Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Några nybörjarfunderingar (Funcub bygge)

  1. #1

    Question Några nybörjarfunderingar (Funcub bygge)

    Håller på att plocka ihop mitt första plan, en Multiplex Funcub, och har några funderingar.

    Konfigurationen jag har tänkt ser ut så här:
    Himax C 3516-1130 motor med APC-E 11x5.5
    MULTIcont BL-40 SBEC ESC
    4st EMax ES08A (ail + flaps)
    2st EMax ES3103A (elev + rud)
    FrSky X6R mottagare.
    Reverserande Y-kabel till flaps-servona.

    Nu till mina funderingar:
    1: Ser ovanstående konfiguration bra ut?
    2: Räcker det med den inbyggda BEC:en i ESC:en (2,5A) för att driva alla 6 servona, verkar råda lite delade meningar. Databladet till ESC:en säger att det går att ha max 6 mini och micro servon men kollar man på forum verkar många köra extern BEC med fler än 3-4 servon.
    3: Klarar X6R mottagaren av strömmen på servokontakterna, har hittat en post (http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopi...4&t=4227#p6803) som säger att max är 2A med kortare toppar på 4A (och om jag har en BEC som kan leverera mer A så hjälper inte det mycket om mottagaren inte klarar det).

    // Tobias

  2. #2

    Standard

    För mig är det viktigt att det är enkelt att flyga och skulle inte få för mig att ha extra batterier om det inte är absolut nödvändigt.

    Jag flyger flera plan med linjära 2A bec med 3-cellslipo samt några med sex 9 grams servon och har ännu inte haft några problem på över sjuhundra flygdagar så jag tror för min del inte att problemet är så stort.
    Jag har dessutom landningsljus på många av mina plan.

    Numera kör jag nyare plan med switchad BEC vilket känns ännu tryggare.

  3. #3

    Standard

    Hej,

    Det där är inte riktigt rätt motor till funcub, Himax C 3516-0840 är det Multiplex rekommenderar tillsammans med en 13X4 propeller. Planet trivs bättre med en lite större propeller än 11X5.5.

    Sedan kan det vara en ide att sikta på så lätta prylar som möjligt

    Jag använder en Tiger AT2820 http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-at2820-830-kv med kv på 830, alltså ganska lik Himax C3516-0840. Jag hade övervägt en AT2814-1000 om jag byggt en ny funcub idag. Men det är en motor som skulle körts överbelastad för att få hög effekt och låg vikt. Men det är inte ofta jag pressar cubben så det skulle fungerat för mig. För en nybörjare vet jag inte om det är helt rätt.

    En X8R är ett bättre val om du har en Taranis redan, det underlättar injusteringen av flapsen och du slipper reverseringen på Y kabeln

    Servoströmmen genom mottagaren behöver du inte oroa dig för, servona på en Funcub drar väldigt lite ström och jag tycker att oron över 4A genom mottagaren är väldigt överdriven i vilket fall som helst.

    Jörgen

  4. #4

    Standard

    Anledningen att jag tänkte använda den motorn och X6R är för att jag har det liggandes hemma. Jag köpte en Multiplex Dogfighter RR först (lite väl självsäker efter att bara kört sim) och efter en lite hårdare krash (som kräver lite limning mm) med den så tänkte jag att det var bättre att köpa ett lite mer nybörjarvänligt plan (och sen lappa ihop Dogfightern).

    Men skulle den motorn fungera ändå eller är det en illa match till Funcuben? Jag använde eCalc för att få fram vilken propeller som skulle hålla sig inom 40A gränsen.

  5. #5

    Standard

    Det kommer att fungera utmärkt med din motor. Du kan ju köpa en lämpligare motor till cubben när du limmar ihop dogfightern.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Däremot är reverserare för flaps inte bra, de brukar inte fungera att reversera ett av två roder. Reversera hellre i radion (Frsky Taranis görs reversering i sista skärmen (servo), jag antar du har en sån om du ska ha X6R)
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Det är bara ett av flaps-servona jag behöver reversera (om jag inte har missuppfattat det). Jag tänkte köpa en sån här: http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?...rvo-flapskabel som reverserar ena servot och släpper igenom det andra utan förändring. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

  8. #8

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Kan va att jag e gnällig, men om du ska ha Emax servo så ta de digitala, de centrerar bättre än de analoga i mitt tycke!
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  9. #9

    Standard

    Jag tänkte ta de först men läste samtidigt att de drar mer ström än motsvarande analoga och tänkte att det var bättre att ta de analoga servona om jag bara har en 2,5A BEC.

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av biasb Visa inlägg
    Det är bara ett av flaps-servona jag behöver reversera (om jag inte har missuppfattat det). Jag tänkte köpa en sån här: http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?...rvo-flapskabel som reverserar ena servot och släpper igenom det andra utan förändring. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
    Tanken är ju god, men tyvärr fungerar det bara att reversera alla eller inga servo på en kanal.
    Det finns tre alternativ
    1) Separata kanaler
    2) Höger och vänstergående servon, t.ex. ett hitec och ett futaba
    3) Digitala servon med ställbar riktning
    fredrik

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Tanken är ju god, men tyvärr fungerar det bara att reversera alla eller inga servo på en kanal.
    Det finns tre alternativ
    1) Separata kanaler
    2) Höger och vänstergående servon, t.ex. ett hitec och ett futaba
    3) Digitala servon med ställbar riktning
    Är det någon missuppfattning här

    Jag trodde det räckte med en Y-kabel och sedan en reverserare inkopplas mellan Y och det servo man vill vända håll på?

    Den länkade produkten ser perfekt ut, Y kabel med inbyggd reverserare på ena sidan. Kanon!

    FunCub har ju symmetrisk seevoplacering på flaps så man måste ju göra så om man inte har fler kanaler på mottagaren.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  12. #12

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av biasb Visa inlägg
    Jag tänkte ta de först men läste samtidigt att de drar mer ström än motsvarande analoga och tänkte att det var bättre att ta de analoga servona om jag bara har en 2,5A BEC.
    På den modellen klarar du dig med 2,5 och digitala. Rent personligen hade jag tagit 4*ES08D+2*ES09D.
    Men som vi alla vet, smaken e som baken! Och JA Y-kabeln funkar, har dock för mig att det är lättare att ha den på skeven,
    då du får 1 skev + 2 flaps uppsättning i radion.
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  13. #13

    Standard

    Ska läsa och fundera lite mer om analaga vs digitala servon men eftersom Y-kabeln ska fungera kör jag på den så slipper jag införskaffa en ny mottagare.

    Funcub:en + lim är beställd och ska målas (tänkte använda Biltemas hobbyfärg) så jag har lite tid att bestämma mig innan elektroniken ska in

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tänk bara på att CA eller accelerator kan lösa upp biltemas färg, så måla efter du har byggt. Färgen behöver någon dag att härda, flyger man för snabbt skadas den av transport eller hårda landningar (been there done that)
    fredrik

  15. #15

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Det finns en extender att koppla till mottagaren och på så sätt få 4 kanaler till.
    http://www.t9hobbysport.com/frsky-sbus-to-pwm-decoder

    Fungerar bra.

    Håkan

  16. #16

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Det finns en extender att koppla till mottagaren och på så sätt få 4 kanaler till.
    http://www.t9hobbysport.com/frsky-sbus-to-pwm-decoder

    Fungerar bra.

    Håkan
    Det är nog den mest brillianta lösningen på ditt problem. full kontroll på alla servon via radion. Ända nackdelen är väl priset och frakten...

    Gör vad du kan för att inte bygga på onödig vikt!!

  17. #17

    Standard

    Bra tips med färgen, hade tänkt måla först och limma sen men det blir till att maska istället.

    SBus->PWM var smart men men med tanke på vad den kostar köper jag hellre en X8R (får lite mer för pengarna).

    Blir till att fundera lite till, kanske beställer en X8R och sparar X6R:en till Dogfightern (och så kan jag skippa Y-kabeln helt)

    En annan fråga, brukar ni byta ut PCB-antennerna mot trådvarianten?

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Pcb-antenn har längre räckvidd, så mina byten blir snarare tvärt om.

    Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk
    fredrik

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Är det någon missuppfattning här

    Jag trodde det räckte med en Y-kabel och sedan en reverserare inkopplas mellan Y och det servo man vill vända håll på?

    Den länkade produkten ser perfekt ut, Y kabel med inbyggd reverserare på ena sidan. Kanon!

    FunCub har ju symmetrisk seevoplacering på flaps så man måste ju göra så om man inte har fler kanaler på mottagaren.
    Ideen låter bra, men produkten är kass, det fungerar att vända ett servo om bara ett är inkopplat. Jag bytte ena servot till hitec i stället för futaba, och då fungerade det. Det stod bara och brummade med y-kabel till ena servot/reverserare+andra servot.

    Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk
    fredrik

  20. #20
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    mitt tips är som redan nämnts tidigare... håll den så lätt som möjligt. jag flyger på 100g motor och 1300mah 3s acce. 30 amp reglage, lite färg och några få dekaler

    https://www.youtube.com/watch?v=v_5wJXZkGHU

    //Nicke

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •