Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Freewing t 45 Goshawk 90mm edf

  1. #1

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard Freewing t 45 Goshawk 90mm edf

    Ingen på forumet som provat Freewing edfkärror?
    Vilka maskiner dom gör! Lade en order på en t45 Goshawk igårkväll. Finns mycket skrivet om dessa på utländska forum.
    Freewing.eu
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jodå...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1052 (2).jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	26,4 KB 
Id:	58943

    Har flugit mycket med den,är kul om än törstig på ström...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpeg 
Visningar:	192 
Storlek:	104,1 KB 
Id:	58944Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpeg 
Visningar:	192 
Storlek:	104,1 KB 
Id:	58944Ok! Jo flygtiden blir runt tre fyra minuter med en 6 cell 5000 mah acc. En otroligt fin maskin är det iallafall. Freewing lägger verkligen krut på sina modeller som det verkar.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bilden ovan är efter 2 min 59 sek..sen dog den å det värsta..Man får ha bråttom ned då! Men den är fin i luften,frun tog massor med bilder på den ,den är fotogenisk!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har en T45. Flyger bra, men behöver fart. Utan jetmotor så blir det inte direkt långa flygtider eftersom den som sagt behöver ha upp farten för att inte vara elak.

    Med motorstopp går det fort neråt tyvärr...

    Superhero

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Trevligt med jet i den,snyggt fluget! Den såg ut o tappa farten snabbt när den dog,det tycker jag inte 262: an gör,glidflyger bra faktiskt.
    Hittade film på min:

    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ju äldre flygplan desto bättre flyger dem generellt. Motorerna var ju svagare förr och då kunde man inte släpa runt på något onödigt. Modeller av klassiska jetflygplan för underljudsfart funkar alltså bättre än moderna jaktflygplan. T45 har en hyfsad form, men har fullmatad med massa skaladetaljer vilket väger ner den en hel del.

    Det positiva med T45 är att man har en god anledning att köpa jetmotor, då har man kraft som en 12S setup, vikt som en 6S setup och flygtid på upp till 10minuter.

    orkar man printa lite så har jag även delat ett par prylar till T45:an http://www.thingiverse.com/Henke2/designs


    Superhero

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    T-45 ska ju som du säger egentligen vara löjligt snäll,orginalet är en trainer med ganska begränsade prestanda..De större Hawk som jag har sett verkar ha fantastiskt snälla egenskaper,det är nog som du säger ,för mycket småsaker,pilliduttingar, på en redan ganska liten kärra,gör nog inget positivt för glidflygandet..
    Trevligt med 10 min dock,sånt är en utopi med elfläkt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Så har maskinen då kommit från Tyskland. Gisses vilken finish på maskinen! Har pratat lite med en modellflygarvän som flyger just denna maskin. Välflygande,men känslig i lite låg fart. Och visst är prylarna tunga,mycket skaladetaljer som väger en del. Väntar bara på en åttakanals mottagare nu samt några grapheneaccar från hobbyking.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    22
    Klubb
    KMFK och Höka

    Standard

    Har funderat på denna som min första 90mm edf kärra. Skriv gärna mer hur det går med färdigställning och flygning av T45an, Lennart.
    /Stefan

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av xet Visa inlägg
    Har funderat på denna som min första 90mm edf kärra. Skriv gärna mer hur det går med färdigställning och flygning av T45an, Lennart.
    /Stefan
    Jag är inte Lennart men flikar in att jag hade tittat på Taft Viperjet eller Stinger 90 som EDF modell. I synnerhet som insteg.
    Superhero

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    22
    Klubb
    KMFK och Höka

    Standard

    Tack för tipsen ändå. Jag har flugit edf länge olika storlekar men inte någon 90mm än och det får helst vara en skalamodell, vilket Viperjet är, men inte Stinger...

    /Stefan

  13. #13

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Så är äntligen goshawken provflugen ikväll med mycket lyckat resultat! Var ganska orolig inför premiären av vad jag läst på amerikanska forum. Den är snäll!! Flyger som på räls! Dock så fick jag trimma ca tre fyra mm höger på skevrodret av någon anledning. Körde med dom minsta utslagen som Freewing rekommenderar,doch är den lite seg på dessa,skall öka på något. Använde vingslatsen och ca 40 grader klaff i landningen. Tafts viper går att land betydligt saktare,men farten på T45 i landning är inte speciellt hög heller. Första accen jag flög var den framtung,fick trimma bra höjd. Andra och tredje accen flyttade jag bakåt ca två centimeter,då flög den otroligt fint! Så Xet(Stefan) jag kan varmt rekommendera kärran! Och vilket härligt ljud från fläkten!! Dock så är den törstig på ström,vipern flyger jag fem minuter på 5000mah och har då ca 20% kvar. T45:an flög jag 3,5 minuter och hade i turnigys grapheneacc kvar 22%(5000mah) acc. Men mina billigare Hrbaccar(5000)Mah i dessa med. Där hade jag 32% kvar i ena samt 35%kvar i den andra. Så flyger man lugnt så kan man nog få 4 minuter. Ska nu se om jag hittar accar på 6000 Mah som förhoppningsvis väger runt 850 gram,då får man ju ut 4,5minut kanske i flygtid.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Gött mos! Som du märker så behöver du gasa mycket mer med Hawken, den har mer luftmotstånd och måste åka fortare. Visst flyger den bra, men att kalla den snäll är vågat. Ta upp den på lite höjd och stalla den och prova en snapproll så får du se på andra bullar. Kör man knivegg och ger för mycket sidroder så stiger en sportjet(Taft Viper tex) medan denna gör en inverterad snapproll.
    Superhero

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    22
    Klubb
    KMFK och Höka

    Standard

    Lennart, skönt att höra att premiären gick bra, alltid lite pirrigt ju!
    Sen är det bara och flyga lite mer och mer för att bli trygg med kärran och dess egenskaper.

    Jag undrar lite Lennart var du beställde T45an ifrån?

    Det finns ju flera ARF varianter att välja mellan, med och utan fläkt, och utan både servon och fläkt har jag för mig.

    Jag har haft bra erfarenheter av Wemotec fläktar tidigare, lutar åt en sån i denna eventuellt.
    Verkar det vara bra kvalitet på servon exempelvis ?


    /Stefan

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Här finns de t.ex:
    http://www.freewing.eu/jets/

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av xet Visa inlägg
    Lennart, skönt att höra att premiären gick bra, alltid lite pirrigt ju!
    Sen är det bara och flyga lite mer och mer för att bli trygg med kärran och dess egenskaper.

    Jag undrar lite Lennart var du beställde T45an ifrån?

    Det finns ju flera ARF varianter att välja mellan, med och utan fläkt, och utan både servon och fläkt har jag för mig.

    Jag har haft bra erfarenheter av Wemotec fläktar tidigare, lutar åt en sån i denna eventuellt.
    Verkar det vara bra kvalitet på servon exempelvis ?


    /Stefan
    Fläkten är det inget fel på men att gå upp i celler och ner i ström är inte dumt om du komponerar en egen setup. Är du helikopternisse så bygg en 12S setup och ta två st 6S ackar istället för att dra dubbelt så mycket ur en enda 6S. Denna typ av modell bör flygas på mist 8S för att funka bra. 3-4minuters flygtid är inte snällt mot ackarna.
    Superhero

  18. #18

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av xet Visa inlägg
    Lennart, skönt att höra att premiären gick bra, alltid lite pirrigt ju!
    Sen är det bara och flyga lite mer och mer för att bli trygg med kärran och dess egenskaper.

    Jag undrar lite Lennart var du beställde T45an ifrån?

    Det finns ju flera ARF varianter att välja mellan, med och utan fläkt, och utan både servon och fläkt har jag för mig.

    Jag har haft bra erfarenheter av Wemotec fläktar tidigare, lutar åt en sån i denna eventuellt.
    Verkar det vara bra kvalitet på servon exempelvis ?


    /Stefan
    Jag beställde från Freewing direkt i Tyskland. Komplett flygfärdig maskin med allt monterat utom mottagare. Servona verkar hålla ok kvalitet,fin gång i dom osv,men man vet ju aldrig. Men nog har kvaliteten hoppat upp några rejäla snäpp på kinaprylarna sista åren,helt klart.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Jag beställde från Freewing direkt i Tyskland. Komplett flygfärdig maskin med allt monterat utom mottagare...
    Ingår verkligen batteri?
    /Leif

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Ingår verkligen batteri?
    Du kan ju få med sändare, digitalkamera och coca cola också beroende på vad du väljer i webshoppen haha

    Det står ju alltid en lista på vad som ingår och det skiljer mellan olika leverantörer och givetvis vilken du själv väljer att lägga i korgen.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •