Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Sbus eller inte sbus

  1. #1

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard Sbus eller inte sbus

    Hej
    Jag har beställt en Jumper 218 Pro från http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rone_ARF_.html från HK

    I manualen står det att den skall klara sbus http://www.infinity-hobby.com/download/jum218pro-en.pdf, men enligt en video av en kille som verkar veta vad han talar om , säger att det inte finns stöd för sbus https://www.youtube.com/watch?v=wjea7GH8Tkg

    Någon som har testat denna med sbus ????+

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Naze32 har stöd för Sbus, men lite beroende på version kan du behöva en inverter eller inte på signalen. Jag kör en inverterad Sbus på den Naze32 som sitter på min RCExplorer Tricopter.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Men jag känner inte igen pinouten från en Naze 32, så här ser deras "naze" ut http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...X291710X43.jpg

  4. #4


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag skulle köra S-bus alla dagar i veckan. Ang. inverter så beror det på mottagaren också.

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Men jag känner inte igen pinouten från en Naze 32, så här ser deras "naze" ut http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...X291710X43.jpg
    Nej jag tycker den ser konstig ut också, men t o m cc3d stöder sbusprotokoll så visst bör det fungera, om det är kopia på acro/full vet jag ej,inte om det är rev5 eller rev6 heller men du kommer säkerligen behöva "frsky sbus to cppm"sladd eller en signalinverterare, om du ej vill köpa båda bör du undersöka saken mer noggrant!!
    Lycka till!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  6. #6

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    om du ej vill köpa båda bör du undersöka saken mer noggrant!!
    Lycka till!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

    Det är precis det jag försökte att göra, men har inte lyckats, så det blev en D4Rii i den med ppm, det funkar bra nog till mig

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    OK! Bra uffe, Huvudsaken är ju att du har kontroll iaf, vet någon hur det är med latency och PPM vs SBUS? och vad händer med nämnda latency om man kör sbus to cppm- konverterare.
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  8. #8

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Intressant men gör egentligen min fråga mer relevant då den ej togs upp, artikeln beskriver att en sbusinverter ger en latency som är försumbar men inget om "sbus till cppm" min Rx skickar ju en Sbussignal baserad på min TX:s output, dock innan den når Nazen wå blir den ju en cppmsignal, så frågan kvarstår, har jag responstid på 80 eller 10-20ms? Mao kör jag sbus egentligen?

    Vill gärna veta svaret på detta, tror även det är relevant för många!!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Nu har jag gjort efterforskningar och det råder väldigt mycket delade meningar kring detta!!

    Det jag fått fram är
    -Ppm/cppm/pwm kör latency på upptill 80ms (m rc smoothing dubbla)

    -Sbus har en latency på 9ms-18ms (m rc smoothing)

    Och angående frågan, När vi använder en sbus to cppm sladd till en FC, vad är latencyn då? Hittade många svar, ett var " Den sladden lägger till 3ms!" , det kan jag leva med.

    Många byter sina frskyRX till modeller m sbus för latencyn i de analoga signalerna och de som använder den här sladden gör ju detta byte helt i onödan om det är så de får samma latency som med en vanlig PPM-koppling!

    Skulle verkligen vilja veta helt säkert från nån som vet detta då det verkar råda förvirring kring detta!

    (Min blackouthexa som nu är provhovrad kör denna cppmsladd med sbusprotokoll, det "känns" väldigt precist och digitalt men det är snarare futaban som är så jäkla exakt i sina gimblals, vill veta min latency på setupen!!.)

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •