Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: BLACKOUTHEX maiden, hjälp m checklista!

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard BLACKOUTHEX maiden, hjälp m checklista!

    Hej!!

    Jag har nu fått fjuss på blackoutramen, hexakonfiguration med naze32rev6, allt verkar stämma, hade en del trubbel med att få svar från sbusporten på Rx (Futabas stora fullrange diversity R2008SB m8ch+ sbus) inget hände men jag satte på frsky sbus to cppm -sladd från rx till pin3 (sbus körde jag mot pin4) och igår fick jag igång kontrollen!
    Jag har skapat mina flightmodes och airmode och allt det, enablat oneshot (blheli på mina escs) och även om kalibreringen av motorerna verkade lite annorlunda så reagerar trotteln som den skall (har ställt för futaba i TXs subtrim så midpoints är nu 1520 i cleanflight, inte 1500)

    Har en rcrate på 0.9 med 0.65 expo
    Ställt upp yawdeadband till 6 .

    Enda förbehåll just nu är att det var för lätt att få den till detta stadie, flygklar, dessutom är kameran i ett 3dprintat fängelse i säkert 32-35° tilt utan möjlighet att ändra, jag gillar att maidenflyga multikoptrar med 5° tilt för att sakta ställa upp den mer och mer men acro brukar jag köra max 25° normalt, med acro menar jag akrobatisk flygning och ej racingflygning.

    Tänkte när det slutat regna först köra en LOS Gtune och se vad som händer, tuna klart efter gtune och jag tänker göra det på alla 3 pidprofiler med olika accar och last, jag kommer köra alltfrån3s3Ah till 4s1500-graphene70C och 4s3Ah med gopro på och det kräver olika PIDs då vikten diffar enormt på de olika konfigurationerna!

    Om jag hinner klart det med tid över blir det nog FPVmaiden med den också, har ju Osd nu och ställt ett autolevel-läge ifall den ökade tilten gör landning svår, nu har OSDn art.horisont som hjälper mig men det är alltid bra att ha ett autolevelläge inställt.

    Är det nåt jag missat??
    Ja jag har en moy-omni-5.8 vtxantenn slm följde med hexan och jag har en DYS 5.8 omni på vRX, har också 2st DYS lhcpma 5..8or extra, likadana.
    Bör jag sätta på dem på hexan och mottagaren då de lär vara bättre stämda till varandra?




    Är det någon som kan tipsa om ett bra kamerafäste (tror det är en hs1177) som tillåter ändring av tilt men ändå är starkt nog? Eller ett bra DiY? Jag tänkte om jag skulle bygga nåt i plywood men det blir så fult på denna rått läckra ram, det enda som slår denna i design är TBS vendetta, skulle den komma i 350-storlek hade jag köpt den direkt tror jag,, mmm


    Ujuj det blir kul idag, nåt annat att tänka på när jag nu gått till hexakopter? Nåt i flygningen som känns annorlunda? Rcrate t ex, jag har ställt dem efter vad jag är van vid på en 250 quad, blir det samma relativa rate då på denna?

    Mvh Gustaf (äntligen med en multikopter igen)

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej!!

    Jag har nu fått fjuss på blackoutramen, hexakonfiguration med naze32rev6, allt verkar stämma, hade en del trubbel med att få svar från sbusporten på Rx (Futabas stora fullrange diversity R2008SB m8ch+ sbus) inget hände men jag satte på frsky sbus to cppm -sladd från rx till pin3 (sbus körde jag mot pin4) och igår fick jag igång kontrollen!
    Jag har skapat mina flightmodes och airmode och allt det, enablat oneshot (blheli på mina escs) och även om kalibreringen av motorerna verkade lite annorlunda så reagerar trotteln som den skall (har ställt för futaba i TXs subtrim så midpoints är nu 1520 i cleanflight, inte 1500)

    Har en rcrate på 0.9 med 0.65 expo
    Ställt upp yawdeadband till 6 .

    Enda förbehåll just nu är att det var för lätt att få den till detta stadie, flygklar, dessutom är kameran i ett 3dprintat fängelse i säkert 32-35° tilt utan möjlighet att ändra, jag gillar att maidenflyga multikoptrar med 5° tilt för att sakta ställa upp den mer och mer men acro brukar jag köra max 25° normalt, med acro menar jag akrobatisk flygning och ej racingflygning.

    Tänkte när det slutat regna först köra en LOS Gtune och se vad som händer, tuna klart efter gtune och jag tänker göra det på alla 3 pidprofiler med olika accar och last, jag kommer köra alltfrån3s3Ah till 4s1500-graphene70C och 4s3Ah med gopro på och det kräver olika PIDs då vikten diffar enormt på de olika konfigurationerna!

    Om jag hinner klart det med tid över blir det nog FPVmaiden med den också, har ju Osd nu och ställt ett autolevel-läge ifall den ökade tilten gör landning svår, nu har OSDn art.horisont som hjälper mig men det är alltid bra att ha ett autolevelläge inställt.

    Är det nåt jag missat??
    Ja jag har en moy-omni-5.8 vtxantenn slm följde med hexan och jag har en DYS 5.8 omni på vRX, har också 2st DYS lhcpma 5..8or extra, likadana.
    Bör jag sätta på dem på hexan och mottagaren då de lär vara bättre stämda till varandra?




    Är det någon som kan tipsa om ett bra kamerafäste (tror det är en hs1177) som tillåter ändring av tilt men ändå är starkt nog? Eller ett bra DiY? Jag tänkte om jag skulle bygga nåt i plywood men det blir så fult på denna rått läckra ram, det enda som slår denna i design är TBS vendetta, skulle den komma i 350-storlek hade jag köpt den direkt tror jag,, mmm


    Ujuj det blir kul idag, nåt annat att tänka på när jag nu gått till hexakopter? Nåt i flygningen som känns annorlunda? Rcrate t ex, jag har ställt dem efter vad jag är van vid på en 250 quad, blir det samma relativa rate då på denna?

    Mvh Gustaf (äntligen med en multikopter igen)

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    Failsafe! Kinda och testa failsafe utan proppar. Trist om den flyger iväg.. och g tune tror jag ingen litar på. Många har kraschat och resultaten är oanvändbara.

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Failsafen har jag glömt totalt!!!! Tack! Obs att jag menar gtune och ej autotune och detta i cleanflight 1.2.2 och när jag gjorde.det.på min zmr250 fick jag den bästa tuning jag nånsin flugit! Och gtune arbetar ju tyst och ändrar bara P,i och D och gör ej spakrörelser? Denna tune var på naze32 rev5full och nu är det full naze32rev6 och jag hoppas gtune skall fungera.bra.som sist, annars blir det till att assigna kanalerna för tuning istället, blä, tyckte det var kul m pidtuning förr men har tröttnat och vill Helst ha perfekt tuning utan nåt som helst jobb....

    Skall också nämna att jag kör gtune LOS då den spikar upp P-gainen rätt mycket och i en punchout initialt blir det nog svårfluget Fpv, denna zmr hade default multiWii pids innan och var OK,.efter gtune kunde jag stänga av TPA och den flög galet bra för mig!
    Tack mvh

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    OK! Blev bara lite provhovring , punchouts och känna på spakarna, kändes bra, pidsen på kortet är ej far off!
    Ett graphene 4s1500 70C klarade faktiskt att leverera kraften som efterfrågas (ca 100A ~ på fullt spett) kul det, tänkte parallellkoppla dom men det behövs ej för kortare acro!


    FRÅGA! på frsky cppm-sladden finns det 2pins i mitten av kretsen och antar att det är rssi och jord? Finns det något sätt att få in den informationen i OSDn? Eller till Naze32an och vidare t Osd? Min TX kan ej ta mot sådan telemetri.

    Mvh Gustaf


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •