Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Rimlig tomvikt på 2m spv warbird?

  1. #1

    Standard Rimlig tomvikt på 2m spv warbird?

    Sitter och planerar att skala upp en av spitfiremodellerna från 3d labprint (för utskrift med 3dskrivare) till en spännvidd på 2 meter, för att kunna justera väggtjocklekar och liknande i skalningen så undrar jag vad en rimlig vikt är på en 2 meters spitfiremodell är utan något som helst monterat utan bara själva flygkroppen (tomvikt?).

    Har sökt runt men har inte hittat någon liknande modell där tomvikt anges utan det är isf bara en uppskattad startvikt.

    Behöver ingen exakt siffra på grammet men en rimlig uppskattning. 2000g?

  2. #2

    Standard

    flygkropp inkl vingar alltså

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    2 kg verkar lite lite.
    Jag hade nog kalkylerat med minst 3 kg.
    Drivlinan (och ställ) kommer att väga nånstans runt 1,5-2 kg.

    Med en 2meters-modell kan du nog räkna med närmare 100 gram/kvdm, hur man nu räknar ut vingarean på en elliptisk vinge....
    Retroholic!

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Den kan vara betydligt mycket tyngre än du tror. Upp åt 10-12kg flygklar är nog inte ett problem. Problemet är ofta att det blir ännu tyngre automatiskt när man bygger. Lägg materialet på rätt ställen bara så skall det säkert funka väl.

    Skall du printa allt eller tillåter du dig att fuska med vingbalk i kolfiber tex?
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Du får nog räkna baklänges eftersom det är totalvikten inklusive alla tillbehör som du måste utgå från. Beroende på hur du utrustar och och inte minst ytbehandlar din Spitfire kan tillsatsvikten variera väldigt mycket.
    För en tvåmeters Spitfire, dvs. ca. skala 1:5,5 och en vingyta på ca. 75 dm2, bör du satsa på att hamna på en vingbelastning som inte mycket överstiger 100 g/dm2 såsom Thomas skriver för att Spitfiren ska flyga bra och inte efterlikna en tegelsten. Det betyder en startvikt på runt 7,5-8 kg.

    En Spitfire ska ge intryck av att flyga "lätt" och gracilt och då är övervikt inget man vill ha. Visst går det att flyga en tvåmeters-Spitt på dryga 10-12 kg men någon speciellt trevlig upplevelse blir det sannolikt inte.

    Jag byggde och flög för ganska många år sedan en Spitfire Mk.IX i skala 1:5, dvs. en spänvidd på lite drygt 220 cm. Den drevs av en Super Tigre 3000 och hade en startvikt på 9 kg, dvs. ganska precis 100 g/dm2. Genom att bygga lätt och hålla vikten nere så flög min Spitfire väldigt bra utan några otrevligheter vare sig under start eller landning.
    Senast redigerat av Michael den 2016-07-27 klockan 00:27.

  6. #6

    Standard

    Jag flyger själv en Zero med 204cm spv. Som flyger som en trainer, vikt i den storleken är säkert inga problem. Min väger 11kg och drivs av en dle30 och flyger nära skala fart och mycket graciöst.

  7. #7

    Standard

    STORT tack för alla bra svar! Kommer sikta på mellan 2,5-3kg och se hur det fungerar.
    Jag kommer printa allt, håller på och skriver ut en P51D med ca 1m spännvidd som test och det verkar lovande.
    Kommer ha en tomvikt på ca 450g.
    Har beställt ett högflödande munstycke och ny plastmatare till skrivaren för att kunna få bättre finish och kortare printtid.

    en länk till modellen som kommer skalas upp: https://3dlabprint.com/index.php?id_...roller=product

  8. #8

    Standard

    Skulle det finnas intresse för att köpa liknande modeller? Detta är ett exempel på en Spitfire i storleken strax under en meter.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160823_104613.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	59505  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •