Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Flameout när jag drar ner på tomgång vid landning!

  1. #1
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard Flameout när jag drar ner på tomgång vid landning!

    Tjena! Har haft flameout på 3 av de 4 sista flygningarna med Kolibri t25, det händer på finalen när jag tar ner motorn på tomgång, de värden jag får fram efter att ha brutit strömmen och slagit på igen är 64000rpm och 136 pwm tror jag att det var.
    jag har en kavan tank på 700cc och filtklunk, misstänker filtklunken men är inte säker.
    Vad bör det vara och vad har ni för värden på era T25or?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Luftbubblor? Öka deacceleration en smula kanske?
    Superhero

  3. #3
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Luftbubblor har jag inte sett, har återstartat motorn efter flameout och skakat hela maskinen kraftigt men kan varken se luftbubblor eller få den att stanna då. ska prova att öka deaccelerationen lite.
    På ett stort flygfällt gör det inte så mycket om den stannar, annat än att man får bära flygplan en liten bit, men på vårt klubbfält så har jag bara 100 meter bana med en hyfsat brant slänt på varje sida! lite hangarfartyg kan man säga!så risken blir att man får bära flygplan i flera bitar!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Är i Stugan men kommer hem till veckan, ska kolla värdena på min T25 då hör av mig.

    Använder du elventilen för bränslet? Testa utan och se om det blir någon skillnad.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  5. #5
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har ökat deaccelerationen från 014 till 016, på gick bra två flygningar men stannade igen vid landningen på den tredje flygningen!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  6. #6

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Hallo Christer.
    Nu är jag ingen jet flygare men jag har snappat upp någon stanns att turbiner kan stanna om batteri spänningen sjunker.
    Men jag antar att du har kollat detta redan. En tanke som kom upp och stutsade runt i huvudet sedan jag läste ditt inlägg.
    Hoppas det löser sig.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Har ökat deaccelerationen från 014 till 016, på gick bra två flygningar men stannade igen vid landningen på den tredje flygningen!
    Vad säger displayen då? du kan ju öka deaccel mer än så. Men som sagt så kan det ju vara annat också.
    Superhero

  8. #8
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Nyladdad lipo!
    Displayen säger SpeedLow, T=516, RPM 64000, pw140
    Det är klart att man kan öka mer, vet bara inte vad som är normalt och hur mycket man ska/bör fippla!
    motor har gått snart 9 timmar efter service om det har någon betydelse.
    ett stressat svar som vanligt! måste dra
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    uppa deaccel mera. Se även över filter, magnetventil osv... samt luftbubblor om det nu är precis i landningen. Turbiner är enkla saker som bara regleras med mer eller mindre soppa in.
    Superhero

  10. #10
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    OK då gör vi så!
    Tackar!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  11. #11
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Lyfter denna tråd

    Har samma fenomen, går klockrent 3-4 flygningar och sen får jag motorstop när jag drar ner gasen för att påbörjar landningsvarvet?

    Funkade de med att öka deaccelen?

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Aspelin Visa inlägg
    Lyfter denna tråd

    Har samma fenomen, går klockrent 3-4 flygningar och sen får jag motorstop när jag drar ner gasen för att påbörjar landningsvarvet?

    Funkade de med att öka deaccelen?
    Vad säger ecu?
    Superhero

  13. #13
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Jag är helt grön på att klicka runt i "kontrollkortet" hittar ingen logg. men ser att deacel ligger på 17. men ser nu att det finns en "transmitter adjust" dvs om det kan vara så att man ska kalibrera throttle spaken?


  14. #14
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Nu har jag bytt filter och kalibrerat radion mot ECU´n och ser inga luftbubblor när jag kör motorn, hoppas det blir ok.

    Jag skulle varit hjälpt av en bifogad manual till GSU´n.

    Om man skulle vilja göra rent magnetventilen hur gör man lämpligast då?

    Med vänlig hälsning, Fredric Aspelin

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    tror det är neråt eller minus som tar dig till menyn som visar orsak till avstängning. Den låser värdena som visades vilket kan ge ledtrådar. Säger den exempelvis att pumpen går, att temp finns med varvtalet är lågt ändå så är det förorenat bränsle som kan vara boven. Säger den orimliga värden kan det vara givarfel osv.

    Har du ingen i din närhet som flyger turbin? (inte bara har en på hyllan utan som faktiskt flyger) som kan hjälpa dig? förklara på ett forum är näst intill omöjligt.



    http://www.kingtechturbines.com/doc/FAD01.pdf
    Superhero

  16. #16
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Aha en manual som jag förstår iaf. Stort tack.

    Vi är några på klubben som har turbin men jag är själv att flyga detta för tillfället...

    Efter justeringen av gasspaken blev iaf den att kännas bra men problemet kvarstår med motorstop lite då och då.

    det står FLAMEOUT i displayen.


    Med vänlig hälsning, Fredric Aspelin

  17. #17
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard


  18. #18
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Jag är jättet tacksam för din hjälp Henke.

    jag vet av egen erfarenhet dessutom hur svårt det är att förklara problem och lösningar via forum.

    men små pusselbitar här och där hjälper mig mycket! Nu har jag kört tester hela dagen och det verkar som jag har någon form av kombinations problem här. Misstänker ett glapp i egt sensorn! (Såg i ögonvrån att tempangivelsen blev 0 helt plöttsligt) samt en begränsning i bränsle tillförseln.

    mvh/F

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag kör på lite rakt med det jag ser och hör. Motorn går bra. Den har varvtal och temperatur. Pw, pump-värdet finns. Sen börjar motorn sjunka i varv men låter fortfarande bra. Inget flämtande eller puffande eller så. Den sjunker i varv tills varvet kommer under 70000rpm som är STOP-value så stänger pumpen av (Pw går till 000).

    Så det som händer ät att soppan försvinner men inte pga luft vad jag kan se.

    Tittar man på din installation så är det festoanslutningar och skarvar till förbannelse, kranar, förstoringar upp/ner och påtyckta tygonslangar hit och dit. På elsidan har du en skarvsladd som är trepolig som sitter ihop med en tvåpolig kontakt.

    För mig säger det sig självt att man inte gör så, förmodligen ser du det nu med när jag säger det. Bara kranen ger ju 6st läckpunkter plus kranen själv. Aaaa jag gör inte så helt enkelt.

    Jag hade börjat med att rensa ut i soppasystemet inklusive magnetventilens skarvning där. Löd den istället. Funkar det fortfarande inte så prova utan magnetventil, byt soppafilter osv. Du råkar väl inte ha festos plastfilter? (Det är till för luft och inte på trycksidan)


    Jag för tom såhär för att minimera skarvarna!

    Superhero

  20. #20
    Aspelins avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    47
    Jobb
    Egenföretagare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Tack för infon.

    Motorn sitter nu i testbänken och kört den utan skarvar på elsidan och utan magnetventil men dock med kran och just festo filtret (det hade jag inte i planet) men med samma fenomen. Kör en test och filmar imorgon med minimalt med slang och kopplingar och ser vad som händer

    Med vänlig hälsning, Fredric Aspelin

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •