Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Fel batterikontakt

  1. #1

    Standard Fel batterikontakt

    Hej
    Detta är min första post på detta forum. Jag är en gröngöling på detta område.....
    Jag har köpt batterier med fel kontakt på. På batterierna sitter det en E-flight kontakt och i
    mitt flygplan sitter det en JST kontakt.
    Vilken är den enklaste/smidigaste lösningen så att jag kan använda mina batterier?
    Se bif bilder.

    /Martin
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	255 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	58898   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	203 
Storlek:	53,2 KB 
Id:	58899   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	207 
Storlek:	36,3 KB 
Id:	58900   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	187 
Storlek:	38,2 KB 
Id:	58901  

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sk*tsmart lösning!
    Men det var en konstig kontakt med 3 kablar på batteriet. Balanseringskontakt/strömuttag i ett??
    Retroholic!

  4. #4

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Om jag kommer i rätt så levereras den här med sådan kontakt

    http://www.hobbyequipment.se/flygpla...ef_lp=prisjakt

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - de små modellerna med Spektrum-mottagare och stabilisering brukar levereras med den kontakten och den är en kombinerad balanserings/"kraft"-kontakt.
    Och laddaren som följer med har ju också den kontakten.
    Men är du Uffe säker på att Polyquest-kontakten passar i batteriet - det är nämligen inte jag...
    Det är nämligen en rätt liten och kompakt kontakt (har 2 såna batterier).
    Jag köpte en sån här kabel istället - https://www.lindinger.at/en/rcelectr...-micro-modelle - för att kunna ladda dessa ackar med min vanliga iCharger-laddare.
    Så lösningen beror ju också lite på vilken/vilka laddare trådskaparen har.
    Är det JST rakt av i TS grejor så går det ju att skippa balanseringen och bara koppla ut plus och minus (7,4 V) från batterikablarna till en JST-kontakt - http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...ed-10-cm-kabel
    Troligen den enklaste lösningen. Men som vanligt - se upp för kortslutningsrisken när man knipsar av kablar, skalar och löder.
    Och glöm inte krympslangen över skarvarna.
    Roger

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    65-130* 0,45A - det blir 30 ampere och 60 ampere momentant.
    Kan det vara så att någon missat sätta på riktig strömsladd på batteriet?
    Även om man bara tar ut 10 A så skulle jag inte litat på balanseringskontakten.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Patrik - det sitter såna där kontakter på de mindre 2S E-flite BNF-kärrorna.
    Sitter såna kontakter bl a på min lilla Icon A5.
    Det går ju i o f s att köpa en likadan laddkabel som jag köpte men byta ut banan-kontakterna till en JST-kontakt...
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2016-07-15 klockan 19:13.

  8. #8

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Förtydligande, min tanke är att man delar balanskabeln, sen tar man honan från den, tar bort den svarta kabeln i mitten, löder ihop den röd mot röd och svart mot svart med Jst kabeln, med krympslang över lödning, på så vis får man en adapterkabel och man behöver inte jobb med spänningsförande delar

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Adapterkabeln som jag länkade till finns även att få tag i här hemma hos mft.nu. Sen byta bananerna mot JST-kontakten så har man både en 2S-balanskontakt och en JST-kontakt till fartreglaget - och slipper även då spänningsförande delar när man löder.. Alternativt köpa ackar med JST-XH balanskontakt och JST-kontakt... Har TS bara en ack så skulle jag nästan rekommendera den sistnämnda lösningen men har han flera så kan man ju satsa på adapter-lösningen.
    Roger

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    65-130* 0,45A - det blir 30 ampere och 60 ampere momentant.
    Kan det vara så att någon missat sätta på riktig strömsladd på batteriet?
    Även om man bara tar ut 10 A så skulle jag inte litat på balanseringskontakten.
    Delayking i högform!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Eller är det så att när ni väger er så tar ni frugan och hunden i famnen och hoppar på vågen. 246kg, in i kanlendern med det!
    Superhero

  11. #11

    Standard

    Hej, och tack för alla svar!
    Det enklaste är nog som McRegor skrev att skarva dit en JST kontakt
    och skippa balanseringskontakten.
    Det skall väl inte vara några bekymmer att löda dit en JST kontakt så länge
    man tar en kabel i taget?

    /Martin

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Klipp, skala, löd och isolera bara en kabel i taget. Det är de yttre kablarna som du skall sätta JST-kontakten på.
    Vill du ha kvar mitten-kabeln så klipp av den och sätt sen krympslang över änden som isolering.
    Lycka till
    Roger

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Vill bara sticka in att om TS tar bort balanskabeln försvinner laddarens förmåga att känna av balansen under uppladdningen av de 2 cellerna i batteriet, en bättre lösning är att stoppa i balanskabeln i en 2s_balanskontakt, löd fast två kablar ytterst (låt mittenpinnen vara)i connectorn och löda en jst i de två, glöm ej att titta på jst:n att du får plus och minus på rätt sida (jämför med jst:n i kärran)

    På så sätt har du tillverkat en adapterkabel som du kan använda på detta vis, du bör veta dock att denna lösning är lite udda m att köra.genom balanskabeln, normalt är den till för att laddaren ska kunna hålla koll på strömmen den pumpar i genom ett annat uttag, lipo m 2 celler och fler "behöver" balansladdas.

    Normalt är dock att ta en smula ström till ex LEDs och dra den genom balanskontakten, inte till hela kärran, förutom i detta fall då.
    Lycka till

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast en JST-XH 2S balanskontakt är inte samma kontakt-typ som E-flite-kontakten. Vill man behålla balanseringsmöjligheten så har jag länkat till en lämplig kabel tidigare i tråden.
    Roger

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fast en JST-XH 2S balanskontakt är inte samma kontakt-typ som E-flite-kontakten. Vill man behålla balanseringsmöjligheten så har jag länkat till en lämplig kabel tidigare i tråden.
    Roger
    Jaha? Läste genom xperian så missade det!! Isåfall är McRegors råd det bästa, jag slet nyligen av balanssladden av ett 2s1300 lipo och även fast det är en välanvänd, lätt degenererad acc på bara 2s är jag nervös när jag laddar upp den för jag har förlorat balanseringsmöjligheten!
    Jag har inte tillräckligt med tid i hobbyn för att ha erfarenhet av att köra accar utan balanseringsladdning och hur de beter sig över tid det får nån annan svara på!

    Lycka till! Om du är rädd att löda är det bekvämt att köpa en färdig sladd och eftersom kontakten är lite udda gör du bäst i att köpa den än att försöka tillverka en egen.

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Martin W Visa inlägg
    Hej, och tack för alla svar!
    Det enklaste är nog som McRegor skrev att skarva dit en JST kontakt
    och skippa balanseringskontakten.
    Det skall väl inte vara några bekymmer att löda dit en JST kontakt så länge
    man tar en kabel i taget?

    /Martin
    Har du någon laddare som E-flight kontakten passar i så du kan ladda batteriet?
    Har du en passande laddare skulle jag löda på en JST-kontakten parallellt med E-flight kontakten så kan du ladda den på korrekt sätt och samtidigt använda den i din modell med JST-kontakt.
    Har du inte en passande laddare skulle jag byta E-flight kontakten mot en JST-XH och samtidigt löda på en JST.

    /Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •