Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 66

Ämne: Hur är aktiviteten på era klubbar?

  1. #21
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ett problem med hobbyn är vädret, nu skall det regna två dagar i sträck! Köpenhamn ligger redan under vatten.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Blev ingen tisdagskvällsflygning här eftersom det behövde göras lite jobb på huset. Så grymt kan livet vara ibland...
    Roger

  3. #23

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    En av få tisdagar jag har stått över.
    Skyller på vädervarning med åska vilket inte är optimalt om man står på ett fält ;-)
    Aningen seg efter 4 dagars uteaktiviteter också så det fick bli som Roger - trädgårdskväll mellan regnskurarna.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Vi är ett gäng gamla skinn som som sms:ar varann varje flygbar dag och träffas på fältet flyger och fikar om vart annat på Kungsängens modellflygfält
    Hur kul som helst
    Tobbe

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Blev också medlem i MRFS i år, varit där några gånger, alltid ensam. Onsdagar på kvällen är det kanske mer folk men då spelar jag golf.

    Verkar som MRFS har somnat in, kolla på Helsingborgs RC, Ripa och Löddeköpinge det är 3 klubbar med verksamhet och fart.

    På hemsidan för MRFS händer det absolut ingenting.

    Tveksam om jag fortsätter vara medlem, flyger lika bra hemmavid. Dessutom är MRFS helt fel-anlagt, man har ju solen i ögonen eller framför sig från pilotrutan.

    //R
    En flygklubb är vad man själv gör den till. Om du är aktiv och där ofta så blir det ofta mer aktivitet automagiskt eftersom aktivitet inspirerar andra att bli mer aktiva, en god spiral helt enkelt.

    Just MRFS kan jag en del om eftersom jag själv är medlem där.

    Vad det gäller hemsidan så är helt enkelt så att ingen anmält sig som frivillig att ta tag i och hålla den vid liv. Jag har hört fler som klagat på den, men än så länge har ingen av dom kunnat tänka sig jobba med det själv, utan det är alltid nån annan som ska göra nåt. Om du vill få fart på, och jobba med hemsidan, så kommer det nog med största sannolikhet att ses som ett välkommet initiativ.

    Vad fältet anbelangar så håller jag med om att pilotrutan är dåligt placerad. Den har tydligen inte alltid varit där den är nu och hur den hamnade just där vet jag inte. Om du är intresserad av att ta fram ett förslag till en förändring vara drivande så står det dig fritt att ta fram ett förslag, själv eller i samråd med andra.

  6. #26
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Angående pilotrutan hos MRFS så har den alltid legat i den riktningen, men kanske inte just exakt där den är idag. PR inbjuder en till att flyga över parkering och klubbstuga, både stuga och PR borde vara på andra sidan fältet för optimal placering.

    Dock så hjälper inte det mot avsaknad aktivitet.

    Det är ett hemskt väder i Skåne, det blåser alltid och blåser det inte så är det storm.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det ligger mycket i det Mjoelner säger - alltså att klubben blir vad man själv gör den till. Vi är liksom Tobbepostis och hans kompisar några pensionärer som är på fältet väldigt ofta - ett SMS till kompisen/kompisarna och man kommer överens om att åka ut. Genom att vi är ett gäng som ofta är ute så sprider ju det sig till andra, även om dom inte blivit tillfrågade via SMS, så sannolikheten att det finns flygare på plats om vädret är hyggligt är ju därmed rätt stor. Sen ser vi till att det finns kaffe att dricka och en "myshörna" att sitta och diskutera i. Det är inte så mycket som behövs för att göra tillvaron på fältet mycket trevligare. Och grillen finns alltid tillgänglig för den som vill grilla korv eller vad det nu är. Och givetvis så flyger vi också men man skall inte underskatta den sociala samvaron.
    Beträffande hemsida och liknande så är det också funktioner som kräver sitt jobb och nån som är beredd att göra det jobbet. Jag har själv gjort det i olika omgångar och den bör ju vara hyfsat levande för att vara nåt värd. Trots mitt motstånd mot Facebook så har jag fått ge mig och måste tillstå att för att informera om klubbaktiviteter och vad vi gör på fältet så är Facebook överlägsen hemsidan eftersom det är så enkelt att lägga ut en bild och skriva några ord när man är ute - nåt som är betydligt besvärligare när det gäller hemsidan. Och de som är medlemmar i gruppen får ju en omedelbar notis om vad som skrivits i den. Vi har även haft ett forum under flera år men även det har till stor del ersatts av Facebook - inte minst för att berätta att man är ute på fältet och flyger. Men inget hindrar ju att man har både hemsida, forum och Facebook för ändamålet helgar som bekant medlen...
    Så - klubben blir vad vi gör den till och det innebär att man inte bara kan överlåta saker som skall göras till "andra" utan även göra lite själv - om man vill ha en levande klubb vilket säkert de flesta vill. Det kanske bara är att lägga upp en notis i Facebook-gruppen att man är ute på fältet och att kaffet är varmt - eller att man engagerar sig i styrelsen eller i andra positioner. Ju flera som är engagerade i nån form - desto mera levande klubb.
    Roger

  8. #28

    Standard

    Facebook är överlägset när det gäller att kommunicera mellan medlemmar. Jag använder olika FB-grupper inom mitt andra stora intresse golf där jag lägger mycket ideell tid för SkånesGolfförbund.

    ---

    Jag vet en medlem som har erbjudit sig att ta hand om hemsidan på MRFS och göra den mer levande men styrelsen var inte intresserade utan tyckte att den är bra som den är.

    Av en slump hittade jag en FB-grupp för MRFS, ser att det här finns några MRFS:are här, kolla in följande:
    https://www.facebook.com/groups/malmoradioflygsallskap/

    Denna FB-grupp kanske kan bli en start till mer aktiviteter på MRFS.

    //R

  9. #29
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kanon, jag tänkte precis starta upp ett FB konto för MRFS.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #30

    Standard

    Modellflyghobbyns piloter, modeller, med utövande och intresse, förändras precis som allt annat.

    Ripa Modellflygklubb har loggat flertalet av alla flygningar som skett på Ripafältet sedan 1997, det finns ett mörkertal i loggboken då många glömmer/slarvar med att skriva in gjorda flygningar. Klubben ser en uppåtgående aktivitet i år.
    http://www.ripamfk.com/index.php/loggbocker

    Klubben har kontinuerligt hyrt inomhushall en kväll i veckan oktober - mars sedan 2002, vilket också ger ett tydligt svar på att många medlemmar föredrar att flyga inomhus under höst och vinterhalvår.

    Den organiserade utomhussäsongen startar första veckan i april, för att skapa en ”säker” kväll i veckan, kallar vi dessa kvällar för
    Flyg-Korv- och Trivselkvällar, dessa kvällar är oftast mycket välbesökta, en ytterligare ”vinst” med dessa kvällar är att vi lockar blivande modellflygare till fältet, som då får svar och hjälp med sina frågor, simulator och skolflygplan finns på plats, för de som vill prova på och ta steget in i hobbyn. En annan viktig sak är att många ”äldre” medlemmar kommer till Ripa dessa kvällar, en mycket viktig medlemskategori, som ställer upp och hjälper till i vått och torrt när något jobb skall utföras, och inte minst bemanning av kiosk vid olika arrangemang.

    Vi försöker dokumentera klubbens trivsel och gemenskap genom ”Månadens Bilder” aktiva piloter skickar in text och bild till klubbens webb-aktivist Patrik Gertsson som sköter denna sida med bravur.
    http://www.ripamfk.com/bilder/201605/index.htm

    Det snabbaste sättet att sprida aktivitet på fältet är Facebook, där klubben öppnade ett konto vid årsskiftet som blivit aktivt och välbesökt.
    https://www.facebook.com/groups/667082800100057/

    Klubben har som många redan skrivit i tråden ett gäng pensionärer som träffas och flyger när vädret tillåter, dessa flyger oftast på tider när det är lite lugnare på fältet, och då de känner sig trygga i sina flyaktiviteter.

    Viktigt är att försökas hålla en så stor social gemenskap som möjligt, och att alla hjälps åt, medlemmen ”någon” finns i alla klubbar, för optimalt utövande måste Alla, Någon, Vem som helst och Ingen hjälpas åt, det är ju trots allt alla vi medlemmar som ”äger klubben.

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ripa Sagan.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	70,0 KB 
Id:	58863   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Loggbok ack 2015.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	65,5 KB 
Id:	58864  

  11. #31
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Bra information Mats, den tar vi del av. Tack!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #32
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Hur man gör för att få mycket medlemmar till sin egna klubb har inget enkelt rakt svar, i så fall skulle vi inte ha några problem med lite medlemmar i klubbarna. Hur varje klubb gör får man testa sig fram. Men med dagens teknik så är det ju ofta lämpligt att använda sig av sms, facebook eller annan snabb social media. Framförallt för att locka dit 20-40 åringar och då gärna med sina barn. Som till stor del av sitt liv använder sig av telefonen med allt den har att erbjuda sig.

    Nu har jag bara varit medlem i våran klubb Slättlanda MFK i Vara i ca ett år då jag haft ett uppehåll på många år som aktivt modellflygande samt att jag bytt hemort några gånger. Men det som verkar fungera bra i våran klubb är att ha en fast dag att träffas å prata/flyga/umgås på vilket är tisdag. På sommaren är det ute på fältet som gäller och på vintern i bygglokalen.

    Övriga dagar brukar det kunna vara ganska lugnt på fältet men det passar ju vissa bra som kanske bara vill flyga lite utan publik.

    Grannklubben i Lidköping har också en fast dag vilket är måndagar, jag har bara varit där en måndag och då va det väldigt mycket folk där. Men har kollegor på jobbet som flyger där och dom säger att det ofta en välbesökt dag.

    Jag personligen tror detta med en fast dag i veckan är bra, många har olika intressen men om man vet om en dag brukar de vara lättare att planera in sina intressen/familj.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Vår klubb i Falkenberg växer åtminstone, och relativt bra aktivitet i förhållande till vår klubbstorlek.
    6-7 aktiva på veckorna oftast då söndagar, men även andra dagar såklart. Allt går ut med SMS-lista, eller via information på hemsidan. Vi har väl ingen direkt återväxt på ungdomar, även om en grabb i 13års ålders hoppat in, så är de flesta som blir medlemmar vuxna. Det som lockar är ju definitivt den nya tekniken med multikoptrar som slagit på stort, och är väldigt vanligt i klubben. Egen bana finns också till detta, och våra medlemmar är riktigt skickliga . Det traditionella flyget och i synnerhet flygplan har börjat få en liten ökning också. FMS Warbirds i 1400mm storleken börjar bli lite vanligare, samt folk som kommer med trevliga hemmabyggen. Helikopter inte så värst många, jag och en till som flyger framförallt.
    Men.. att få in folk i hobbyn är inte så lätt idag, slåss mycket mot dator/konsolspel, information får vi ut på Sparbanksdagen i Falkenberg där vi från och med förra året fick vara med som förening. Välbesökt monter, och många som provade på att flyga i simulator. I år skall vi väl försöka få upp lite mer prylar och simulatorer. Och vår förhoppning är väl att vi växer ännu mer. Oavsett om det flygs multi, flygplan, helikopter eller raketer så är alla välkomna i klubben

  14. #34

    Standard

    Det är dock väldigt mycket roligare att fara och se på när folk flyget metanol- eller bensinflyg. Friggokärrror och multiroterar är inte så underhållande.

    Vanliga kommentarer idag är "ni flyger ju bara FPV", "ni flyger ju bara dom där visparna", "ni flyger ju bara el-friggos" osv. De som har massa flyg hemma och inte flyger så lär nog återväckas lättare till liv om det flygs "riktiga flyg" på fältet.

    Och som med det mesta annat senaste åren... det ska va enkelt och roligt! Dvs nöje är viktigare än hobby.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Jo, bränslekärror har sin charm, flyger dock själv bara el men på både båt och bilsidan har det blivit bränsle igen (26cc bensin på båten och nån liten metanolrova på bilen). Hur som, det som är största hinder är buller.. Även vi har begränsningar på ljudnivå på fältet,och får bara flyga bränsleförsedda kärror ett visst antal timmar i veckan. Klassiska problemet med grannar
    Kan dock säga att elkärror inte behöver vara direkt tystare, ibland är det nästan tvärtom..

  16. #36

    Standard

    Är själv medlem i MRFS, och just i år har det varit ganska så segt. Dels så är det som många andra påtalar en generell nedgång i hobbyn (i alla fall den delen som återfinns på fälten), dels är det generellt engagemang bland medlemmarna.

    Klubben blir det man gör det till: Vill man hänga med andra flygintresserade så får man pallra sig dit och kämpa sig till att få till några till. Sen börjar det ta fart av sig själv.

    Det finns ett skojigt Youtube-klipp som du kanske sett: https://www.youtube.com/watch?v=hO8MwBZl-Vc -- slår huvudet på spiken.

    Själv har jag funderat på att fixa en precisionslandningstävling nu på klubben i sommar. Jag får väl leva som jag lär -- håll utkik på hemsidan och bland utskicken. :-).

    Vi ses där ute!

  17. #37

    Standard

    Solen i ögonen kostade mig en trikopter i helgen, håller med helt sjuk placering av pilot rutan, ett par gånger helt utan kontakt med kärran i flera sekunder, lika överraskande varje gång" där är den är den på väg till eller ifrån mig upp eller ner på kölen eller inverterad". Hemsidan kollas varje dag och det enda som ändrar sig på den är väderstationen , vilket är guld värt.

  18. #38

    Standard

    För MRFS:are gå med i FB gruppen:
    https://www.facebook.com/groups/malmoradioflygsallskap/

    Bara på några dagar har gruppen ökat med 4-5 nya.

    -------

    Är det någon som känner till någon klubb som har satt upp en webcam som visar om någon är på plats? Skulle säkert vara både en bra sak och en kul sak.

    //R

  19. #39

    Standard

    Bara i klubbarna som jag besökte i usa och i Italien, vilket var skit bra. Man kan se klimatet och om där är några besökare på klubben. Ja tycker det är kanon.

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    För MRFS:are gå med i FB gruppen:
    https://www.facebook.com/groups/malmoradioflygsallskap/

    Bara på några dagar har gruppen ökat med 4-5 nya.

    -------

    Är det någon som känner till någon klubb som har satt upp en webcam som visar om någon är på plats? Skulle säkert vara både en bra sak och en kul sak.

    //R

    Det finns en officiell fb sida som heter Malmö radio flyg klubb med logga och allt, den vet vi inte vem som är skaparen till, men som verkar mer rätt att använda om startaren godkänner detta.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •