Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Billig DIY FPV-/kameraplattform med kraschtolerans

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Jag sätter inte dit förstärkningarna för FPVns skull. De är snarare för huvudändamålet med Crackwing. Vi flyger ju combat med dem.



    Faktist testat flyga dem combat med FPV nån gång nu med i en större hall.
    Och rodervinklarna kommer gå sönder ganska snart oavsett combat eller ej, de är kassa i originalutförandet så tunnt lager smältlim på översidan är bara för att slippa sätta tejpbitar senare.
    Hej! Dessa vingar såg ut att flyga mycket bra faktiskt!! Du vet att jag var mot designen lite men efter combatvideon (var den filmad med gorpo 1080p/60fps el 720p superview?) Såg jag hur de stora vert. stabbarna verkade hålla vingen i luften vid flygande i den attityden (vingspetsar mot tak och golv, många vingar går i backen direkt då de saknar yaw men stabbarna såg ut att bära crackwingen rätt bra, intressant.)

    Var finns scratchbuildplanerna för denna crackwing?

    Ang din rekommendation gällande kontrollytornas storlek, du hade gjort mindre ytor för en snällare maskin? Förstår jag rätt att du gjorde detta mekaniskt för du inte har möjlighet att ställa radions endpoints (hur långt servon rör sig) eller ställa expo på höjd t ex?

    Med crackwingen kan jag ju kasta på spektrumgrejerna, har ju extremt lätt lemonrx 6ch dsm2, och dx6i klarar elevons är jag rätt säker på.

    Tack!


    Mvh Gustaf

  2. #22

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Zallisen,

    du har min avund , häftigt att se combat med Crackwings. Lite det jag försöker uppnå med (utan motståndare ) när jag kör slalom bland enebuskarna ute på Alvaret. Varför skall quadfolket få ha allt roligt för sig själva. Vad som är vingarnas styrka, snabbfotade och lättmanövrerade. Nackdelen är, att som 3-kanalers man får inte mycket träning för att flyga +4-kanalers.

  3. #23

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Som nämnts har jag hållit på med en "byggcellplast"-fri version av Crackwingen "Das Boot", pga dess negativa egenskaper och att, som nämnts på annan plats, mitt dopp i Kalmarsund verkat lösa upp cellskivan något.

    Hade ett par skivor med 4 mm EPP och köpte en bunt med Depron-flak på Bauhaus, använde min första crackwing som mall och skar ut 2 EPP och en depron-skiva som jag limmade samman med UHU POR. De för Crackwingen så karaktäristiska stabilisatorerna gjordes i dubbelt lager EPP. Motor- och kamerafästen likaledes i EPP. Trästrips från närmsta hobbybutik samt kolfiber som förstärkning. Framkanten fick dock nöja sig med bitar av lite kraftigare grillpinnar. Färg är tuschpenna, men den släpper tyvärr mer än väntat :-( .

    Väger mindre än första "Das Boot", 250 gr mot 380 gr, men efter diskussion med motorleverantören bör jag slippa att vingen tappar orken i 8 m/s motvind. Något som gör att den helt enkelt pressas "ner i marken" trots fullgas. Bör även få längre flygtid än nuvarande 5-7 min iom att jag slipper maxgasa stor del av flygtiden. Nackdelen är troligen mer instabilitet i vind.

    Emax 2205/21-1660kv
    Hobbywing ESC 12 A - vattensäkrad
    LemonRC lättviktsmottagare - lackad med nagellack för vattenskydd
    Hitec 5gr
    850 mAh 2 och 3S lipos.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Das Boot Zwei-färdig.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	59239 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Das Boot Zwei-vinglayout.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	74,1 KB 
Id:	59240 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Das Boot Zwei-vingsandwich.JPG 
Visningar:	80 
Storlek:	244,6 KB 
Id:	59241
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Das Boot Zwei-delar.JPG 
Visningar:	89 
Storlek:	362,5 KB 
Id:	59242 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Das Boot Zwei-elektronik.JPG 
Visningar:	76 
Storlek:	325,2 KB 
Id:	59243
    Senast redigerat av larsmn den 2016-08-07 klockan 16:09.

  4. #24

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    "Killen........",

    Har tyvärr inga ritningar, använder en gammal som template och den är för stor att skanna in. Dock, det finns lite info både hos
    tillverkaren som RCflight i Skövde för att ta fram en liknande vinge. Notera att på dessa Crackwings går elevons hela vägen ut till vingspetsen. Jag har valt att minska mina ytor till 60% då jag inte kör 3D och behöver en mer nybörjarvänlig vinge.

    Lite förvånad över att RCFlight inte längre har den i sortimentet, då den är en bra och tålig nybörjarkärra för de som vill pröva modda lite, som jag gjort. Med 50-60% elevonyta och bra expo är den en riktigt trevlig 3-kanalskärra.





  5. #25

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Va, crackwing inte i sortimentet där är 6 olika färger?
    http://rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=23

    Det var väl nästan vad jag lärde mig flyga plan med i början trots att det gick in i massa hårda saker som vägga och golv i början men de tål en hel del.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  6. #26

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Mysko, sökte på den, fick upp noll resultat. Samma när skannade deras RC-factory-sortiment.

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Dom har ju Zorro som fungerar utmärkt.
    Roger

  8. #28

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Visade sig att Crackwing fanns kvar, men inte listat under tillverkaren, utan enbart som innomhusflygare och i två ord "Crack Wing" så min sökning falerade ...........

  9. #29
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Visade sig att Crackwing fanns kvar, men inte listat under tillverkaren, utan enbart som innomhusflygare och i två ord "Crack Wing" så min sökning falerade ...........
    Ok! Tack för din information, det är svårt för mig nu i ritningstadiet med vikt, då jag inte har nån scratchbuild är det svårt att gissa, en vän till mig har i princip slutat köpa plan då han är en mkt duktig depronbyggare, han säger att jag kan tänka motsvarande samma storlek i epo ger 2/3 av vikten i depron (600g epokärra ska då väga 400g i depron)tror vi talar om 5mm depron.

    Är det inte rätt lätt att sätta sidoroder på en sådan här crackwing? Om man sätter do(m) tillräckligt långt bak och ut? På V.stabbarna?

    Jag tänker bygga vinge men jag vill ha Sidoroder!!!!!!
    Går det inte att sätta en impeller/fläkt på 2204-motorn och bygga en liten luftkanal med både sida och höjd på utblåset?

    Eller om man köper en 70mm edf? Vad tror ni? Nån som provat? Speciellt om man sätter ett höjdrodervid utblåset får vi riktad kraft, tillsammans med elevons lär det bli..manöverbart?

    Är detta en strålande ide? Det känns som det..mvh


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #30

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Den EPP jag använt är lite lättare än Bauhaus gröna Depronskivor, jag tror du nämnt du använder. Min video-/FPV-vinge väger 270 gr med kamera o batteri, vanliga ca 180 gr. Nackdelen med den vanliga är att när det är mer än 5 m/s är den svårflugen, har råkat ut för att vinden tippat kärran när jag flugit med sidvind och vänt med vinden. Min klarar 6-7 m/s om än inte speciellt graciöst. Sedan, stabbarna är inte tillräckligt styva för sidoroder, inte ens på min modifierade, tyngre Crackwing (dubbla EPP-lager i stabbarna).

    Samma med fläkt. Vill du ha fläkt, tror jag en modifierad FT Mini Arrow är en bättre start, fläkten kommer att flexa på en Crackwing och bryta sönder motorfästet. Och ärligen, kör man Crackwing med omodifierade elevons (se bilden ovan med original och min nerminskning) så sido-/höjdroder är bara extra onödig vikt, se på videon nedan hur agil vingen är utan.

    Det jag tro du borde se på är en ritning av F-117 "Nighthawk", vinge med elevons och sidroder.

    Senast redigerat av larsmn den 2016-08-10 klockan 09:17.

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det var en Crackwing-tråd här på forumet när den var "ny-släppt" och då försökte folk att sätta dit sidroder vill jag minnas men jag tror inte det blev så lyckat. Det är nog få "vingar" som har sidroder och orsaken är säkert grundkonstruktionen på en vinge - alltså ingen lång kropp emellan vinge och stabbe/fena så sidrodereffekten blir säkert väldigt begränsad. F ö skulle jag personligen i era kläder inte bygga vidare på Crackwing utan istället testa RC Factorys senare konstruktion, Zorro, som är den bästa vingen i den storleken som i alla fall jag flugit - helt utan "hyss" och den går att flyga sakta om det inte blåser så mycket. Dessutom är den smart i konstruktionen då både ack och mottagare är "gömda" i kroppen och fartreglaget är ju såpass tunt att det är lätt att gömma undan. Den blir m a o väldigt "sleek" i utförandet. Det enda felet på min är att jag nog borde byta fartreglage eftersom det inte går att aktivera broms på det enkla HK-reglage som sitter på just nu. Har sett den som FPV-vinge och det fungerade utmärkt och jag har nog också tänkt att testa min på det sättet vad det lider. Kör en liten 3S740-ack i min och för vanlig flygning räcker det utan vidare men vill man flyga lite längre tid med FPV-utrustning kan man säkert sätta in en större ack bara man är medveten om att få TP rätt. Men vill man inte köpa en Zorro så finns ju som jag nämnt några gånger även ett mindre och billigt alternativ nämligen HK Bonsai som också fungerar bra som FPV-vinge.
    Roger

  12. #32

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jag tänker bygga vinge men jag vill ha Sidoroder!!!!!!
    "Killen......." fann denna intressanta förklaring varför sidroder har vissa problem med att fungera med en vinge samt hur man bör göra:


  13. #33

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    McRegor,


    för mig är valet baserat på att det kostar ca 200 kr att bygga en ny "Das Boot"-/fpv-Crackversion eller max 100 kr för en ny ren Crackwing-kopia. Fram med mallen och "sy" ihop ersättaren om totalhaveri.


    Tar en kväll att få ihop sistnämnda och kanske 3 för första (limmet i sandwichen tar sin tid). Har kört samma motor/elektronik i båda ombyggnationerna trots närmare 100 krascher. Enda förlusten var videokameran efter landingen i Kalmarsund. Största problemet är O-ringen kring propellern, ibland går den av och proppen försvinner :-( . Verkar som kanten på proppen gnager på O-ringen, så nu fasar jag av inne vid fästet.


    Zorro eller likande kan dock vara en bra kandidat till nästa säsong av blåst (inblåst i över en vecka nu ;-) .

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Om man tvunget vill ha sidroder är thrustvectoring en betydligt enklare lösning på crackwing.
    http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?...yrning-inomhus eller bygga eget.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känner man ett absolut behov av sidroder på en Vinge så är min uppfattning att då köper/bygger man en mera konventionell kärra istället - det är en bättre och säkrare väg att gå. En Vinge är en Vinge och då får man nog acceptera de tillkortakommanden konstruktionen i sig har - annars hade nog problemet varit löst redan.
    Roger

  16. #36

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tydligen är vektorstyrning på vinge lika illa som sidoroder, såg en test på Youtube. Så länge de hade stabilisatorererna på, så hände inget alls, först när de tog av stabbarna hände något, men inte speciellt mycket. Som McRegor skrev, mer för konventionell kärra.

    Intressant är, jag provkörde min nya "Das Boot" idag, innan åskan stoppade övningen. Började med 3S och 8x6 propp och den flög väldigt illa, direkt instabil. Bytte till 2S och 8x3 propp och då blev den direkt stabil. Intressant upplevelse.

    Tyvärr innebär 8x3 & 2S att jag åter måste flyga med maxfart, inte 50% trottle som med 8x6 & 3S. Men, och det får mig att undrar, 3S-batterierna tog slut fortare än 2S:arna 5 mot 8 min...... borde varit tvärt om. Drar en 8x6 så mycket mer ström?

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Givetvis drar motorn mycket mera på max pådrag med 3S kontra 2S - givet övrigt opåverkat (=samma propp). Samma belastning (propparna) och en 50 % höjning av spänningen ger den effekten - på full gas vill säga.
    Om den flög illa på 3S jfr 2S så måste det rimligen orsakats av högre vikt och/eller annan TP.
    Roger

  18. #38

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Kör 350mAh 3cell på crack wing i combat. de blir lite tyngre. Man e tvungen att hålla lite högre hastighet för att få samma stabilitet. Men det taktiska överläget med att kunna dra iväg på full gas i combat är fint. Jag brukar dock bara köra det när vi är i en större hall.
    Helt otrolig vridmomentspåverkan också, man måste hålla emot nästan helt fullt på roll åt ena hållet när man drar full gas.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  19. #39

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Var upp till Gillberga Naturbrott idag och flög med "Das Boot Zwei". Har lyckats justerat 8x3 propellern, för att slippa gelevibrationer i videona, så när det var en jämn nordan (5m/s) så var det dags att pröva.

    Som Zallis säger, med 3 cell och den 8x6-prop jag hade först blev nog vridmomentet helt enkelt för kraftigt. Därför blev vingen svårflugen. Körde idag enbart med 8x3:an och vingen drog klart kraftigare åt vänster med 3S 800mAh än med 2S 800 mAh. Fick kör med mothåll åt höger hela tiden, så den blev lite svårstyrd men den flög. 2S var klart trevligare att flyga med.

    Ursprungliga "Das Boot", som vägde 380 gr, hade inte detta problem. Kunde lätt justera med trimmen och den körde någorlunda rakt. Tror jag måste kompensera genom att justera in en höger-offset på båda elevonerna eftersom trimmen inte räcker. Dock, den nya "Das Boot" flyger lugnare, inte lika "choppigt" i längdled. Får jag trimmat in den, blir den en rätt bra FPV-plattform.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •