Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Extra dämpare?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Extra dämpare?

    Nån som har provat en sån här?
    I så fall, dämpar det mycket utan att ta ner effekten?

    http://www.sdshobby.com/engine-fuel-...at-engine.html
    Retroholic!

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Man kan experimentera med extradämpare som man bara tennlödar eftersom originaldämparen drar ner temperaturen på avgaserna (metanol) till ca 50 grader enligt mina erfarenheter. Man kan därför tennlöda ihop efter eget bevåg utan problem.
    Jag har provat en hel del extradämpare av typen - skruva bort den bakre delen av originaldämparen och ersätt den med extradämparen. Bullermätningar visade dock att de inte gjorde ett skvatt nytta på bullret.

    Däremot har jag fått ner bullret betydligt med tennlödade extradämpare som man bara kopplar på avgasslangen. De jag lyckades bäst med var fyllda med tunna Al-brickor (ölburk - klippes med sax) med ett ca 8 - 10 mm hål i mitten ( huggpipa) och packade i dämparen mellan distanser av ringar av Al-plåt (ölburk ). ( Urtypen lär vara revolverdämpare) Ringarna gjordes ganska smala så det blev många ringar och brickor. Man gör dämparen av plåt ( biltema thinnerburksplåt är bra) bockat runt ett lämpligt rör och slangklämmor tills man lödat ihop. Därefter använder man röret till att föra in brickorna resp. ringarna.

    Ett par gavlar med mässingsrör sen klart. Har man tur blir det mycket bullerminskning har man otur blir det verkningslöst. Den som vet mer om bullerdämpningsteorier kan nog förklara varför -- jag avstår.

    PF

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •