Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Stör elstängsel

  1. #1

    Standard Stör elstängsel

    Har flugit ett par dagar på samma ställe utan problem. Men igår kväll när jag flög så larmade först radion om räckvidds problem (50 meter bort.)Vände snabbt och larmet tystnade. Flög 10-15 meter närmare dit jag satt och helt plötsligt börjar trin att pipa och stendör mitt i luften. Vilket resulterade i krasch rakt ner i en bergsknalle.

    Märkte när jag gick och hämtade upp vraket så knäppte det i elstängslet vilket jag inte tror det gjort föregående dagar. Så min fråga är kan det störa ut 2,4 ?

    Med vänlig hälsning,
    Martin


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  2. #2

    Standard

    Japp, det stör ut vissa mottagare. Det har vi också fått erfara hos MRFS, när fåren är i hagen.
    Min teori kan vara att det behöver inte vara endast mottagaren som störs då det är höga spänningar som alstrar magnetfält som i sin tur kan vara negativt för elektronik som inte är välbyggd med skärmar och riktig jord. Flyg någon annan stans eller prova att byta mottagare till annan modell/märke.😁

  3. #3

    Standard

    Ok
    Tack för hjälpen.
    Martin


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #4

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Detta förklarar en del, kan tänka mig att jag som ibland kör spektrums dsm2 är extra utsatt ,, igår fpvade jag vid en del hagar med elstängsel, tappade rclänken 3ggr! (Gjorde inget m fixedwing och fick tillbaka den på 1s såfort jag höjde tx men ändå), nu fick jag en god förklaring till detta, så man skall passa sig för dessa stängsel mao, spec om man kör föråldrade 2.4-protokoll..?

    De verkade dock ha 0 effekt på 5.8länken som var bättre än någonsin, 200mw vtx på 5.8 0ghz har i detta fall bättre räckvidd än 200mw 2.4ghz dsm2 spektrum. Perfekt bild, noll störningar.

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •