Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Motor till Alpina 4000

  1. #1
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard Motor till Alpina 4000

    Hej
    Har just beställt en Alpina 4000 från Tangent. 4 meters elseglare. Vikt 4-5 kg. Och är väldigt novis på det här med elmotorer. Hur mycket motor behöver jag, alltså vad är lagom? Räcker det med ca:1000 w?
    Är det nödvändig med växlad motor?

    /
    Jonas

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    120W per kg blir lagom och med bra stig. Nu är det bara att välja motor, prop och spinner.

    Lycka till
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    http://www.tangent-modelltechnik.de/TA_Alpina4001.html säger de att seglaren väger 4800 gram som elseglare. Det går att flyga med så lite som 100W/kg, det blir roligt med 400 W/kg. Du får cirka 208W. Det lyfter självklart med det blir ingen riktig sprutt och elsegelutmaningen är inte nåbar, det krävs cirka 400W/kg för den. Jag brukar köra elseglare på 150% av specifikationen utan problem, eftersom motorn går på fullt spett i 30 sekunder, och vilar sen i 20 minuter.

    Jag hoppas du kan tyska, här finns en sida om setup i tyska rc-network
    http://www.rc-network.de/forum/showt...ntriebs-Thread

    1000W är så lite att det definitivt inte krävs växel. Även om växel är bra ur effektsynpunkt, du får mer kräm mest för att en större långsammare propeller är mer effektiv än en liten snabb.

    Någon rekommenderar Hacker A40-10L 500 kV (samma som Turnigy SK3 4250 500 kv) med 5S LiPo och 16x8. Sikta på en motor som får plats med vikt mellan 250-500 gram.
    fredrik

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag satt precis och räknade på mina seglare och kom fram till följande:
    Ava, 4m 1.6kg har 244W/kg, stiger 60-90grader
    DG600, 6m, 14kg har 74W/kg och stiger 45grader
    Fox, 7m, 32kg har 75W/kg, stiger med 3-4 m/s.

    Nu flygs dessa som seglare och inte som en motorkärra.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Tackar för era svar. Har nog i alla fall blivit lite klokare nu om vad som behövs.
    Har köpt en motor som skall leverera ca:1300 watt och det blir ju 260watt/kg om nu den levererar det.
    Och jag skall inledningsvis bara ha den för att kunna ta mig upp på höjd för att leta termik.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    260W/kg fungerar utmärkt för att ta sig upp på höjd, och som Kenneth skriver mindre effekt per kilo för tyngre och större plan, då propellern blir effektivare när den är större. Mitt mått var bara en tumregel. Tänk dock bara på att motorn är märkt något som den håller för, t.ex. 1300W. Du får inte ut 1300W bara för det, utan du får ut en viss effekt genom att sätta på en propeller och driva den med ett visst varvtal. Om motorn har 500 som kV (=varv/volt utan last) så blir 5S Lipo och ungefär 13x8 propeller cirka 1200W (21V, 57A). Du måste ha på mer stigning eller diameter för att komma upp i 1300W. Det är bra om du kan mäta effekt så att du vet att du inte drar mer ström än fartreglage och motor tål.
    Minska ström genom att minska propellers stigning eller diameter, eller minska antalet seriella celler i batteriet.
    fredrik

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ta det lugnt med 1300W, den kan lätt slita din seglare i stycken på grund av över fart.
    Du borde köra med 18" prop på 1300W och 8 Celler, nu vet jag inte Kv på din motor, för det är extremt viktigt att den är mycket låg(300), för att orka dra stora snurror. Är det direkt drift borde motorn ha en diameter på cirka 60mm för att orka. Annars blir det varmt.

    Bara lite information från min erfarenhet. Tror faktiskt min Alpina fick överfart och vingen vek sig om jag nu minns rätt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Go kväll
    Tack igen för svaren.
    Jag har valt en 14x10 propp och ett 80 Ah reglage. Nu visar det sig att motorn som jag har är på 1000W och 600Kv och med denna setup så skall den dra max 55 Ah eln. tillverkarens tabeller med 6 celler.
    Skall givetvis mäta både hur mycket ström den drar och även hur varm den blir för att inte göra sönder något.
    Återkommer med hur det fungerar och upplevs när den är testflugen.
    Tack för varningen för att inte flyga för fort. (är bara fartdåre i trafiken)

  9. #9
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej igen
    Nu börjar den bli klar!
    Men en ny fråga har bykt upp.
    Fartreglaget har en bec som kan leverera 3,5 A vid 5,6 volt.
    Är det ok att bara köra med denna bec till radion?
    Eller bör jag skaffa en separat bec och kanske med en separat acce?
    När i segelflygsammanhang (menar storlek) börjar ni använda "powerbox" och dubbla batterier eller bara separat bec?

    /Jonas

  10. #10
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    i en så pass stor seglare skulle jag satsa på separat BEC med 2s lipo typ 2200mah och ha separata batterier enbart för drivlinan.
    jag skulle nog ändå satsa på en BEC som levererar 1-1.5A/servo och Alpina 4000 har väl 6st servon? dvs ca 8-10amp bec. 3.5A låter väldigt lite.

    14x10 propp låter lite litet för det planet... jag skulle nog som Kenneth säger försöka få tag på en motor med lågt KV och köra stor propp, 16-18"

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nu blandar jag mig igen.
    Ingen fara att köra med en ESC med Bec, både inbyggd eller lös. Servona kommer ändå att gå på tomgång nästan helt utan belastning i den kärran. Att nämna är att jag tappade mitt motorbatteri en dag när ena bladet på proppen bröts av pga vibrationerna, tur hade jag separat mottagarbatteri, kanske något att tänka på. Men absolut inget krav.
    Kommer du upp i 2A under flygning, så flyger du mycket tufft om installationen är rätt.
    Vi vill se film från premiären!


    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Hej igen
    Nu börjar den bli klar!
    Men en ny fråga har bykt upp.
    Fartreglaget har en bec som kan leverera 3,5 A vid 5,6 volt.
    Är det ok att bara köra med denna bec till radion?
    Eller bör jag skaffa en separat bec och kanske med en separat acce?
    När i segelflygsammanhang (menar storlek) börjar ni använda "powerbox" och dubbla batterier eller bara separat bec?

    /Jonas
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    hänvisar till mitt svar här: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...61-Separat-bec

    Varför chansa när man kan göra det på riktigt för ett par hundralappar. Samma batteri som motorn men en lös "BEC" som är värd namnet.
    Superhero

  13. #13
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej igen.
    Henke, har just beställt en av Amir.
    Skall se hur tyngdpunkten hamnar och om jag använder ett extra lipo till radion eller inte.
    Mätte igår strömmen och kom upp i 1,9 A när jag kör alla servon samtidigt, och då har jag nog ganska törstiga servon.
    Jag har MKS HV servon överallt.

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Hej igen.
    Henke, har just beställt en av Amir.
    Skall se hur tyngdpunkten hamnar och om jag använder ett extra lipo till radion eller inte.
    Mätte igår strömmen och kom upp i 1,9 A när jag kör alla servon samtidigt, och då har jag nog ganska törstiga servon.
    Jag har MKS HV servon överallt.
    Vad kul. Det kommer funka galant!
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •