Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Förslag på motorval W. Matt Saphir

  1. #1

    Standard Förslag på motorval W. Matt Saphir

    Hej, har fått tag i en ARC sats från Modeltech, en Saphir 1 som jag ser fram emot att bygga. Jag är dock lite kluven på vilken motor som passar bäst.

    inledningsvis var jag fast besluten att montera en gammal 60-motor med pipa, helst en OS 61 RF om man någon gång har turen att få tag i en. Möjligtvis en Webra, Rossi eller YS (samma sak här, svår att få tag på). Har dock läst mig till att framför allt Webran sliter kolvringar och den typen av servicebehov vill jag i allra möjligaste mån undvika, i synnerhet när delarna är svåra att få tag i.

    Har ni tips på modernare 60 eller 90 motorer med avgaset riktat bakåt eller rentav en fyrtaktare som gör planet rättvisa? Är en YS 120 4t för stor/tung?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Wolfgang Matt gjorde designade om sin Saphir V1 till Saphir V2 när han gick över från att driva planet med Webra 61 LS till en YS 120 AC. Bland annat ändrades noslängden för att kompensera för den tyngre motorn. Flygplanen var lika stora (längd och spännvidd) men vikten ökade från 4,0 till 4,3 kg varav åtminstone ett hekto ligger i extra motorvikt. Det innebär att du troligen kommer att få blya en del i stjärten om du monterar en YS 120.

    Det är inte så lätt att finna bakblåsare i dagens läge. Det två som jag kommer på är YS 61 Classic och MVVS 10,0 eller 12,7 GFS. På MVVS-motorerna kan man innan första körningen vrida cylindern så att utblåset hamnar åt önskat håll, exv. bakåt. YS-motorn är en tung klumpeduns på 750 g så den kan knappast trekommenderas i detta fall. Mejla MVVS direkt för att kontrollera tillgången på motorer.

    Edit: Ett alternativ kan vara att köra med en vanlig sidblåsare, exv. OS 55AX och förse den med en svanhalsmanifold. Just Engines i England tillverkar sådana på beställning.
    Senast redigerat av Michael den 2016-07-06 klockan 18:28.

  3. #3
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Om det kan få kosta lite så finns ju också Jett engineering motorerna med bakutblås; http://www.dubjett.com/engines2015.html

    De gör väl om hemsidan nu, har hållit på ett tag, men ifrån dem så kan du även få tips om olika pipor etc.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fire-icon.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	58835
    Kör så det ryker!

  4. #4

    Standard

    Tack för tipsen, har också noterat att det finns sk svanhalsar. Har en del 10-kubikare och pipa liggandes men inte någon som är "helrätt" antingen med utblås bak eller header. En svanhals kan ju lösa den biten. MVVS:en är klart hetast än så länge men svår att hitta över disk. Jag kan betala bra för rätt setup, men inte mer än vad en begagnad YS 4t kostar.

    En variant är ju att köra på YS:en och montera servona bak. Synd att hacka i bakkroppen bara, modellen är ju väldigt slank och "ren" i sitt originalutförande utan utstickande element.
    Senast redigerat av Phastey den 2016-07-07 klockan 01:15.

  5. #5
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Kom på en tillverkare till, Novarossi/Rex har ju väldigt bra priser nu för tiden; http://www.planethobby.com/collections/r61f-combo

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MG_1152_medium.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	35,7 KB 
Id:	58839
    Kör så det ryker!

  6. #6

    Standard

    Snyggt, nu börjar vi närma oss hittade en ny MVVS för 99 euro i Tyskland exkl dämpare och header. Känns ändå som en bra deal?

    Motorn du länkade till (novarossin) var fin enligt bild men på specen stod "side exhaust", synd...

  7. #7
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Den tidigare länken var väl lite generell med alla delarna, men bakutblås varianten finns här; http://www.planethobby.com/collectio...ducts/r61f-rex
    Kör så det ryker!

  8. #8

    Standard

    Det står: "Exhaust position: side" men man kanske kan kontakta dem direkt och stämma av. Hursomhelst verkar det vara ett bra alternativt och jag är tacksam för länken

  9. #9

    Standard

    Saken är klar, se nedan
    Senast redigerat av Phastey den 2016-07-18 klockan 22:29.

  10. #10

    Standard

    Trådlyft igen...modellen visade sig vara en saphir 2. Nu infinner sig beslutsångesten...en Ys 120 4t enligt rekommendation eller YS 61 tvåtakt.

  11. #11

    Standard

    Ok, jag följer upp mig själv med risk för att vara lite tjatig. Modellen var som sagt en Saphir 2, träfärdig sk. "ARC". Verkar väldigt fin. Hursomhelst så har jag en fråga kring motorinfästningen, jag har tänkt att montera en YS120 4t inverterat. Modellen verkar vara förberedd för denna typ av fäste: http://www.surabayahobby.com/produk_...91-series.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	67,0 KB 
Id:	58939

    är de något att ha? Håller de länge? Någon med erfarenhet?
    Senast redigerat av Phastey den 2016-07-20 klockan 21:24.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •