Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Några nybörjarfunderingar (Funcub bygge)

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Analoga eller digitala servon på FunCuben spelar ingen som helst roll så länge de är av rimligt bra kvalitet.
    Vad gäller vikten finns inte heller någon anledning att bekymra sig. 100 g hit eller dit märks nästan inte på FunCubens flygegenskaper. Jag har flugit min med och utan kamera (GoPro), med skidor och flottörer och det enda som nämnvärt förändrar flygegenskaperna är flottörerna.

    Vad gäller motor/propeller flyger jag med en en Turnigy D3536 med kv=1000 bestyckad med 11,5x6 propeller och ett 40 A fartreglage samt 3s 2250 mAh Rhino ackar, ett väl fungerande budgetalternativ.

  2. #22

    Standard

    Tackar och bockar för många tips och synpunkter.

    Har bestämt mig för att köpa en X8R istället för Y-kabeln, även om det fungerar så finns det ändå en liten chans att det inte fungerar så då blir det till att beställa ändå...

    Tänker också beställa de servon jag listade i första posten (analoga), efter har läst en del på forum mm så verkar det vara hugget som stucket med analog vs digital på flygplan men de flesta är överens om att det ska vara digitala på helikoptrar.

    Planet kom igår och färg har inhandlats, nu ska det bara byggas och limmas .

    Har en fundering till: brukar ni "bygga in" elektronik inuti innan ni limmar eller ska man sträva att ha allt åtkomligt ifall något slutar fungera?

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av biasb Visa inlägg
    Tackar och bockar för många tips och synpunkter.

    Har bestämt mig för att köpa en X8R istället för Y-kabeln, även om det fungerar så finns det ändå en liten chans att det inte fungerar så då blir det till att beställa ändå...

    Tänker också beställa de servon jag listade i första posten (analoga), efter har läst en del på forum mm så verkar det vara hugget som stucket med analog vs digital på flygplan men de flesta är överens om att det ska vara digitala på helikoptrar.

    Planet kom igår och färg har inhandlats, nu ska det bara byggas och limmas .

    Har en fundering till: brukar ni "bygga in" elektronik inuti innan ni limmar eller ska man sträva att ha allt åtkomligt ifall något slutar fungera?
    Kanske försent att svara nu men en y-kabel med reversering fungerar utmärkt på FunCubbens klaffar förutsatt att de båda servona har någotsånär lika rörelser. Jag behövde den X8R som satt i min FC och satte in en X6R istället med just en sådan lösning.
    /Leif

  4. #24

    Standard

    Jag kan rekommendera den här delarna för en super extrem 3d maskin.
    Motor EMax GT 2820/06 985kv och APC 12x8 40 amp fartreglage, körs på 4 cell med denna setup.

    För 3 cell så kör vi med APC 11x5,5.

    Servo för roder kör vi EMax ES08A 8.5 g 1.5 Kg och flaps EMax ES09A 11.6 g, 2.4 kg.
    Kör all elektronik på 6v och denna HobbyWing UBEC 8 A (15 A burst).
    Med 4 cell på 3300 mah och flygtid ca 20 min och då har vi ström kvar, då detta plan går fpv.
    Var inte rädd för att lägga till lite vikt då vårat väger in över 2kg

  5. #25

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Till TS säger jag: Bygg lätt. Alltid!

    Lätta plan flyger långsammare och snällare och krascherna blir mindre allvarliga. Mer vikt kan hjälpa vid blåsiga förhållanden men vill man prova ett tyngre plan kan man alltid lägga ballast i. Eller mer batteri, kameror eller annat skoj. Det som sätter stopp för lättande är när planet blir för ömtåligt eller motorn för klen.

    Tyvärr startar man lätt en ond cirkel... Lite extra motor, lite större batteri, lite mer fartreglage etc...och då känns planet lite för vekt och inexakt och så börjas det med metalldrev, kolfiberpinnar etc.

    Som svar på en fråga som försvann; om du har möjlighet - se till att all elektronik är så åtkomlig och servicebar som möjligt.

    Sen kommer mitt stalltips och det är att köra MultiFlight simulatorn som finns gratis på Multiplex hemsida. FunCuben i simulatorn flyger ungefär som i verkligheten. Det gör antagligen Dogfightern med men den har jag inte sett eller provat i verkligheten. . En sak du bör prova är att starta i simulatorn med trimmet lite fel på sändaren. Planen i simulatorn är alltid perfekta men i verkligheten är det inte så.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #26
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Bygg lätt!

    sikta på motor som kan slänga runt en 12-13" propp, 11" är lite litet

    //Nicke

  7. #27

    Standard

    Blir nog till att köpa ny motor också så jag kan få dit en propeller i rekommenderad storlek. Funderar på att Tiger Motors AT2814 eller liknande, den väger lite och enligt spec skulle en 12x6 propeller passa bra. Min tanke är att köra med 3S 2200mAh batteri eftersom det är det jag har hemma sen tidigare.

    Bra tips med simulatorn, visste inte att multiplex hade en egen. Stort plus var att den fungerade med RF-kontrollen som alltid står vid datorn (fick ändra riktning på kanalerna mot default så fungerade allt). Har kört med RF 6.5 och tagit det plan som har varit (vad jag har uppskattat) mest likt Funcub:en när jag har kört simulatorn men nu kan jag köra "på riktigt".

  8. #28
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    AT2814 funkar fint, 3s 2200 är ett kalas val med lagom flygtid jag flyger min med Emax 2812/09 som väger lika mycket, och 12x6 propp

    //Nicke

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Oavsett min personliga åsikt om Funcub så håller jag med till fullo när det gäller att bygga lätt för en lätt maskin flyger nästan undantagslöst bättre än motsvarande tyngre maskin. Och kraften i en rimligt elmotoriserad kärra räcker nästan jämt mer än väl och inte minst för en nybörjare. Har själv bl a en Parkzone Sport Cub, ungefär lika stor som en Funcub, som flyger utmärkt med en inmatad effekt på blott strax under 200 W. Absolut ingen 3D-maskin med det är väl knappast heller behovet för en nybörjare - och det finns mycket bättre 3D-maskiner än Funcub. Hursomhelst så hoppar Sport Cuben upp från gräsfältet snabbt och jag flyger den på allt från 3S1200--3S2200 - och även med flottörer när underlaget är lite mera vått...
    Roger

  10. #30

    Standard

    Men om du inte har mera än 200w det måste kännas trött eller. Hur gör du om du hamnar i turbulens typ rejäl kastvind.
    Hur kraftig stigningsvinkel kan du ha innan den blir tegelsten.

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har aldrig mätt "stigningsvinkeln" men den har bra stig. Och en av få maskiner som också fungerar bra när det blåser. Så allt är inte W/kg... Nån "tegelsten" är det definitivt inte fråga om kan jag lova - då skulle den inte bli kvar i min ägo. Å andra sidan är jag inte heller nån nybörjare - har RC-flugit under ca: 45 år och senaste dryga 15 åren uteslutande elflyg.
    Men effektbehovet varierar ju med konstruktionen så det som fungerar på den ena maskinen behöver inte fungera på den andra.
    Roger

  12. #32
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    200W fungerar fint till t.ex Funcub för att bara blida runt och "skala flyga"

    jag har ca 400W i min funcub (på pappret) o den klättrar vertikalt. men jag använder sällan mer än halvgas, för det mesta så flyger man på ca 1/3

    som McRegor säger... man kan inte alltid säga hur många W som krävs till ett flygplan som väger X kg. Just funcuben och många liknande plan klarar sig på väldigt lite effekt.

    visst en ren Aerobatic kärra kräver ofta 4-500W/kg för att klättra vertikalt och ha tillräckligt effekt i manövrar där vingarna inte bär.

    //Nicke

  13. #33

    Standard

    Här är min FunCubs drivlina mm:

    Turnigy C3542 1100 kv (140 gram)
    Turnigy Plush 40A med 3 A intern BEC
    Turnigy NanoTech 3S 2,2 Ah 35C
    XOAR 10x6 trä, senare APC 11x5,5
    Servon: 6 st HXT 900 (9 gram)

    Flygvikten är låga 1100 gram och modellen stiger utan vidare lodrätt.
    Motorn är väl utgången nu men motsvaras närmast av Turnigy Aerodrive SK3 3542-1000
    /Leif

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nyss flugit min Sport Cub. Startsträcka ca: 3 m på ett lite långhårigt gräsfält, inga problem med "mild aerobatic" inkl stora loopingar. Drivlinan (standard) drar max 19 A, det sitter ett 18 A reglage i som standard och det har hållit ca: 1 år - hittills. Mycket långt ifrån att vara en "tegelsten"...
    Det är fullt möjligt att en Funcub behöver mera men i denna modell behövs inte mera pulver.
    Roger

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    FunCuben kräver inte mycket effekt för flyga bra. Min FunCub med flottörer behöver i medeltal 75 W om jag flyger "rundflyg" med upprepade starter och landningar, och lite enkel aerobatik. Toppeffekten ligger sällan över 250 W

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som sagt - denna typ av kärra kräver ofta inte så mycket effekt trots allt så att bygga lätt och inte nödvändigtvis övermotorisera alltför brutalt kan vara en bra idé. Ger oftast trevligare flygegenskaper och precis som för Michaels Funcub så ligger också medelvärdet på den inmatade effekten på samma nivå på min Sport Cub. Och för nybörjare kan brutala prestanda snarare ställa till det än vara till hjälp.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2016-07-24 19.20.53.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	96,6 KB 
Id:	59017

    Sport Cub igår kväll med regnbågen i bakgrunden...
    Roger

  17. #37

    Standard

    Jag sitter och tittar på motorer och har matat in Emax 2812/09 i ecalc som klagar på att temperaturen bli för hög med 12x6 och kylning på good. Kommer det vara något problem, man maxar ju inte motorn hela tiden? Kollar man på http://www.emaxmodel.com/gt2812.html så finns 12x6 prop med som alternativ samt att man inte ska max:a motorn mer än 60 sekunder...

  18. #38

    Standard

    Bifogar en skärmdump från ecalc med det jag har matat in:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	GT2812-09.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	115,0 KB 
Id:	59064

    Hade tänkt att beställa denna motor men blev lite tveksam nu...

    NickeL: Har du märkt att motorn blir varm?

  19. #39

    Standard

    Jag skulle nog inte ha tagit den motorn då du fick dålig flygtid och överhettad. Prova antingen denna EMax GT 2820/06 985kv eller denna EMax GT 2820/07 850kv och jämför eller varför inte ta den motorn jag rek tidigare som väger 140g.


    Ett tips mbs rc är billigare på emax och frakt än rc-flight.

  20. #40

    Standard

    Vill bara säga akta dej för denna, Tiger Motors AT2216 1250 kv, äter ström som en häst och enda gången den orkar nått är vid max amp.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •