Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: Hur är aktiviteten på era klubbar?

  1. #1

    Standard Hur är aktiviteten på era klubbar?

    Gick med i MRFS för att få lite sällskap efter all fpv flygning, då jag flugit ensam eller haft ungarna med mig. Men nu är jag ännu mer ensam på Malmö modellfält, vad har hänt, hur ser det ut på era klubbar?

  2. #2

    Standard

    Här på Åland var det fullt ös 2007-2009. 2010 blev det lite lugnare. Sen har det bara dalat. Antalet nya blir färre för varje år och flera har fortfarande massor med flyg men flyger mindre, sällan eller aldrig. Är en järntrust som håller igång flygandet, egna forumet och fältet. Nya banan började användas i fjol. Verkar bli mer fart och intresse om metanolare och bensinare flyger än om friggosarna eller multicoptrarna flyger. Orsaken är att folk har så mycket annat för sig. Men men, man tar sig tid för det man är intresserad av och då får ju alla måsten ta lite längre tid bara.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Blev också medlem i MRFS i år, varit där några gånger, alltid ensam. Onsdagar på kvällen är det kanske mer folk men då spelar jag golf.

    Verkar som MRFS har somnat in, kolla på Helsingborgs RC, Ripa och Löddeköpinge det är 3 klubbar med verksamhet och fart.

    På hemsidan för MRFS händer det absolut ingenting.

    Tveksam om jag fortsätter vara medlem, flyger lika bra hemmavid. Dessutom är MRFS helt fel-anlagt, man har ju solen i ögonen eller framför sig från pilotrutan.

    //R

  4. #4

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    På tisdagar som är Växjö Rc-klubbs allmänna flygdag/kväll är det välbesökt på Smålanda, men det flygs även på andra veckodagar. Vi har väldigt trevligt på fältet...

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  5. #5
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Ingen vill väl flyga på fält, så enkelt är det väl?

    För multirotor/FPV flygarna är ju fälten (tom platt intetsägande yta, inga hinder) det tråkigaste stället man någonsin kan komma på tanken att flyga på? Man vill surfa nerför ett vattenfall i Borneo, zick-zacka mellan fackverket i Eiffeltornet eller genom grafittistänkta rivningskåkar. Vem vill hovra på en gräsmatta?

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av masterzap Visa inlägg
    ingen vill väl flyga på fält, så enkelt är det väl?

    För multirotor/fpv flygarna är ju fälten (tom platt intetsägande yta, inga hinder) det tråkigaste stället man någonsin kan komma på tanken att flyga på? Man vill surfa nerför ett vattenfall i borneo, zick-zacka mellan fackverket i eiffeltornet eller genom grafittistänkta rivningskåkar. Vem vill hovra på en gräsmatta?

    /z
    +1

    //r

  7. #7

    Standard

    Är nog flyg-flygarna man i första hand tänker på när det gäller fält.
    Idag flyger alla multicoptrar på "egna gårdarna" för sig själva.
    Lite som med RC-bil, alla har en i garderoben för de körde bara på infarten till gården.
    Banorna vill ingen köra på för de är för långt bort eller nåt.

    Idag ska det vara enkelt. Man ska köpa nåt för "mindre än tusen kronor" och sen ska det funka direkt, helst utan att ladda ackarna. Och det ska vara asroligt, annars får det vara. Och när man kraschar så ska man klaga på att grejerna inte håller och börja med nåt annat. =) Är helt enkelt mer nöje idag än hobby. Blir så med allt som är för enkelt att börja med.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterZap Visa inlägg
    Ingen vill väl flyga på fält, så enkelt är det väl?


    /Z
    Nu var det ju inte frågan om fält utan klubb. Man får väl se till att flygplatsen man har i klubben är anpassad för den typ av flygning man pysslar med. Då blir det fler medlemmar och besökare. Jag kör inte slowflyers(multirotor) utan mest jetmaskiner för dagen och då passar mig ett fält perfekt, det behöver inte vara avlångt men gärna av typen fält. Det fiffiga för mig är att alla modellflygklubbar har fält där jag kan flyga mina modeller på ett kul sätt, så jag kan surfa runt och testa nya ställen precis som du beskriver med rivningskåkar till dina slowflyers.

    Ni med slowflyers skulle köpt en rivningskåk och byggt om den till er flypglats med neonljus, vattenfall och eiffeltorn. Hade garanterat blivit välbesökt.

    Klubbar var det ju... jag upplever en uppsving i klubbandet på senare tid. Kanske inte att alla klubbar blomstrar, men att det finns mer intresse i att börja göra saker tillsammans. Man kliver av forumen och visar sig på riktigt också. Det är en nyttig trend som jag hoppas fortsätter. Man lär sig mängder av att umgås. Man börjar till och med låta likadant efter ett tag

    Superhero

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Aktiviteten i de två klubbar där jag regelbundet flyger är ganska bra. Är vädret hyfsat träffar man nästan alltid någon annan modellflygare. Det som är lite märkligt att den ena klubben ligger i en kommun med mer än 12 gånger så många innevånare som den andra, men trots det är klubbarna ungefär lika stora med ungefär lika mycket aktivitet.
    Jag är väldigt glad att det trots allt finns drygt 200 modellflygfält runt om i Sverige som gör det möjligt att flyga i stort sett alla sorters modellflyg.

    Heder åt alla som ägnar sin fritid åt att klippa gräs, sköta klubbstugor med mera !

    Visst flyger även jag ibland hemifrån eller från andra platser om det är frågan om multikopter eller mindre flygplan/helikoptrar, men så snart det blir frågan om större farkoster åker jag till närmsta modellflygfält.

  10. #10

    Standard

    Jag kände mig mogen för lite klubbaktivitet och blev förvånad över hur lite aktivitet det var, jag har mer i min trädgård där koptrar flygs varje dag. Men ibland vill jag flyga lite större och då duger endast landningsbana. Vad kan klubbarna locka med för att få lockat dit mer folk, eller tv/mobil lockar mer och är oövervinnerlig.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    På tisdagar som är Växjö Rc-klubbs allmänna flygdag/kväll är det välbesökt på Smålanda, men det flygs även på andra veckodagar. Vi har väldigt trevligt på fältet...

    /Roffe
    Hej Rolf

    Har ni några som flyger fpv/multicopter regelbundet i klubben?

  12. #12

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MarkusH Visa inlägg
    Hej Rolf

    Har ni några som flyger fpv/multicopter regelbundet i klubben?
    Det är några stycken som flyger multicopter men övervägande delen flyger allehanda flygplan, något som kommer igen är methanolflyg...
    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi flyger det mesta på vårt fält inkl multicoptrar. Det finns lite skog alldeles i anslutning till fältet där en och annan försöker ta sig fram mellan träden med multicopter eller annan FPV-farkost. Grejen med klubb-flyget är precis som Henke säger att man träffas och har kul tillsammans. Fika-bordet är minst lika viktigt som flygfältet. Själv skulle jag nog i stort sett lägga ner min snart 50-åriga "RC-karriär" om det inte fanns nån klubb med fält tillgängligt för den sociala biten blir alltmer viktig ju äldre man blir. Visst skulle man ibland önska ännu mera aktivitet på klubbfältet men det är ytterst sällan man behöver vara ensam där utan för det mesta är vi flera flygare på plats - och kaffehurran är alltid varm... Så f n ser det bra ut i vår klubb i alla fall. Men det är viktigt att klubben inkl dess styrelse hänger med i den tekniska utvecklingen av flyget och inte bara konstaterar att "det var bättre förr" - för det var det sällan. Man talar om "mångfald berikar" inom flera områden och det gäller inte minst inom modellflyget. Även vi gamla gubbar kan bli lyriska över de nya möjligheterna som tekniken gett oss.
    Roger

  14. #14
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tror att intressen "går i vågor"..Kan ha fel givetvis men det är så med mycket av vår hobby,på flygdagar för 10 år sen så var 9 kärror av 10 capkatansuchojextrapittsar och hovra med rök var det som var prylen..
    Nu så finns det ett sånt utbud med halv/helautonoma flygande saker samt friggoprylar som flygs ifrån gräsplättar lite varstans
    så det är den stora grejen.
    Men en del går vidare för o prova nåt annat inom hobbyn,tycker att utmaningen att programmera/flyga dessa inte räcker utan vill prova klassiskt modellflyg,har ett par som dök upp här för ett tag sen som lär sig att flyga lite mer skalaaktiga modeller utan tekniska hjälpmedel som håller dem i luften vilket har gett mersmak för dem ..

    Att kunna flyga utan att förlita sig på div. programvaror har sin tjusning det med och då är
    fält/klubb något nödvändigt.Men smaken är som baken.

    För mig är det så ialla fall att stå och titta på en quad som hänger med en kamera på en flygdag är lika spännande som och se en nymålad parkbänk torka,flyga dem är kul men och titta på är sisådär.
    Ger inte mig nån "aha!" upplevelse i alla fall..
    Och som Roger säger,mer än halva nöjet med klubbar är ju samvaron,surret med goda vänner,och då inte
    nödvändigtvis om flyg..
    Forum o Facebook i all ära,forum lite varstans har mattats av , för de av oss som gillar o träffas o byta erfarenheter så finns det nog ingen ersättning för klubben/klubbfältet i slutändan i slutändan..
    Men det gäller då att få de som kommer att känna sig välkomna?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1040 (2).jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	81,9 KB 
Id:	58827
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15

    Standard

    Det viktigaste verkar vara att ha en bestämd dag i veckan att flyga på och att se till så att alla vet det.

    En mail-lista där man kan skriva några rader när man tänkt åka ner och flyga är mycket användbart. Då fler och fler har mail i telefonerna så går informationen fram mycket snabbt på det sättet. Vår ordförande skriver för det mesta något efter varje träff för att informera om eventuella extra flygdagar och väderförhållanden. Tack för det Stig!

    Någon kommer säkert att nämna Facebook då de har uppfattningen att alla har Facebook och att det man skriver där faktiskt läses av de man vill att skall läsa det. Det fungerar säkert för några klubbar men för oss skulle det vara helt odugligt.

    Jörgen

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi har kört ett klubb-forum under många år där man bl a hade en speciell tråd där man kunde skriva några ord om man skulle ut och flyga. Fungerade bra under nåt år men aktiviteten i den tråden avtog så småningom. Numera har vi också en Facebook-grupp och f n är det mera aktivitet i den än på forumet. Vi kör också ett par fasta flygkvällar sommartid men är det hyfsat väder är det flygare på plats varje dag. Och vi som är lyckliga pensionärer är där nästan dagligen om vädret tillåter..
    Roger

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Maillista var bra
    Facebook, mindre bra
    Bestämd dag att flyga på, det kan väl inte gälla grillning då, för då tar ingen med sig något flyg, eller?!

    Klubbarna behöver verkligen engagera sig i att göra sig synliga, men hur? Dagens ungdomar/äldre vet inte att vi finns, de känner endast till vart de kan köpa nytt skal till mobilen och det gör de hemma i affären! Jag förstår att folk har svårt att börja bygga modeller med tanke på vad det kostar att bygga idag(Hobbyn är helt klart sönderprisad), då blir det endast typ HK grejor kvar att välja på och det kan gå hur som helst dock brukar det sluta illa om man inte har förkunskaper och så blev man av med den eventuella medlemmen. Jag kan väl säga att jag faktiskt saknar de där ARF metanolarna för 2-3 tusen kronor inkl allt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Standard

    Vi kör med smsgrupp.se. (gratis) Fungerar kanon.

    //Uffe

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Finns inget "bra/mindre bra" när det gäller att t ex berätta att man skall ut på fältet. Alla sätt som gör att flera blir sugna att åka ut är bra. Och är många ute ofta behövs inte ens dessa "kallelser".
    Roger

  20. #20
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    ikväll är det den sedvanliga tisdagskvällsflygningen för alla stackars satar som har ett jobb att gå till. Vi har bjudit in Älmhults Rc och det blir Koooovvgrillning enligt Sjögrenarnas IKEArecept. Många lär komma och kamerorna är laddade med ekoström.
    /M

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •