Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: T35 speed low problem..

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard T35 speed low problem..

    Hej hopp

    Som om problem med min T15 int var nog så krånglar min 35a efter vinterstillestånd. Startar fint. Stabil tomgång men dör när jag börjar varva upp han. Den dör alltid vid samma varvtal (ca 139000 rpm) och dör oavsett om jag gasar upp hack för hack på sändaren eller max gas direkt. Det blir en liten rökpuff bakom när motor dör så misstänker att lågan slocknar. Ecu säger speed low. Har testat alla möjliga kombinationer med pump delays osv med samma resultat.

    Vett i fan vad jag ska hitta på med mina krånglande motorer. Typiskt att inget fungerar när semestern börjat också.. Vem har service för lambert numera?


    //Sebbe

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Learn RC igen och testa på nytt. prova även utan bränsleventil och eventuellt bränslefilter om det är stopp där.
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Nya tester idag. Först utan bränslefilter, samma fenonem, testa sen att lära sändare, fortsatt samma. Elektronisk bränsle ventil finns inte..

    Blev en film på problemet också... https://youtu.be/wSDyRQGCWds


    //Sebbe

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Nya tester idag. Först utan bränslefilter, samma fenonem, testa sen att lära sändare, fortsatt samma. Elektronisk bränsle ventil finns inte..

    Blev en film på problemet också... https://youtu.be/wSDyRQGCWds


    //Sebbe
    Bra video. Vi ser att en försöker accelerera men släcker sig själv. varvtalet sjunker och och ECU ser en derivata på varvtalet som inte är rimlig så den säger speed low. Jag tror det är för att förångningen störs.

    Jag tror det kan vara skit i en bränslenål. Jag kan kanske fixa det åt dig annars skickas den till Lambert, förslagsvia via HAB. Vill du att jag skall göra ett försök så skicka den hit.

    Du kan prova själv också om du känner dig säker nog för att plocka bort elektroniken från motorn, sänka ner den i en burk med fotogen och sen låga din tankstation pumpa soppa bakvägen genom motorn. På så vis rensar man nålarna med lite tur.
    Superhero

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Har messat Lambert med så får vi se om han svarar något vettigt. Dimper förövrigt in en tysk familj nästa vecka som vi lärt känna på Kolibri träffen!
    Superhero

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Inga luftbubblor?
    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Hej och tack för svar!

    Låter som en bra ide att dränka motorn i fotogen och pumpa runt. Borde inte vara några problem att lossa elektroniken mer än varvtals givarn, vet inte riktigt hur den sitter..
    Funkar inte detta skickar jag den.

    Inga luftbubblor i systemet..


    //Sebbe

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Hej och tack för svar!

    Låter som en bra ide att dränka motorn i fotogen och pumpa runt. Borde inte vara några problem att lossa elektroniken mer än varvtals givarn, vet inte riktigt hur den sitter..
    Funkar inte detta skickar jag den.

    Inga luftbubblor i systemet..


    //Sebbe
    Du lossar allt med liten insex. Var försiktig på rent underlag och använd ren soppa... diesel/lacknafta/fotogen/etc...

    När du skruvar dit allt igen så är det väldigt låga moment på M2, så var försiktig. Pumpa runt ett bra tag och om du har en portabel spisplatta så värm soppan till 60-70grader med.

    Som sagt jag gör det hemma med.
    Superhero

  9. #9
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Det är ju en så liten motor så kan du få tag på en ultraljudstvätt med värme så kan det göra underverk.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  10. #10
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Hur gick det med denna? är ju exat samma fenomen som jag har nu?

    Med vänlig hälsning, Fredric Aspelin

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Den åkte ner till lambert tillsist. Det var flera fel men huvudproblemet var väl bränslenålarna som inte spruta på som de skulle.. Han bytte dessa samt startmotorn...
    Har dock fortfarande problem med min T15 som kan gå jättebra ibland men tvärdör såfort man drar ner på gasen, upp är Inga problem... Känns som kolibri motorerna är lite för små för att fungera felfritt... Hjälper ju inte om man trippelfiltrerar soppan!


    //Sebbe

  12. #12
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Aha

    Precis som min beter sig då. Har varit i kontakt med Amir på HAB och det lutar åt att den ska skickas till Lambert.

    Mvh/F

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Aspelin Visa inlägg
    Aha

    Precis som min beter sig då.
    Mvh/F
    Jag körde Sebbes motor och den lät orent, det gör inte din.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •