Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dubbelseende i goggles, unikt problem?? Verkar bli värre!!

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Dubbelseende i goggles, unikt problem?? Verkar bli värre!!

    Hej!
    Ni som läser mina trådar vet att jag kör med ett quanumvisir till min fpvlänk, jag gillar att jag kan modda det hur jag vill, ha en "riktig" mottagare på och kunna använda vilka accar jag vill till det.

    Min första fpvupplevelse var dock i goggles när jag mötte en kille från forumet och vi började flyga ihop, han hade FPV och extra goggles så jag kunde åka med han i luften och detta gjorde jag många gånger innan jag köpte egen utrustning, denna utrustningen inkluderade quanjmvisiret och jag började åka med han och flyga fpv själv med visiret.

    Många månader senare står jag med 2 flygkompisar och nåt glappar i mitt visir när det är min tur att flyga (quad) så jag får snällt låna ett par goggles, jag trodde det var nåt fel på dom, hur jag än skruvade pupillreglagen så fick jag två bilder som smälter samman med overlay 30% av bilden i mitten, mao ej flygbart.
    Trodde jag höll på att få en stroke och gav tillbaka dom "Det är nåt fel på dom!" sade jag, "Nej!" Fick jag som svar, provade ett annat par, samma jag hade mina första fpvupplevelser med, samma problem.
    Satte på mig ett par goggles häromdagen igen och samma problem, nästan värre!

    Jag testade min kikare och den har jag inga problem med, där fixar min hjärna att skapa en unison bild men den gör ej det för goggles (längre)

    Hjärnan är plastisk och jag är säker på att om jag utsätter mig för goggles så kommer hjärnan till sist koppla om och rätt MEN jag tror inte det händer så länge jag använder visiret lika mycket eller mer, eftersom jag ej kan flyga med goggles är jag begränsad till att vara passagerare, är det lätt att koppla ett par fatsharks till TVn eller datorn för att kunna träna hjärnan med Tvtittande eller flygSIM, där gör det inget att jag kraschar.

    Är det någon som känner igen detta???? Bör gå till en optiker och fråga kanske ? Har inget känt synfel och gjorde en synundersökning i fjol btw.

    Jag vill kunna använda goggles! Det är opraktiskt att ej KUNNA använda dom!!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Gå till en duktig optiker låter som en bra början för att nysta i problemet. alternativt ögonläkare. Här kommer du nog få en del lekmannamässiga rekommendationer, men hos en professionell är det större chans att få en förklaring och förhoppningsvis en åtgärd på ditt problem.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Prova detta


  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Haha roligt Uffe, har redan provat - ingen effekt

    Jag skall ramla in hos en optiker, tänkte att NÅN kanske haft samma problem här men jag kanske är ensam om detta??

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  5. #5

    Standard

    Fick du i ordning på binokulära dubbelseendet?

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DTGT2 Visa inlägg
    Fick du i ordning på binokulära dubbelseendet?
    Hej! Ja! Uppdatering 8mån senare

    Jag hade (har) ju fortf ett visir som jag föredrar mest pga vRXen som sitter på m diversity men jag kan använda alla goggles numera (läs :mina fatshark)
    Jag tror att hjärnan lärde sig att korrigera detta på något vis; åkte passagerare med en kompis när han flög ifall det skulle finnas en möjlighet för hjärnan att kompensera detta och det tog väl totalt 1h flygtid innan jag började flyga quads med gogglesen (för farligt med dubbelseende)

    . ....roliga är att jag fortf mestadels använder visiret. ..


    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Billigt sätt att flyga rote.
    Jag har det problemet och fick gå till ett par olika optiker tills en kom på att jag såg dubbelt och skickade mig vidare till sjukhuset.
    Skelning kan tydligen komma även när man är äldre av olika skäl. Det kan fixas med prisma om det inte för illa.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •