Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

mne: Flameout nr jag drar ner p tomgng vid landning!

  1. #1
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 146
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

    Standard Flameout nr jag drar ner p tomgng vid landning!

    Tjena! Har haft flameout p 3 av de 4 sista flygningarna med Kolibri t25, det hnder p finalen nr jag tar ner motorn p tomgng, de vrden jag fr fram efter att ha brutit strmmen och slagit p igen r 64000rpm och 136 pwm tror jag att det var.
    jag har en kavan tank p 700cc och filtklunk, misstnker filtklunken men r inte sker.
    Vad br det vara och vad har ni fr vrden p era T25or?
    MVH/Christer

    Bttre lite skit i hrnen n ett rent hellvete

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 893
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Luftbubblor? ka deacceleration en smula kanske?
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  3. #3
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 146
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

    Standard

    Luftbubblor har jag inte sett, har terstartat motorn efter flameout och skakat hela maskinen kraftigt men kan varken se luftbubblor eller f den att stanna d. ska prova att ka deaccelerationen lite.
    P ett stort flygfllt gr det inte s mycket om den stannar, annat n att man fr bra flygplan en liten bit, men p vrt klubbflt s har jag bara 100 meter bana med en hyfsat brant slnt p varje sida! lite hangarfartyg kan man sga!s risken blir att man fr bra flygplan i flera bitar!
    MVH/Christer

    Bttre lite skit i hrnen n ett rent hellvete

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    685
    Klubb
    stersunds modellflyg klubb

    Standard

    r i Stugan men kommer hem till veckan, ska kolla vrdena p min T25 d hr av mig.

    Anvnder du elventilen fr brnslet? Testa utan och se om det blir ngon skillnad.

    MVH K-
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

  5. #5
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 146
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har kat deaccelerationen frn 014 till 016, p gick bra tv flygningar men stannade igen vid landningen p den tredje flygningen!
    MVH/Christer

    Bttre lite skit i hrnen n ett rent hellvete

  6. #6
    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    161
    Jobb
    Hydraultekniker
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Hallo Christer.
    Nu r jag ingen jet flygare men jag har snappat upp ngon stanns att turbiner kan stanna om batteri spnningen sjunker.
    Men jag antar att du har kollat detta redan. En tanke som kom upp och stutsade runt i huvudet sedan jag lste ditt inlgg.
    Hoppas det lser sig.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 893
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlgg
    Har kat deaccelerationen frn 014 till 016, p gick bra tv flygningar men stannade igen vid landningen p den tredje flygningen!
    Vad sger displayen d? du kan ju ka deaccel mer n s. Men som sagt s kan det ju vara annat ocks.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  8. #8
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 146
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

    Standard

    Nyladdad lipo!
    Displayen sger SpeedLow, T=516, RPM 64000, pw140
    Det r klart att man kan ka mer, vet bara inte vad som r normalt och hur mycket man ska/br fippla!
    motor har gtt snart 9 timmar efter service om det har ngon betydelse.
    ett stressat svar som vanligt! mste dra
    MVH/Christer

    Bttre lite skit i hrnen n ett rent hellvete

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 893
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    uppa deaccel mera. Se ven ver filter, magnetventil osv... samt luftbubblor om det nu r precis i landningen. Turbiner r enkla saker som bara regleras med mer eller mindre soppa in.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  10. #10
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 146
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

    Standard

    OK d gr vi s!
    Tackar!
    MVH/Christer

    Bttre lite skit i hrnen n ett rent hellvete

  11. #11
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    41
    Jobb
    Egenfretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Lyfter denna trd

    Har samma fenomen, gr klockrent 3-4 flygningar och sen fr jag motorstop nr jag drar ner gasen fr att pbrjar landningsvarvet?

    Funkade de med att ka deaccelen?

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 893
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Aspelin Visa inlgg
    Lyfter denna trd

    Har samma fenomen, gr klockrent 3-4 flygningar och sen fr jag motorstop nr jag drar ner gasen fr att pbrjar landningsvarvet?

    Funkade de med att ka deaccelen?
    Vad sger ecu?
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  13. #13
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    41
    Jobb
    Egenfretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Jag r helt grn p att klicka runt i "kontrollkortet" hittar ingen logg. men ser att deacel ligger p 17. men ser nu att det finns en "transmitter adjust" dvs om det kan vara s att man ska kalibrera throttle spaken?


  14. #14
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    41
    Jobb
    Egenfretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Nu har jag bytt filter och kalibrerat radion mot ECUn och ser inga luftbubblor nr jag kr motorn, hoppas det blir ok.

    Jag skulle varit hjlpt av en bifogad manual till GSUn.

    Om man skulle vilja gra rent magnetventilen hur gr man lmpligast d?

    Med vnlig hlsning, Fredric Aspelin

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 893
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    tror det r nert eller minus som tar dig till menyn som visar orsak till avstngning. Den lser vrdena som visades vilket kan ge ledtrdar. Sger den exempelvis att pumpen gr, att temp finns med varvtalet r lgt nd s r det frorenat brnsle som kan vara boven. Sger den orimliga vrden kan det vara givarfel osv.

    Har du ingen i din nrhet som flyger turbin? (inte bara har en p hyllan utan som faktiskt flyger) som kan hjlpa dig? frklara p ett forum r nst intill omjligt.



    http://www.kingtechturbines.com/doc/FAD01.pdf
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  16. #16
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    41
    Jobb
    Egenfretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Aha en manual som jag frstr iaf. Stort tack.

    Vi r ngra p klubben som har turbin men jag r sjlv att flyga detta fr tillfllet...

    Efter justeringen av gasspaken blev iaf den att knnas bra men problemet kvarstr med motorstop lite d och d.

    det str FLAMEOUT i displayen.


    Med vnlig hlsning, Fredric Aspelin

  17. #17
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    41
    Jobb
    Egenfretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard


  18. #18
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    41
    Jobb
    Egenfretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Jag r jttet tacksam fr din hjlp Henke.

    jag vet av egen erfarenhet dessutom hur svrt det r att frklara problem och lsningar via forum.

    men sm pusselbitar hr och dr hjlper mig mycket! Nu har jag krt tester hela dagen och det verkar som jag har ngon form av kombinations problem hr. Misstnker ett glapp i egt sensorn! (Sg i gonvrn att tempangivelsen blev 0 helt plttsligt) samt en begrnsning i brnsle tillfrseln.

    mvh/F

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 893
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag kr p lite rakt med det jag ser och hr. Motorn gr bra. Den har varvtal och temperatur. Pw, pump-vrdet finns. Sen brjar motorn sjunka i varv men lter fortfarande bra. Inget flmtande eller puffande eller s. Den sjunker i varv tills varvet kommer under 70000rpm som r STOP-value s stnger pumpen av (Pw gr till 000).

    S det som hnder t att soppan frsvinner men inte pga luft vad jag kan se.

    Tittar man p din installation s r det festoanslutningar och skarvar till frbannelse, kranar, frstoringar upp/ner och ptyckta tygonslangar hit och dit. P elsidan har du en skarvsladd som r trepolig som sitter ihop med en tvpolig kontakt.

    Fr mig sger det sig sjlvt att man inte gr s, frmodligen ser du det nu med nr jag sger det. Bara kranen ger ju 6st lckpunkter plus kranen sjlv. Aaaa jag gr inte s helt enkelt.

    Jag hade brjat med att rensa ut i soppasystemet inklusive magnetventilens skarvning dr. Ld den istllet. Funkar det fortfarande inte s prova utan magnetventil, byt soppafilter osv. Du rkar vl inte ha festos plastfilter? (Det r till fr luft och inte p trycksidan)


    Jag fr tom shr fr att minimera skarvarna!

    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  20. #20
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    41
    Jobb
    Egenfretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Tack fr infon.

    Motorn sitter nu i testbnken och krt den utan skarvar p elsidan och utan magnetventil men dock med kran och just festo filtret (det hade jag inte i planet) men med samma fenomen. Kr en test och filmar imorgon med minimalt med slang och kopplingar och ser vad som hnder

    Med vnlig hlsning, Fredric Aspelin

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •