Har sedan förra hösten flygit med en RC-Factory Crackwing, något modifierad (minskade kontrollytor) för att passa en nybörjare och mitt dåvarande radiosystem, en Hubsan Spyhawk sändare/mottagare. I våras, så försökte jag sätta på en liten billig action-kamera, en Denver AC-1300, då för ca 250 kr. Men Crackwingen var för vek, den klarade inte av den 28 gr tunga kameran.


Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hubsan Crack Wing-A.JPG 
Visningar:	195 
Storlek:	364,9 KB 
Id:	58853 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160708-Kamera.JPG 
Visningar:	138 
Storlek:	44,9 KB 
Id:	58854


Men skam den som ger sig, jag hade lyckats knäcka hemligheten att flyga vinge, den flög klart bättre än SpyHawken någonsin gjort, portabel och lättlagad samt mycket stryktålig efter att jag lagt på klar vävtejp runt hela vingen. Men till slut så upplöstes EPP:n i sina beståndsdelar. Hade iof en ny på lager, men också en 3 mm skiva EPP samt en 5 mm skiva cellplast från ByggMax. Så varför inte använda den obyggda som mall och göra en kraftigare vinge, med en sandwich av EPP/Cellplast.


Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160708-FPV-CrackWing.JPG 
Visningar:	161 
Storlek:	218,0 KB 
Id:	58855


Sagt o gjort, utökade batteri-lådan till att hålla 800 mAh lipos och gjorde en skyddad kameralåda i cellpanå. Motor är en Tiger AT2204-21Kv-1800, Hobbywing 12A ESC, LemonRC mottagare, två Hitec 5 gr servos. Totalkostnad ca 700 kr. I vissa flyglägen är vingen lite slö pga min minskade kontrollyta, med resulterande vikningar över vinge. Men hittills har den hållit ett 30-talet krascher, även om den inte gillade stenåkern vid Neptuni Ängar på nord-Öland. Samt rätt bra som kameraplattform, vilket syns i ett par filmer jag lagt upp här.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160708-Kameramontering.JPG 
Visningar:	167 
Storlek:	494,4 KB 
Id:	58856


Problemet är att cellplasten från Byggmax inte håller måttet, måste vara UHU POR-lim och den har tendenser efter hårda landningar, som uppe på Neptuni, till att desintegreras. Biltemas Superlim och Karlsons som är standard i verkstaden har katastrofala effekter på plasten.

I höst är det utbyte. Egentligen skulle jag vilja bygga i denna iof rätt feta plast, som påminner om kompakterad stötskyddspåsar, men har inte funnit någon som säljer den som skivor. En sandwich mellan en skiva EPP och denna borde bli mycket slagtålig än nuvarande lösning.


Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160708-oidentifierad plast.JPG 
Visningar:	149 
Storlek:	279,4 KB 
Id:	58857