Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: SAAB 37 Viggen Glasfiber / balsa

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    35
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

    Standard SAAB 37 Viggen Glasfiber / balsa

    Hej!

    Jag har fått tips av en i FlauRFK att det finns en Viggen i glasfiber och balsa som inte är komplett byggd, den är avsedd för 120mm EDF 12S LiPo...

    säljarens pris är = BUD

    vad är skäligt bud på en sådan, det ingår motor, servo, ställ å komplett Viggen men ej färdigbyggd...

    vad är ett vettigt bud för mig att lägga på en sådan?


    MvH
    Niclas

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En Viggen för 12S låter dyrt beträffande motorval. Det kommer gå åt höga strömmar vilket ger mycket värme både i drivlinan som rör sig och de delar som står still så som fartreglage och batteri. Flygtiderna blir förmodligen korta. En jetmotor kommer förmodligen bli billigare och ge bättre prestanda. en 12S EDF kan tänkas ge 7-8kg dragkraft. Halvera detta så ser du vad en turbin behöver ge för att ge dig samma prestanda i luften. Kingtech K45 tex. Då har du dessutom 8-10minuter flygtid och inte två och en halv.

    Tiden man behöver lägga ner för att få fason på ett glasfiberkit är inte ringa, då hade i vart fall jag bestyckat modellen med prylar som jag tror ger vettig prestanda. Om man bedömmer en 12S setup är rätt så välj en som DU tror på. Råkar det vara den som följer med så är det ju värt att prisa in. Annars inte.

    Samma sak med servon och landställ. Är dem värda namnet? Jag har två flygplan som är kring 3 meter. Det ena har ett hitech 35kg servo per skevroder, det andra 3st hobbyking 16kg. Det med Hitechservo beter sig så som förväntat, rappa precisa rodersvar. Det med på pappret 40% mer kraft blir man bara ledsen av att starta upp. Centrerar illa, rör sig sakta och ett servo brann dessutom upp på marken. Jag har själv bara installerat den med hitech servo och är alltså även efter testning nöjd med mitt val.

    Är grejorna RÄTT så prisa in det, annars bjud något vettigt för kittet men tänk på att det är en hel del timmar att bygga ett sådant!
    Superhero

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kitet är väl det som ligger på SMF, ser ut att vara mycket jobb på att få den flygklar. Drivlinan ger jag inte mycket för, den hade jag faktiskt bett dem behålla. Sedan kommer frågan om ställen, är de hemmabyggda, då kan vad som helst hända, är de köpe grejor kolla recension på nätet.
    Kärran kommer att bli tung med ställ och EDF, bättre att satsa på turbin då eller köra edf utan ställ.
    Kanske hade jag gett 1000´n lapp om grejorna varit i bra skick.
    Viggen är inget märkvärdigt och bara för att där står Einar på den är det ingen garanti att den flyger bra, det är trots allt en liten kärra 1:9 om det nu är samma förstås.

    Ibland måste man chansa
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    Den Viggen är i skala 1:10. Ser ut som den "Örtan" byggt.

  5. #5

    Standard

    Hej, flög idag med en jas i skala 1/8 120 mm fläkt och 12 celler. Jag har inga värsting grejer och får höra ibland av vissa som har gott om pengar att det finns bättre saker att köpa. Ja det finns det säkert men jag har inte den budgeten att lägga. Planet flög jättebra och där fanns mer kraft att hämta.Har även infällbara ställ på. Jag säger kör på! Hur mycket du ska lägga beror väl oxå på hur mycket du vill ha modellen, viggen är ju inte så lätt att komma över.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •