Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: OSD för plan?

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Thomas - har också en sån liggandes på byggbordet sen några dagar. Men lite osäker om den skall in i 250-quadden eller en "vanlig" flygmaskin. Testade den gamla Easyglidern igår med en enkel AOI-kamera men precis som när jag flög den förra gången, för bra många år sedan, så har jag märkliga överhettningsproblem i fartreglaget så det går ner i nån form av säkerhetsläge efter några få minuter - trots eller kanske snarare p g a mycket lugn flygning. Skulle byta det direkt om det inte vore så att jag måste skära upp kroppen för att komma åt allt... Nåja - annat flygetyg är ju snart på ingång.. Kan dock konstatera att FPV är inte lika enkelt för gamla hjärnor som för yngre... Men det kanske mest beror på att man är en mycket fegare flygare nu än när man var yngre - mindre risktagare helt enkelt..
    Roger

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Då har jag testat lite idag, men blir inte riktigt klok på vissa funktioner.
    Dels är det lite eftersläpning i visningen, dels visar nog inte RTH-funktionen rätt värde.
    Det bästa är nog att köra visuellt och använda displayen som stöd.
    Jag ska testa vidare och se om jag kommer överrens med displayen....
    Retroholic!

  3. #23

    Standard

    Hur ofta uppdaterar ditt system, minst 5ggr per sekund är behagligt.

  4. #24
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej vill bara flika in att jag har premiärkört en OSD själv nu,
    alltid kört utan och tyckt det varit lite onödigt då jag fpvflyger så nära att jag hör lipobuzzers o dyl.


    Dock så satt en osd på senaste förvärvet och jag måste säga att jag är mkt nöjd m den, trodde den skulle besvära mer än den gjorde, overlayen stör ju inte alls och det är väldigt intressant att se hur accen beter sig under olika förhållanden.

    Min BO spiderhex har en mkt bra osd som tillsammans med Naze32an ger mig spänning, förbrukade mah, förbrukning i Ampere, kompass, art.horisont, mitt namn( ,samt HÖJD(har ej gps på)

    Den heter Doge OSD och passar under/över naze, f3-korten och ger filtrerad 12v och 5v.bra grej!

    Tror ni att kombinationen barometer+variometer är en pålitlig källa till höjdtelemetrin utan gps? Den verkade stämma väldigt bra?
    Mvh Gustaf



    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Rätta mig om jag har fel men det är väl just barometer som man använder helst när man skall mäta höjden... Det är väl så variometer-givarna är uppbyggda.
    GPS har ju andra möjligheter (RTH bl a) men höjdmätning är nog exaktare men en bra barometrisk mätning - men jag kan ha fel i detta... Men i den enhet Thomas har är det väl valbart vill jag minnas...
    Roger

  6. #26

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Helt rätt Roger, GPS eller barometer väljer man i setup-menyn.
    Ska kolla vad min är inställd på...
    Retroholic!

  7. #27

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Rätta mig om jag har fel men det är väl just barometer som man använder helst när man skall mäta höjden... Det är väl så variometer-givarna är uppbyggda.
    GPS har ju andra möjligheter (RTH bl a) men höjdmätning är nog exaktare men en bra barometrisk mätning - men jag kan ha fel i detta... Men i den enhet Thomas har är det väl valbart vill jag minnas...
    Roger
    Problemet är väl just "bra" barometrisk mätning. Har för mig att de flesta AP kör med gps höjd. Mäta stigning/dykning fungerar barometer till men inte exakt höjd, så vitt jag erfarit iaf.

  8. #28
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Problemet är väl just "bra" barometrisk mätning. Har för mig att de flesta AP kör med gps höjd. Mäta stigning/dykning fungerar barometer till men inte exakt höjd, så vitt jag erfarit iaf.
    Jo men i detta fall har naze32 både variometer och barometer som arbetar ihop, alt.hold fungerar hur bra som helst, höjden i osdn verkar stämma rätt bra, dessutom uppdaterar den uppfriskande ofta!!
    Vario och barometer via osd är ju ett sätt för migmatt få vario i en segelkärra, synd att jag konstaterat att det är tråkigt att fpvsegla, tror dock DS eller sloping kan vara riktigt skoj FPV, ska prova m easytrainern nån dag!


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #29

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jo men i detta fall har naze32 både variometer och barometer som arbetar ihop, alt.hold fungerar hur bra som helst, höjden i osdn verkar stämma rätt bra, dessutom uppdaterar den uppfriskande ofta!!
    Vario och barometer via osd är ju ett sätt för migmatt få vario i en segelkärra, synd att jag konstaterat att det är tråkigt att fpvsegla, tror dock DS eller sloping kan vara riktigt skoj FPV, ska prova m easytrainern nån dag!


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    Ah fasiken.
    När jag höll på med naze så var baron väldigt opålitlig. Men det var ett par år sedan.

  10. #30
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Ah fasiken.
    När jag höll på med naze så var baron väldigt opålitlig. Men det var ett par år sedan.
    Jag vet, min förra naze rev5 kunde INTE alt.hold , den blev tokig då, det händer ju grejer varannnan dag i mjukvaran så nazen är bättre idag!

    Jag startade t o m LOS igår, slog på alt.hold och satte på mig Googles i maklig takt, hexan bara hängde i luften som en phantom i gpslock. Ingen vind iofs men detta var ej möjligt m min zmr naze32 rev5 full.
    Kanske hexa-konfigurationen är såpass mer stabil att den driver mindre?
    Mvh G


    Mvh G
    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Ah fasiken.
    När jag höll på med naze så var baron väldigt opålitlig. Men det var ett par år sedan.
    Jag vet, min förra naze rev5 kunde INTE alt.hold , den blev tokig då, det händer ju grejer varannnan dag i

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •