Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: st-modell FW-190-a4

  1. #1
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard st-modell FW-190-a4

    Har haft och har sett en oändlig massa cellplastkärror genom åren. De senaste J-3,B-25,B-17,Sky-mule,och andra mer eller mindre genomtänkta konstruktioner. Ex,vis min ännu levande C-47. Det i min mening vackraste, billigaste,mest välflygande sedan 4 år är ST-Models FW-190- Efter mer än 4 år flyger den på gräs,visserligen med avklippta landställskåpor. Med originalpropp och originalställ har jag över 150 flygningar. Visst, ställen är ömtåliga men vet man hur man gör går det i regel bra. Den flyger med finess och flyger lätt,dvs,elegant. Förmodligen den i mina ögon den mest välflygande cellplastmodellen jag någonsin haft. De flesta av ovan nämnda är sedan länge begravda i den så kallade cellplastgraven ty de flyger som skit. Exempelvis så är Tp till DC-3 C-47 satt till 65mm från framkant centrumvinge. Tänk då på pilformen. Ett tydligt tecken på hjärnsläpp hos de som gjorde profilen. Nu flyger min C-47 visserligen men med ett fartspann mellan stall och fullfart som är svårdenifierat. Bläää!

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bra sammanfattning,av någon underlig anledning så accepterar man detta ialla fall till stor del..
    Men kvalisort o pris hänger ofta ihop (inte alltid) så jag har oftast fått vad jag betalat för när det är HK sort..
    Undantag finns,Vampire ooch den där ME 262 som jag flög med igen i afton,underbara!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har varit småsugen på denna FW 190 men som vanligt också varit lite tveksam till de infällbara ställen i kombination med gräsfält. Och billiga skumvåfflor med infällbart brukar ju inte vara nån "hit". Men du rekommenderar alltså denna modell, Mogge.
    Roger
    Edit: Tycks väl i stort sett bara finnas som Flyzone och Dynam numera - S.T Models egna variant är inte speciellt vanlig idag. Har nog funnits även som Robbe och Jamara. Dynam tycks dock vara ett 4S-utförande med lägre KV på motorn.
    Senast redigerat av McRegor den 2016-07-05 klockan 22:30.

  4. #4
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ja,du Roger. Kan verkligen rekommendera FW-190 St-model. Det förutsätter om man köper annat märke att den då är i samma utförande d.v.s. vad gäller vingprofil osv. Kan berätta att en flygarkompis lät mig flyga hans FMS Zero. När jag landade på gräsfältet utbrast han: F-n du är den förste som landat den utan att stå på näsan! Hemligheten är väl bara den att de flesta modellflygare jag känner mallar in planet i färdriktningen, drar av gasen och glider in med en nose dive som följd. Går väl bra med plan som har noshjul kanske men plan med sporre landar jag alltid med en liten dragkraft på propellern, dvs. flyger den ner i backen för att plana ut i slutfasen. Ska för övrigt upp till tanten i Linköping 27/8 till Fv-90 års jubileum. Där kan man köpa alla Humbrols kulörer så nu ska 190:an få en dusch av ny färg eftersom den börjar se lite loppbiten ut. Hur som haver så flyger den utomordentligt vackert med slowrolls som räcker över hela himlen.
    /M

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mogge - de märken jag nämner har också andra S.T Models-tillverkade modeller i sitt sortiment och eftersom måtten f ö stämmer så är det min kvalificerade gissning att även denna kärra kommer från den tillverkaren. Var mycket nära att köpa denna för några år sedan men blev lite tveksam när jag läste om problem med ställen - tror det var på RC Groups. Så det blev en annan modell från samma tillverkare istället nämligen en Beaver - dock under Robbes tillverkarflagg men det var samma kärra frånsett målningen. Och den kärran har gett mig mycken glädje och gör så fortfarande - om än lite ärrad i målningen efter flitig användning... Har också ytterligare en S.T Models-kärra som fungerar bra så mitt förtroende för märket är rätt stort. Kanske blir det en FW-190 nu efter dina rekommendationer.
    Roger

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..och dina landningar är just så som jag försöker göra på nästan allt,flyg in dem istället för o stalla ner kärrorna..Funkar på i stort sett allt jag har spakat,det enda som behövs är lite is i magen på slutet och en kärra som är liiite framtung (eller som inte "sätter " sig när den tappar fart)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Roger! Snälla! Du blir inte besviken. Jag lovar. Samt att det är våran egen överstehovflygfotografens allra största stjärna i sitt kamerasikte. Bokis: Dina iakttagelser smakar mumma. Så rätt så rätt.
    /M

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Vilken DC3/C47 menar du?
    Själv har jag DYNAMS C47 flyger helt underbart,jag vek upp den sista tredjedelen av skevrodren ca 3mm så nu finns det inga vikningstendeser vid lågfart eller landning och i samma veva flyttade jag fram huvudstället en bit så kärran startar lättare på vårat gräsfält

    Tobbe

  9. #9
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Nja, Dymans är i en helt annan liga. Tänker på H-K Dc-3-C47. som flyger skit om du frågar nig! . Jag är själv en i mina ögon en duktig ´pilot med tusentals timmar bakom spaken. Det är svårt att lära gamla hundrar sitta!!
    Punto!(M

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tråkigt, är det HK:s DC3a/c47 1600mm ? Tycker den ser så läcker ut, den hade även split-flaps va?

    Den är alltså ej att rekommendera? Det finns ingen mod som gör den till en bättre flygare, det är så synd på en så vacker modell som också är rätt OK i pris!
    Huvudproblemet är att det ej flyger bra i låg hastighet eller ö h t?

    Mvh Gustaf



    Ang landning, har en micromustang från nine eagles (42g flygklar el nåt sånt, kör 1s150mah) den har styrbart akterhjul och fasta ställ under vingarna och märkligt nog lyckas jag oftast att "flyga in den" med trottel och släppa upp precis så den inte ställer sig på nosen, det med 0.7cm hjul på gräs och asfalt!
    Tror det är allt segelflyglandande som betalar sig, att lära sig placera och vikten av att kärran inte stallar förrän du är i närheten av kontakt med marken, och att bära tillräcklig fart att säkert kunna försöka igen om det inte känns bra på första inflygningen.

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •