Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Foam vs Balsa

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard Foam vs Balsa

    Jag hade tänkt att skaffa mig en seglare runt 2m.
    Givetvis så lockar ju foamplanen då dom är billiga.
    Nu är det väl knappast så att jag ska tävla eller något, mest bara njuta av lite termik (om man råkar snubbla på den).
    Men jag får för mig att foam, pga strukturen på ytan, bromsar betydligt mer än en klassisk balsakärra klädd med film gör.
    Ligger det något i det här?
    Och kommer en glad amatör känna någon skillnad?

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Foam är att föredra om man måste landa där det är stickigt och hårt
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Vill man hitta termik så är en balsakärra oslagbar. Har en 1,8m Graupner Biene motorseglare som hittar termik där ingen annan foamie gör. Den är 30 år gammal med tunn profil. Det finns en mängd kinafoamies med EDFpå toppen osv och som flyger som skit. Däremot så är det så att min Biene blir en prick i skyn varje gång som jag flyger den,där foamies misslyckas. Över 300 m är nog omöjligt. Beroende på var du bor så är ju detta väsentligt. Har du berg i söder med solinstrålning så kan du få en pizzakartong att flyga, men generellt så flyger balsaplan med sin konstruktion bättre. Undantag finns men då ska du prata med flygar kompisar. Som sagt, vill du ha termikkärra på 2meter så bror det nog lite på var du bor. Jag bor i det mörkaste av det mörka Småland och behöver minst 125-150m innan jag stänger av motorn och kan då gå upp till max 300m där den blir en ointressant prick på himlen. Var och hälsade på i Karlshamn,vill jag minnas,med berg i söder och solinstrålning. Stängde av motorn på 50 m höjd. Det steg som attan. Allt beror på din önskan. Foamie som jag gillar borde vara Radian,behöver inte vara Radian Pro.Annars för oss "slättflygare är minst 3,5-4 m seglare som syns på himlapället.
    /M

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Mitt på närkeslätten. Så du mogge rekommenderar då 3,5-4m för att få det att funka?

  5. #5
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Min högst personliga uppfattning, men 3m och gärna lite mera ger en betydligt bättre överblick över själva flygandet. Nu har bonden slagit höet för andra gången o det ligger o torkar runt om fältet. Med det vädret vi har nu så stiger det nästan varsom helst runt fältet så för stunden går det bra att hålla sig på måttliga 150-180meter och glida tunt. då räcker min 1.8metare till o jag kan se vad jag gör.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Men jag får för mig att foam, pga strukturen på ytan, bromsar betydligt mer än en klassisk balsakärra klädd med film gör.
    Ligger det något i det här?
    Och kommer en glad amatör känna någon skillnad?
    Det beror på vilka flygplan du tittar på. Ofta har de som gör balsaflygplan lite bättre koll än de som gör skumflygplan. Skumflygplan flyger alltså sämre pga dess konstruktör och inte skummet som sådant

    Skum håller ju exakt sin form över hela vingen medan ett balsabyggen ofta får en film som hänger mellan spryglarna. Lite dyrare balsabyggen har lösningar på detta precis som de lite dyrare skumvåfflorna också funkar fint. Men att skummets yta bromsar mer tror jag inte är ett av argumenten.

    Titta på Multiplex solius eller Heron om du väljer skum. De flyger riktigt bra. Finns även en uppsjö (inklusive multiplex) som inte flyger speciellt väl som seglare. Sen går det att hitta balsabyggen som flyger jättefint också givetvis, men jag tror det är mer upp till piloten än materialvalet.
    Superhero

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Största utmaningen, som jag ser det, är att kärran ska vara LÄTT i vikten.
    Det finns lätta skumkärror med bärande vingprofil som flyger hyfsat bra.
    Men en klädd sprygelvinge med bärande profil flyger oftast bättre.

    Dom gamla storfräsarna som byggde friflygande seglare lade ibland på en tandad kant (eller lackade fast en garntråd) en bit in på vingens ovansida för att få turbulens på ovansidan och därmed bättre lyft.
    Hur det görs idag vet jag inte... kanske värt att prova??
    Retroholic!

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag instämmer med vikt. Balsabyggen är ofta lättare. Styvare också så de reagerar liksom på ett annat sätt.

    De flesta foamplan är rätt taffligt gjorda faktiskt men med små medel kan man förbättra dem rejält. Men generellt är de för tunga och har för tjocka vingar.

    Henke delade denna länk om trimning av en Radian: http://glidefast.typepad.com/glidefa...d-set-ups.html

    Jag tog till mig den texten och mindes min gamla friflygbakgrund och med det gick jag lös på min Phoenix 1600. Inga flaps, tejpade skarvar, liten ack, ändrade vinklar, servocovers, liten lätt och överbelastad motor och lite förstyvningar fick jag ned vikten lite och en hygglig termikflygare om man flyger aktivt dvs söker med fart och kurvar ordentligt. Den flög bra från början men blev riktigt bra med lite jobb. Den blev nästan knäpptyst vid dykning så då är man på rätt spår.

    Dock inte så bra att såsa omkring med pga vikten knappt 1kg på 1,6m är ändå mastigt.

    Min Funglider flyger jättebra för att vara skum och så liten men den blev ännu bättre efter en omgång tejp över vingbalken etc. för att bättra på aerodynamiken.

    Men vill du ha en bra 2m balsaseglare skulle jag titta på Hölleins flyg för byggsats eller något från TopModel som ARF.

    Och mina foamisar står sig totalt slätt mot skum/balsaaplankad eller glasfiber som är nästa steg i trappan.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag håller inte med om vikten. Det är inte alls säkert att lättare är bättre. Snarare tvärt om. Men där spelar piloten in igen eftersom denna väljer flygtillfälle med väder och vind samt var man flyger. Ibland är lätt bättre, men förmodligen inte ens oftast utan då och då.

    Det är väl därför vi samlar på oss fler och fler flygplan med tiden.
    Superhero

  10. #10
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Största utmaningen, som jag ser det, är att kärran ska vara LÄTT i vikten.
    Det finns lätta skumkärror med bärande vingprofil som flyger hyfsat bra.
    Men en klädd sprygelvinge med bärande profil flyger oftast bättre.

    Dom gamla storfräsarna som byggde friflygande seglare lade ibland på en tandad kant (eller lackade fast en garntråd) en bit in på vingens ovansida för att få turbulens på ovansidan och därmed bättre lyft.
    Hur det görs idag vet jag inte... kanske värt att prova??
    Att lacka fast en tråd på vingens framkant fungerar absolut.....men det är bra bara på en vinge som skall flyga med en konstant fart och det är det knappast frågan om på en rc-seglare.

    Håller med Henke2 att man skall inte stirra sig blind på vikten när det gäller seglare, tänk på att det är en av "motorerna" som driver seglaren framåt.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Som biten segelflygare, kan jag säga att lätt fungerar i Malmö trakten då det saknas termik där. När jag åker in i landet tar jag mina tyngre kärror för då vet jag att där finns termik som orkar hålla kärran i luften. Ökad vikt ger bredare fartregister och mer dynamisk flygning som gör allt trevligare. Materialet spelar ingen roll, det är utformningen som är viktig, en balsakloss flyger inte bättre än en klump frigolit.

    Vi ses där uppe
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Vad skönt med en diskussion kring segelplan!!

    Mina erfarenheter är bara från mina tre foamieseglare, har dock fått ordentligt med flygtid då jag även flyger genom hela vintern.. fms easytrainer 1280mm(numera fpvplattform och kan knappt haka på termik längre, för tung, men original kunde den stiga bra i termik, mkt bra nybörjarplan eller för att flyga i rejäl vind, hangflyger bra m lite extra vikt) fms let13 1500mm och multiplex Heron 2, 5m spv, den senare är tokigt överlägsen och hittar energi i luften överallt, den kärra som verkligen fått mig att se vad som händer i luften då den svarar mkt väl i mitt tycke, brett fartregister och god penetrering, flygs bäst med en del fart.
    Rekommenderar fms let13 som billig seglare, eller fms moa 1500mm , goda seglare i foamieklassen under 2m och är också gjorda efter "riktiga" segelkärror dvs snygga



    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •