Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Billig DIY FPV-/kameraplattform med kraschtolerans

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Billig DIY FPV-/kameraplattform med kraschtolerans

    Har sedan förra hösten flygit med en RC-Factory Crackwing, något modifierad (minskade kontrollytor) för att passa en nybörjare och mitt dåvarande radiosystem, en Hubsan Spyhawk sändare/mottagare. I våras, så försökte jag sätta på en liten billig action-kamera, en Denver AC-1300, då för ca 250 kr. Men Crackwingen var för vek, den klarade inte av den 28 gr tunga kameran.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hubsan Crack Wing-A.JPG 
Visningar:	195 
Storlek:	364,9 KB 
Id:	58853 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160708-Kamera.JPG 
Visningar:	138 
Storlek:	44,9 KB 
Id:	58854


    Men skam den som ger sig, jag hade lyckats knäcka hemligheten att flyga vinge, den flög klart bättre än SpyHawken någonsin gjort, portabel och lättlagad samt mycket stryktålig efter att jag lagt på klar vävtejp runt hela vingen. Men till slut så upplöstes EPP:n i sina beståndsdelar. Hade iof en ny på lager, men också en 3 mm skiva EPP samt en 5 mm skiva cellplast från ByggMax. Så varför inte använda den obyggda som mall och göra en kraftigare vinge, med en sandwich av EPP/Cellplast.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160708-FPV-CrackWing.JPG 
Visningar:	161 
Storlek:	218,0 KB 
Id:	58855


    Sagt o gjort, utökade batteri-lådan till att hålla 800 mAh lipos och gjorde en skyddad kameralåda i cellpanå. Motor är en Tiger AT2204-21Kv-1800, Hobbywing 12A ESC, LemonRC mottagare, två Hitec 5 gr servos. Totalkostnad ca 700 kr. I vissa flyglägen är vingen lite slö pga min minskade kontrollyta, med resulterande vikningar över vinge. Men hittills har den hållit ett 30-talet krascher, även om den inte gillade stenåkern vid Neptuni Ängar på nord-Öland. Samt rätt bra som kameraplattform, vilket syns i ett par filmer jag lagt upp här.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160708-Kameramontering.JPG 
Visningar:	167 
Storlek:	494,4 KB 
Id:	58856


    Problemet är att cellplasten från Byggmax inte håller måttet, måste vara UHU POR-lim och den har tendenser efter hårda landningar, som uppe på Neptuni, till att desintegreras. Biltemas Superlim och Karlsons som är standard i verkstaden har katastrofala effekter på plasten.

    I höst är det utbyte. Egentligen skulle jag vilja bygga i denna iof rätt feta plast, som påminner om kompakterad stötskyddspåsar, men har inte funnit någon som säljer den som skivor. En sandwich mellan en skiva EPP och denna borde bli mycket slagtålig än nuvarande lösning.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160708-oidentifierad plast.JPG 
Visningar:	149 
Storlek:	279,4 KB 
Id:	58857

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Förutom allmänt tejpande är det en bra idé att tejpa tex en plasttråd från en grästrimmare längs vingens framkant. Den tål då betydligt mer stryk.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Den tar "vi" med "oss". Ett annat ställe som är känsligt är precis ovanför "gångjärnen", mellan de två stående profilerna. När man sopar ner i marken, så trots en trälist bakom propellerhålet, så fick jag en spricka in från glappet mellan elevonerna. Lade en 15 cm kolfiberlist som extra förstärkning.

    Det blåste minst 6 m/s idag, så vid ett tillfälle pressades vingen ner i marken i full fart, fick inget grepp med elevonerna. Trots det, inga skador, bortsett att nosen blev lite plattare än förut.

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Förutom allmänt tejpande är det en bra idé att tejpa tex en plasttråd från en grästrimmare längs vingens framkant. Den tål då betydligt mer stryk.
    Finns halvrunda kolfiberlister.

    http://www.skanehobby.se/1178-kolfib...fil-3x1-5.html

    http://www.skanehobby.se/454-kolfibe...fil-6x3mm.html

    Dom tål nog ännu mer pisk......
    Retroholic!

  5. #5

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Har nu förstärkt framkanten med två grillpinnar med klar vävtape som täcker dem. Detta då jag inte ville åka in till storstaden för klippartråd eller att det var läge att beställa rekommenderade lister (vill ha ihop en större order för fraktfritt). Lösningen fungerar faktiskt riktigt bra.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har själv en RC Facory-vinge nämligen Zorro. Den fungerar riktigt bra och har inga som helst hyss för sig. Har en kompis som har Hobbykings Bonsai-vinge - lite mindre än Zorro men den fungerar utmärkt även som FPV-vinge om man har lätt utrustning.
    Roger

  7. #7

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Zorro verkar intressant, men lite större och dyrare, kanske inte lika nybörjar-/kraschvänlig . Samtidigt verkar Crackwing ha gått ur sortimentet hos RCflight.se.

    Till lite över 250 kr, ca 700 kr totalt, har den varit min bästa nybörjarkärra hittills, rolig att flyga, ibland lite för rolig, då jag in emellan har för låga värden på lipona (~7.1, sedan orkar inte vingarna). Samtidigt som det går att klämma ur den en del grundläggande aerobatic även med mina modifieringar, nu när jag blivit bättre på att flyga.

    Samtidigt, har man två sandwichade 3 mm EPP-skivor med Crackwingens profil, håller de till en ny version av min tyngre "FPV-"/video-version, fortfarande med 2S lipos, 12A esc och en EMAX 2005-motor.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För mig är Zorro stryktålig - men det beror ju i viss mån på hur man misshandlar den..
    Även Bonsai tål mycket stryk - kompisen FPV-flyger den mellan träd och buskar och emellanåt fastnar han både här och där utan större skador. Så vill man ha en billig, välflygande och stryktålig vinge s ligger nog Bonsai bra till.
    Roger

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Kolfibersparrar i framkanten på vingen och lite lim så profilen blir spetsig skänker en hel del styrka, nu kanske din cellplast är lite tunn men grillpinnar smältlimmade genom depron/cellplast skapar också löjligt mycket styrka samt är bra att fixera ytor mot varandra, som långa träpluggar i möbler!

    EPP skall vara väldigt kraschtåligt?
    Lycka till mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - EPP är oerhört mycket mera stryktålig än depron. Numera är det inte många "vanliga" flygare som vågar sig på depron-kärror vid inomhusflyget utan mer eller mindre alla (utom tävlingsflygare kanske) kör EPP. Så du Gustaf - testa en Bonsai-vinge och en lätt "AIO"-kamera/sändare - det kommer säkert att passa dig utmärkt.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Kör själv crackwing med kolfiberbalkar för styrka. roderfästen förstärkta med hjälp av att man smetar smältlim på översidan, men slipar bort lite EPP inne i väccket på undersidan så att de inte ska gå för trögt.

    Använder samma motor Tiger AT2204-21Kv-1800 och 12A ESC. kör på 3cell 350mAh.
    Skravat in liten FPV mod.



    http://www.goodluckbuy.com/fa-te93a-...lticopter.html
    ________________________________________
    Mina maskiner

  12. #12

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Intressant lösning på kameraproblemet, den tar jag med mig.

    Rörande "Killens.." fundering, min EPP/Cellplast lager är rätt stryktåligt och iom tapen på framkanten har jag inga skador där, mer att nosspetsen ser lite skev ut och att vingen vill bryta isär i slitsen mellan rodren samt de två ut mot vingspetsarna, men de är nu förstärkta med kolfiberlist. Dock inget som lite UHU POR fixar. Problemet är att efter doppet i Kalmarsund har cellplasten chanserat en hel del. Vidare, även om den klarar 8 m/s, så kör den tungt och vill ibland helt enkelt inte flyga i dessa vanliga vindar. Och ESC:n går tämligen varm.

    Håller dock på med en ny video-/FPV-Crackwing "Das Boot Zwei", lite lättare än "Das Boot" men tyngre, stabilare än min riktiga Crackwing. Med 3 lager, 4 mm EPP, Bauhaus Depron 5 mm och 4 mm EPP. Förstärkning i framkanten och med anti-brottmodiferingarna från "Das Boot", så hoppas jag den håller formen länge. Får bli bilder senare.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Förstår inte riktigt behovet av alla förstärkningar. Dessa bygger ofta en icke oansenlig vikt vilken i sig knappast är positiv för hållbarheten vid ev markkontakt. Har väldigt sällan sett nåt behov av extra förstärkningar - inte minst när det gäller EPP-maskiner. Trots allt är ju hårda markkänningar inte speciellt vanliga.
    Roger

  14. #14

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    För mig är hårda markkänningar eller numer kanske mer ene-känningar mycket vanliga, flyger "hellre än bra" , även om jag blir bättre med tiden.
    Åtminstone mina vingarna har en tendens att flexa från mittlinjen ut mot vingspetsarna, dvs. nosen stoppar och vingspetsarna fortsätter framåt. Med resultat att ställen som slutet av slitsarna mellan elevonerna och vingen blir brottpunkter. Med förstärkningar där, så håller kärrorna mycket bättre för min hantering. Iom att jag använder kolfiberlist, handlar det om ca +20 gr.
    Såg en kommersiell variant på Flitetest Mini Arrow, vilken jag delat på mitten ett par gånger, som hade en rejäl förstärkning mellan vinghalvorna, bakom propellern, för att motverka denna utåtgående brottrörelse.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men de som gillar smältlim lär nog få rätt många onödiga gram av det limmet. Nåja - var och en bygger efter ens egna idéer och behov men generellt så flyger en lättare kärra (av samma modell) alltid bättre än en tyngre - och då kanske det blir färre smällar också... Så träna flygning intensivt så behöver du därefter inte så mycket förstärkningar.
    Roger

  16. #16

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tränar allt jag kan, så fort det blåser mindre än 6 m/s.

    Själv kör jag Karlssons om det går, sedan UHU POR och Biltema Superlim. I med kolfibern och trycker ner lite längs med hela. Smältlimmet jag fått fatt i (från Bauhaus) stelnar för fort och håller för dåligt.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Förstår inte riktigt behovet av alla förstärkningar.
    Det beror ju helt på flygstil.

    https://www.youtube.com/watch?v=N-2bu1lVejo

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja - tanken med våra flygande farkoster är väl just att de skall vara flygande och inte parkeras mot fasta eller rörliga hinder...
    Sen kan jag förstå problemet om det är flygning mellan träd som gäller men en lättare kärra, typ Bonsai, klarar ju ofta smällarna bättre än en tyngre kärra - när det väl tar stopp.
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Jag sätter inte dit förstärkningarna för FPVns skull. De är snarare för huvudändamålet med Crackwing. Vi flyger ju combat med dem.



    Faktist testat flyga dem combat med FPV nån gång nu med i en större hall.
    Och rodervinklarna kommer gå sönder ganska snart oavsett combat eller ej, de är kassa i originalutförandet så tunnt lager smältlim på översidan är bara för att slippa sätta tejpbitar senare.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Men de som gillar smältlim lär nog få rätt många onödiga gram av det limmet. Nåja - var och en bygger efter ens egna idéer och behov men generellt så flyger en lättare kärra (av samma modell) alltid bättre än en tyngre - och då kanske det blir färre smällar också... Så träna flygning intensivt så behöver du därefter inte så mycket förstärkningar.
    Roger
    1+ på detta inlägg, min easytrainer har gått från original 600g upptill 800g med mycket förstärkningar, lagningar, färg och fler komponenter (fpv) , och den körs fortfarande på 2s!

    Jag upptäckte tyngden och dess rätt stora ändringar i karaktär, smältlimmet var störstsa och tyngsta boven, jag gjorde om mina förstärkningar, bantade det jag kunde, gick tillbaka till 2s1300 (20C) istället för 2s2000 (25c) pga vikten, flygtiden blev nästan samma med mindre accarna, och TOG BORT allt onödigt smältlim som jag varit frikostig med, nu väger den in på 710g med 5.8ghz FPVutrustning som sitter direktmonterat på ett servo, med centralvredet kan jag peka kameran så jag kan se vingarna åt sidorna, lite coolt!

    Smältlim är jättebra till det mesta, skulle ej klara mig utan, dock är det tungt och dessa varma dagar så blir det tillräckligt varmt i bilarna för att det ska bli mjukt och bara skit av alltihopa, ta ut kärrorna i skuggan brukar jag göra!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •