Rcfactory Mustang "Racer series"

RcFactory kända för sina eppflygplan, och då framförallt deras inomhuskärror,samt "Crack" serien etc.
Har nu kommit med en ny utomhus variant i samma material, men nu med en mer "riktig"kropp och profilerad vinge. Planet är tänkt för pylon i lagom fart, men kan givetvis flygas som vilken kärra som helst.

Till planet och vad som ingår.
Jag köpte planet inkl rekommenderad drivlina dvs en Supercombo från Rcflight i Skövde för strax över tusenlappen. I detta paket ingick: Flygplan, En propeller, motor, fartreglage, tre servon och en ack. Dvs i princip allt du behöver förutom radio och mottagare.
Allt detta för som sagt för knappt 1100kr vilket i mitt tycke är prisvärt.
Motorn är en Tigermotor AT2206 1500kv, fartreglaget är från Hobbywing och på 12A. Servon är deras Emax ES08A 8.5gram.
Acket som följde med var Gravity 3s 800mAh.

Till planet.
RcFactory skickar inte med någon byggbeskrvning eller manual, utan detta finns att hämta på Rcflights hemsida, denna får man ladda ner och skriva ut, eller ha den på en dator om det går när man bygger planet.

Först skall alla roderytor böjas och hållas där i ca en timme. Detta för att få gångjärnen att gå lättare senare. Jag tejpade helt sonika fast dem i böjt läge istället för att använda vikter, och lät dem sitta så ett par timmar.

Sedan byggs vingen på sedvanligt manér. Limma ihop de två vinghalvorna, skär ut spår för kolfiberremsor som skall ligga i skårorna på högkant. En på vardera under och ovansida av vingen.

Tipset är att trycka ner kolfibret i skåran och se gå över med tunnt CA lim.
Jag använde i mitt fall medium CA, men tunnt hade varit bättre.
Skulle tro att även kontaktlim fungerar, men då får man förmodligen lägga limmet först och sedan kolfibret. Det tunna CA-limmet tränger dock igenom bättre mellan epp och kolfiber.
Genomgående i bygget använde jag mig utav just medium CA lim.

Kropp och elektronik monteras, kroppen kommer i tre delar.
Två ytterdelar och en inre del. Först limmas ena ytterdelen ihop med mittendelen och nu installerar man motor, fartreglage och servon.
Man tar upp hål för kablarna. När allt sitter på plats enligt bruksanvisningen och motorn snurrar åt rätt håll, så är det dags att limma på den andra ytterdelen.
Sedan följer installation av fena och stabbe, samt stötstänger till detta.

När allt torkat och är klart, så har du nu ett nästan komplett flygplan framför dig. Men nu saknas vingen?. Denna monteras också enligt anvisning genom att skära av kroppen på ett ställe och montera den. Glöm inte limma fast den också, samt limma där du skurit.

Justera nu med acket var tyngdpunkten skall ligga, och skär sedan ett hål för det i fronten av planet. Detta görs med långsidan.

Provflygning.
Enkelt som en trainer.. dra på lite gas och kasta planet och det bör flyga iväg fin fint.
I mitt fall fick jag ha lite trim på sidroder, höjdroder och skev. Men efter lite pillande så fick jag till det.
Flygplanet beter sig snällt i luften, motorn och propellern gav bra prestanda, dock ingen raket men tillräckligt för att vara kul.
Med stora utslag på skeven så rollar den fint åt höger, men åt vänster lite knasigt. Dock får man komma ihåg att detta inte är någon 3D kärra, så extrema utslag behövs inte. Håll nere skevutslagen,men ha gott om höjdroder istället, inte för att det behövs,men det kan vara bra att ha ändå.
Expo har jag satt på skeven enbart och ca 30% på 100% utslag, och något lägre på 75% utslag. Detta är individuellt hur man vill göra.

Fullfart behövs inte på kärran, utan man kan puttra fram på strax under halvgas om man så vill. Den verkar vara väldigt okritiskt och jag har inte lyckats att få den att klippa vid stallprov.

Så.. kan du flyga en lågvingad skevroderförsedd trainer så kan du ge dig på denna serien också. Kul kärra, som tack vare materialet tål en del stryk. Kan verkligen rekommendera denna som buskärra för den vane, och som mer kanske halvtrainer för den lite ovane, och då speciellt med små utslag på rodren. Flygtid ca 5-6 minuter på ett 800mAh ack, med varierad gas. Kan säkert få några minuter till om man är sparsam

Kan säga att jag faktiskt har köpt nr2 i samma serie, då jag verkligen trivdes med kärran. Men denna fick bli en Nemesis.