Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Potentiometer?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Mät vilka Ohm du har på originalpoten vid max och min spakutslag.
    Mät vad du har för max och min Ohm på nya poten vid spakutslag så ska du få reda på vilka motstånd du ska ha för att det ska bli procentuellt samma.
    OBS - mät utan dina serie och parallelmotstånd som bara gör kretsen olinjär.
    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Tänk på att du kanske har trimmar på spakarna till din gamla radio.
    Om det är en enklare radio så ska de förstås stå i mittläget när du mäter.
    På nyare sändare så är det bara digitala signaler som går in i sändarens minne.
    Tackar! Sagt och gjort:

    Radion är en digitalradio och är avstängd under mätning.
    På radion är det mellan benpar 1-2: max 1,66 kohm och min 1,36 kohm

    Vad gäller poten i spaken gjorde jag flera mätningar och får lite olika värden men det går väl att gå på genomsnittet. Antagligen beror det på att poten dels är lite sliten samtidigt som mekaniken i den inte är helt symmetrisk.

    Lös potentiometer:
    ==============
    Pot max åt höger ; 1-2 = 4,61 kohm 2-3 = 179,9 ohm
    Pot max åt vänster; 1-2 = 218,1 ohm 2-3 = 4,58 kohm
    (man ser att ohmsummorna blir lite olika mellan de olika benparen så den linjära lösa poten är antagligen inte helt symmetrisk 4,83 kohm i ena fallet och 4,76 kohm i andra fallet, medelvärdet ungefär 4,8 kohm)

    Lös potentiometer monterad i spaktopp (mekaniskt ställt neutralläge vid 2,42 kohm mellan benpar 1-2 och 2-3):
    =============================
    Max vid fullt utslag mellan benpar 1-2 =3,72 kohm
    Min vid fullt utslag mellan benpar 1-2 = 1,23 kohm

    Med spaktoppens inbyggda begränsningar kan man således uttnyttja (((3,72+1,23)/2)/4,8) = 0,516 = 52% av potentiometerns hela banlängd.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  2. #22

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Då börjar man närma sig :-)
    Du har alltså ca 24% av potens utslag på originalet och 52% på den nya poten.
    Om den nya poten är 4,7 K så är det rimligt att summan av de yttre motstånden ska vara runt 5 K för att få ner den användbara ytan till hälften. Det är bara att fördela på ca hälften (2,4K och 2,7 K om du kör med E24-serien) på varje sida om du nu kan justera poten mekaniskt en aning för att centrera.
    Vill du räkna på effekten så blir strömmen en halv milliampere och effekten alltså 2,5 milliwatt fördelat över de 3 motstånden. Inte direkt någon risk för överhettning alltså.
    Sedan är det sannolikt inte alls kritiskt då radion säkert har justeringar typ EPO där du kan finjustera signalen ut till servot.

    För övrigt så borde det finnas färdiga lösningar för ditt problem. Du är inte inte den första som har diskuterat flervägsspakar. För många år sedan var det vanligt med enspaksradio och jag tror att jag sett modernare saker med funktioner i toppen på spakarna.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Då börjar man närma sig :-)
    Du har alltså ca 24% av potens utslag på originalet och 52% på den nya poten.
    Om den nya poten är 4,7 K så är det rimligt att summan av de yttre motstånden ska vara runt 5 K för att få ner den användbara ytan till hälften. Det är bara att fördela på ca hälften (2,4K och 2,7 K om du kör med E24-serien) på varje sida om du nu kan justera poten mekaniskt en aning för att centrera.
    Vill du räkna på effekten så blir strömmen en halv milliampere och effekten alltså 2,5 milliwatt fördelat över de 3 motstånden. Inte direkt någon risk för överhettning alltså.
    Sedan är det sannolikt inte alls kritiskt då radion säkert har justeringar typ EPO där du kan finjustera signalen ut till servot.

    Tackar och bockar för hjälpen

    För övrigt så borde det finnas färdiga lösningar för ditt problem. Du är inte inte den första som har diskuterat flervägsspakar. För många år sedan var det vanligt med enspaksradio och jag tror att jag sett modernare saker med funktioner i toppen på spakarna.
    Satte nu dit dina motståndsvärden och monterade in poten i spaktoppen. Mätte sen upp ohmvärdet mellan benpar 1-2: minutslag=1,55 k, max=0,84 k, neutral=1,24 k. Differens 1,55-0,84 = 0,71 k

    Pot i nya digitalradion visar på en differens 1,66-1,36=0,3 k eftersom max där =1,66 k och min=1,36 k.

    Så vad jag förstår så skulle man behöva begränsa motståndsintervallet i min pot med ytterliggare 0,3 k för att efterlikna den nya digitalradion. Så om jag då ökar motståndsvärdena med ytterliggare 0,15 k på var sida så borde det blir hyffsat tycker jag. Problemet är bara det att jag måste ju även flytta upp neutralläget mekaniskt så att jag får ett maxvärde i närheten av 1,66 eftersom digitalradion har 1,5 k i neutralläge och jag nu har 1,24 i neutralläge. Det betyder antagligen också att potens totala ohmtal måste justeras med ett motstånd över benpar 1-3.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  4. #24

    Standard

    -Nej fasiken också! Jag får det inte att stämma här.

    -Om de yttre motstånden ligger runt 5k (jag har satt dit ett motstånd på 2,7k mellan 1-2 och ett på 2,42k mellan 2-3) och då får jag en diff på 0,71k mellan benpar 1-2. Radions pot som jag vill efterlikna har en diff på 0,3 mellan benpar 1-2 då max uppmätt värde = 1,66k och min = 1,36k....Hmmm....få se nu....jag måste ju minska motståndet från 0,71k till 0,3k på var sida och då skulle det betyda att jag sätter in två motstånd på vardera yttersida på runt 2,4k istället. Så måste det ju bli. Eller har jag fel?
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  5. #25

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Motstånden ska så klart sitta i serie med poten , inte mellan benen på den.
    --Motstånd --- Potentiometer ---- Motstånd -- Annars kan du ju inte få ca 10 K i slingan.
    Sen ska du inte mäta ohmtalen utan spänningen ut på mittbenet på poten.
    Radion mäter inte ohm utan volt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Motstånden ska så klart sitta i serie med poten , inte mellan benen på den.
    --Motstånd --- Potentiometer ---- Motstånd -- Annars kan du ju inte få ca 10 K i slingan.
    Sen ska du inte mäta ohmtalen utan spänningen ut på mittbenet på poten.
    Radion mäter inte ohm utan volt.
    -Jag tror jag ger upp snart Det är ju ingen ide att jag kör in ström i kretsen med min lösa pot som jag har satt upp på experimentplatta innan jag får samma ohmvärden mellan benen på den som det är på poten i radion? Annars blir det ju fel när jag byter ut kretsen i radion mot den på experimentplattan. Stämmer ohmvärdena på experimentplattan innan jag ersätter nått så vet jag ju med säkerhet att det kommer att fungera som det ska i radion.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  7. #27

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Flyer Visa inlägg
    ..Stämmer ohmvärdena på experimentplattan innan jag ersätter nått så vet jag ju med säkerhet att det kommer att fungera som det ska i radion.
    Ledsen - Du tänker tyvärr helt fel. Du kan aldrig få en linjär enhet med det tänket du har om ohmlikhet med parallellkoppling med fasta och variabla motstånd. .
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Ledsen - Du tänker tyvärr helt fel. Du kan aldrig få en linjär enhet med det tänket du har om ohmlikhet med parallellkoppling med fasta och variabla motstånd. .
    Ingen aning faktiskt. I alla fall tackar jag så mycket för hjälpen jag fått även om det inte har ledit mig rätt på vägen. Återstår bara att försöka få tag på en exakt likadan linjär potentiometer och anpassa den i spaktoppen som den som sitter i radion. Men du måste väl ändå hålla med mig om att om ohmvärdet i neutralläge på två olika potar är lika så måste ju både strömmen och spänningen vara lika i båda fallen? Motståndet begränsar ju strömmen och man får då en viss spänning över motståndet.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  9. #29

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Flyer Visa inlägg
    Motståndet begränsar ju strömmen och man får då en viss spänning över motståndet.
    Du tänker ju rätt så bra om det nu hade varit en strömgenerator som matar kretsen - vilket det är när man mäter temperatur med motståndstermometrar.
    Nu är det omvänt - du har en fast spänning som matar poten och då tänker man inte ohm utan spänningsfall över kretsen.
    Du kan ju försöka bryta mot ohms lag om du törs ;-)
    Koppla upp ett 5v-batteri på din testplatta och mät volt över pinnarna i stället så ska du får se att det är väldigt enkelt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #30

    Standard

    Som Patrik säger, det är enkelt bara du släpper det där med motståndet. Koppla upp kretsen jag ritade och så kommer du att se att du kan få den att ge exakt det utspänningsområde som du vill att den skall göra. De två extra potentiometrarna i kretsen är kopplade som variabla motstånd för att låta dig trimma in kretsen utan att byta motstånd.

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Koppla upp ett 5v-batteri på din testplatta och mät volt över pinnarna i stället så ska du får se att det är väldigt enkelt.
    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Som Patrik säger, det är enkelt bara du släpper det där med motståndet. Koppla upp kretsen jag ritade och så kommer du att se att du kan få den att ge exakt det utspänningsområde som du vill att den skall göra. De två extra potentiometrarna i kretsen är kopplade som variabla motstånd för att låta dig trimma in kretsen utan att byta motstånd.
    Jag får väl prova någon av metoderna så får jag se om jag kommer vidare. Tack i alla fall för tipsen! Just nu har jag hållit på med det alldeles för länge utan att komma dit jag vill. Får hoppa in i det när inspirationen kommer tillbaka...om den gör det...
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Om vi tittar på dina mätningar i radion med originalspaken så ser vi att du har ett totalt utslag på strax över en volt ((2.98v-2.41v)*2=1.14v). Ett ganska litet mekaniskt utslag på originalpotentiometern används alltså. Annars skulle du fått ett utslag mellan 0 och 4.8v istället för 1.8-3v. Du behöver alltså begränsa signalen från din potentiometer, till ungefär det spänningsområdet. Då det även är lite mekanik med i spelet och då du inte vet hur stort utslag du behöver på potentiometern för att det skall kännas rätt så behöver du kunna justera det enkelt.

    Det blir alltså tre potentiometrar enligt nedan från start. Två av dem är dolda inne i lådan och kan ersättas med motstånd efter att du hittat de värden som ger rätt känsla i radion.

    Bifogad fil 58929

    Spänningsdelare är ganska okritiska komponenter så länge de består av en potentiometer, du har normalt sett väldigt stora marginaler för att byta komponenter. Du vill inte belasta drivspänningen med en potentiometer som har för lågt motstånd, tex att ersätta en 5kohm potentiometer med en på 250ohm. Då kanske strömmen tillgänglig för spänningsdelaren inte räcker till. Du vill inte heller gå för långt åt andra hållet då AD omvandlaren som läser av signalen från spänningsdelaren drar lite ström från spänningselaren. Det kan alltså bli problem om man ersätter en 5kohm potentiometer med en på 250kohm.

    Jörgen
    Gjorde en sökning på Google och lyckades hitta ett simuleringsprogram för spänningsdelare som jag trodde skull kunna hjälpa mig http://www.greensilver.com/pic/elektronik/s-delare.exe

    Med programmets hjälp trodde jag mig kunna lösa problemet utan att beställa hem två 10k potar men det går fortfarande trögt. Med hjälp av programmet så har jag fått fram rätt värden på motstånden tror jag enligt skärmdump på interfacet här:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	potexperiment.JPG 
Visningar:	90 
Storlek:	44,3 KB 
Id:	59043

    Jag skrev tidigare att spaktoppens mekaniska bana kunde täcka 52% av potentiometerns motståndsbana.Om man då skjuter reglaget längst nedtill i interfacet "Potentiometer simulator (%)" till 24% respektive 76% så blir Output V = 2,98v respektive 1,82v och det är vad jag vill ha. Men lik förbenat så får jag inte ut dessa värden när jag mäter upp kretsen som jag kopplat ihop på experimentplattan. Jag borde ju få det enligt vad simuleringen visar. Vad är fel? Jag misstänker att jag inte ska koppla enligt interfacet men nu har jag hållt på med det här så förbenat länge att jag vet snart inte vad jag håller på med.

    Jag har alltså kopplat kretsen som bilden i interfacet ovan och tar ut signalen på 2:an men Jörgens schema nedan tar ut signalen på 3:an enligt:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Potentiometer.png 
Visningar:	76 
Storlek:	6,0 KB 
Id:	59044
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  13. #33

    Standard

    Hej,

    Det där är bara bennumreringen som är lite olika på potentiometern jag valt och den de använt i programmet. Om du tittar på schemat så ser du att det är "samma" ben men med olika nummer. På en vanlig potentiometer så är det det mittersta benet du vill ta ut signalen på.

    Jörgen

  14. #34

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kan det vara så att du har hittat en logaritmisk pot att leka med?
    Det måste vara en linjär sak till radion.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Kan det vara så att du har hittat en logaritmisk pot att leka med?
    Det måste vara en linjär sak till radion.
    -Nej den är linjär. Kollade en extra gång för säkerhetsskull och vred poten efter ögonmått till 50% av fullt utslag och får då 2,45k mellan 1-2 och 2,35k mellan 2-3 och det är ju nästan halva det totala motståndet uppmätt på de yttre benen. Poten verkar vara på 4,8k och inte 4,71k men det gör ingen skillnad på Vout vid 24% resp. 76%.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  16. #36

    Standard

    Du skall givetvis koppla exakt enligt schemat! Om vi tar schemat i skrift (utan att blanda in bennummer) så får vi:

    Koppla motstånd ett till jord, andra benet på motståndet till ett av de yttre benen på potentiometern.

    Koppla motstånd två till 5v och till det andra ytterbenet på potentiometern.

    Ta ut signalen på det mittersta benet på potentiometern.

  17. #37

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Och så behöver det inte vara så där exakt. Det finns en massa saker att justera på i sändaren.
    Du har oftast plus 50% på båda hållen i EPA och minus kan du gå minst lika långt.
    Bara det är något så när blir det säkert bra. Är du inom en halv kiloohm kommer det säkert att bli bra.
    Det är inte alls som att försöka trimma analoga sändarkretsar med oscillatorer där det måste vara riktigt nära för att bli bra.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Du skall givetvis koppla exakt enligt schemat! Om vi tar schemat i skrift (utan att blanda in bennummer) så får vi:

    Koppla motstånd ett till jord, andra benet på motståndet till ett av de yttre benen på potentiometern.

    Koppla motstånd två till 5v och till det andra ytterbenet på potentiometern.

    Ta ut signalen på det mittersta benet på potentiometern.
    -Jo det är exakt så jag har gjort.

    -Detta är enerverande alltså! Riktigt irriterande! Jag blir tokig...Fick hem två 10 k potentiometrar men det funkar ju inte alls att skruva in det. Särskilt när jag bara har en voltmeter. Min- och maxvolttalet flyttar sig mer eller mindre uppåt och nedåt beroende på hur mycket jag skruvar på den ena eller andra poten. Det verkar bli omöjligt att justera in rätt min och maxvärden. Någon som har nåsgon ide hur jag ska gå tillväga med tre potentiometrar och en voltmeter?

    -Värdena jag fick till i programinterfacet blev ok vid 24% och 76% om det var 24% och 76% som gällde. Jag fick lägre Voutput värden i verkligheten än förväntat och det beror antagligen på att skjutreglaget 100% nedtill i interfacet utgår från en 360 graders vridning på poten. Man får alltså fel värden mha programmet om INTE poten kan vridas 360 grader. Ett annars ganska bra program hade kunnat göras bättre kan man tycka.

    -Hade jag kunnat vrida poten 360 grader så hade nog ohmvärdena som programmet funkat hyffsat men poten på 4,7k-4,8k i spaken kan bara vridas 225 grader uppskattningsvis. Ovanpå det, när sedan locket monteras dit på spakpoten så blir det en liten mekanisk begränsning på ytterligare 92 grader från de 225 som poten omfattar. Så utifrån antagandet att skjutregalaget i interfacet utgår från 360 grader så får jag försöka räkna om nuvarande ohmvärden i interfacet så att jag får output 2,98v resp. 1,82v vid 68,5% respektive 31,5% istället antar jag. Men nu har jag vridit och vändit på alla siffror här så jag vet inte ens om jag tänker rätt just nu och är därför inte förmögen att lösa detta just nu utan får nog tänka ett tag till.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  19. #39

    Standard

    Enklaste metoden för att ställa in det kan nog beskrivas som lite åt gången

    Steg ett, ställ in mittpunkten:
    Börja med trimpotentiometrarna i mittläge. Mät spänningen på din potentiometer när de också är i mittläge. Justera trimpotentiometrarna, om du kortslutit samma två ben på båda potentiometrarna så skall de då vridas åt olika håll lika mycket tills du får 2.5v på den mittersta potentiometern. Eller den spänning som du mätt upp i radion med den befintliga potentiometern när den är i mittläge!

    Steg två, ställ in ändlägena:
    Mät spänningen på den mittersta potentiometern när den är i sina mekaniska ändlägen som de kommer att bli när den är monterad. Om vi säger att du får ett område som är 1-4v så behöver du höja motståndet i de två trimpotentiometrarna, om du kortslutit samma två ben på båda potentiometrarna så skall de då vridas åt samma håll lika mycket. Prova dig fram till vilket håll du skall vrida.

    Repetera steg ett och steg två tills du får mittpunkten och ändlägena att stämma så bra som möjligt.

    Det är viktigt att du har linjära potentiometrar, det blir mycket krångligare annars.

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Justera trimpotentiometrarna, om du kortslutit...
    Kortslutit? Hmm...Nu fattar jag ingenting. Vad ska jag kortsluta? Om jag använder ben 1-2 på pot 1 och 3 och kopplar in dem i serie på ben 1 och 3 på pot 2 (poten i mitten) ska jag då kortsluta mellan ben 2 och 3 på pot 1 och 3?
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •