorer.

    Du är välkommen till Ripa på söndag.

    Mvh
    Mats

  15. #55

    Standard

    Inom golfen är det en GK som sticker ut rejält när det gäller LOK-stöd.

    Gävle GK låg som många andra GK på cirka 20 000 kr årligen i LOK-stöd. 2006 tog den 63-årige Jan-Olov Swenneke tag i frågan och lyckades dra in hela 330 000 kr i LOK-stöd. Han fick in så mycket pengar att han blev deltidsanställd.

    Gävle GK är en stor klubb med 2300 medlemmar och siffran 330 000 kr är baserat på cirka 460 bidragsberättigade.

    Det Jan-Olov gjorde var att ta fram systematiska administrativa rutiner exempelvis att ständigt registrera verksamheten via listor och pärmar. Till detta togs det fram ett eget excel-dokument som kunde kopplas till LOK-redovisningen.

    Svaret på hur man gör hittar man på en GK, för Ripa kanske man skall kontakta grannen Kristianstad GK och fråga hur de gör. Utan att direkt veta är det garanterat bättre att fråga Kristianstad GK än tex Degeberga GK. Men det går säkert att leta upp Jan-Olov via Gävle GK.

    //R

  16. #56


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som Mats väl känner till så har vi ju haft en modellflyg-klubb i Sverige som också varit mycket framgångsrik med att få bidrag/stöd genom att visa på en mycket stor ungdomsverksamhet. Frågan är dock om den aktuella och lilla klubben verkligen haft så överlägset stor ungdomsverksamhet i verkligheten eller om det mest varit en "pappers-produkt". Så - är det en verklig och utökad ungdomsverksamhet vi talar om i golfklubbarna eller snarare ett nytt, kreativt sätt att lyckas få högre ersättning med befintlig verksamhet ? För generellt sett har väl golfintresset gått ner under senare år eller är jag felinformerad ?
    Roger

  17. #57

    Standard

    Behovet av föreningsaktiva och välutbildade ledare tycks vara stort i detta land, efter Balckes uppgifter kan man konstatera att Gävle Golfklubb har begåvats med många av dessa ledare.

    Enligt uppgift från verksamhetsberättelsen har klubben totalt 380 juniormedlemmar

    Klubben har redovisat 20 837 deltagartillfällen för 2015, och erhållit 248 158 kr i statligt Lok-stöd från RF

    Siffrorna ger med enkel matematik en genomsnittlig redovisning att klubben skulle ha sysselsatt 57 juniorer i vått och torrt, 7 dagar i veckan, och detta året runt 365 dagar. ( RF bidrag 8 kr per deltagare)

    Klubben redovisar 2 777 gruppaktiviteter med ledare (RF - bidrag 24 kr per ledare) vilket ger ett snitt på 7, 6 aktiviteter om dagen året runt, 365 dagar om året.

    Dessutom har ett extra ledarstöd redovisats vid 2469 tillfällen (RF - bidrag 6 kr per extra ledare)

    Gävle Golfklubb har onekligen något som flertalet av landets övriga golfklubbar missat, och det är som McRegor skriver, det har funnits likande exempel bland landets modellflygklubbar.

    Jag känner till golfklubbarna i såväl Kristianstad som Degeberga, vilka redovisar betydligt mindre Lok- stöds bidrag, 9 270 kr respektive 4874 kr för 2015.

    Citerar en känd SMFF ledamot, ”Det är skillnad på olika”

    Mvh
    Mats

  18. #58

    Standard

    Som alltid finns det två sidor, antingen ser man möjligheterna eller så ser man problemen.

    //R

  19. #59


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast missbrukar man bidragen så känns det lite tveksamt - och inte direkt som "möjligheter". Missbruk av några få brukar leda till att alla får det sämre efter ett tag.
    Roger

  20. #60
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Så här många medlemmar blev vi idag på MRFS, perfekt flygväder. Det blev en liten film i allafall.
    https://www.youtube.com/watch?v=UbHz_gnJ65o
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •