Reklam

Resultat 1 till 7 av 7

mne: Hjlp skes fr att felska EMAX 40A ESC

Standard Hjlp skes fr att felska EMAX 40A ESC

Hej!

Frsta gngen som jag skriver hr p forumet, ven om jag har lst en del innan. Detta r min frsta quad.

Jag kpte en begagnad quad med fljande setup:
    FC: APM 2.6 +extern GPS/kompass
    ESC: EMAX 40A Simon series
    Motor: EMAX MT3110 480Kv
    Prop: 13" CF
    Frame: HK predator 650
    Tx: Flysky/Turnigy 9x
    Rx: Flysky/Turnigy 8ch
    Batteri: 4s 4000mah 25C
    Power module: 3DR-module (kanske en klon)

Hade tnkt byta Rx/Tx till Frsky d nuvarande setup saknar failsafe, men frst till mitt problem:

Nr jag fick allting p posten gjorde jag alla standardkalibreringar av FC och kompass enligt initial setup i missionplanner. Jag kalibrerade ESC manuellt genom att koppla dem till Rx. Allt fungerade och jag kunde lyfta fr en kort provtur. Resultat: Jag var tvungen att ge ca 2-4 roll fr att den skulle lyfta rakt. Landar hyfsat mjukt p grset och kopplar frn batteriet.

2 dagar senare, efter att jag hade kalibrerat om gyro/accelerometrarna och skulle provflyga igen kopplar jag in batteriet. FC startar och blinkar som den ska men ingen av motorerna piper till. Brjar felska och inser att det r en ldning som gtt upp (tur tnker jag och lder ihop den igen). Fortfarande inget liv. Hittar nnu en ldning som gtt av. Vid denna tidpunkt litar jag inte p att frra garen kunde lda och bestmmer mig fr att plocka isr och bygga om hela elen, vilket var tur d delar heat shrink p V+ squid hade brjat skavas upp mot kolfibern.

S hr r vi nu. Quaden ligger i delar och jag kan testa alla motorer och ESC separat. Motorerna piper som frvntat och varvar upp nr jag kopplar dem till en "known good" ESC, men inte nr jag kopplar dem till mina EMAX 40A esc. Jag tycker att det knns mrkligt att alla 4 skulle gtt snder p samma gng.

Jag har tillgng till fljande testutrustning: Multimeter, reglerbart spnningsaggregat och ett gammalt katodstrleoscilloskop.

Hur gr jag vidare?

Standard

Har du krt med fartreglagen kopplade direkt till mottagaren?

r 5v kabeln inkopplad nr du gr den testen? Det br den bara vara p en av dina ESC nr du kopplar till APM, eller inte p ngon av dem beroende p hur du strmfrsrjer flight controllern.

Jrgen

Standard

Hej Jrgen och tack fr svar!

Ja, Jag har testat att koppla ESC direkt till Rx. Inget pip d heller oavsett om throttle trim r satt lgt eller hgt.

D APM fr sin strm frn power module r ingen av v+ frn EMAX bec inkopplade. Nr jag testar esc direkt kopplade till Rx matar jag Rx med strm frn en extern klla. I detta fall frn en annan bec. Med andra ord Rx har strm.

Detta r min testuppstllning:
    Kod:
    ______       _____
    |     |--C--|     |
    | EMAX|--B--|MOTOR|
    |_____|--A--|_____|
    |  |  |
    S  G V+   ___
    |  |  |--|BAT|
    |  |-----|___|
    |  |   __        ___        ___
    |  |--|RX|--5v--|BEC|--V+--|BAT|
    |-----|__|--G---|___|--G---|___|

Standard

Hej,

Jag gjorde en snabb skning och det verkar som om EMAX simon series reglagen kan vara lite tjuriga. Ls kommentarerna till den hr videon. https://www.youtube.com/watch?v=Ap8qlmRjzYc

Om du inte har strm till din RX innan du bootar reglagen s kan du f samma problem vid provkrning.

Jrgen

Standard

Hej,

Tack fr hjlpen! Jag hittade ocks liknande info och ska vara noga med att ge Rx strm frst, ven om jag tycker mig redan ha provat det s ska jag prova igen. Hur som s ska jag nog kpa nya esc till detta projekt och anvnda EMAX simon series till ngot annat/slja dem d jag inte litar p dem att hlla min quad i luften...

Har ni ngra tips p bra esc att erstta med? Jag tnker att 40A r i verkant och funderar istllet p ngra 20-25A alternativt dessa hobbywing 40A som drop in replacement: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=73090.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlgg
    Om du inte har strm till din RX innan du bootar reglagen s kan du f samma problem vid provkrning.
    Provade lite noggrannare och mycket riktigt, nu startar allt som det ska. Nu r frgan bara: hur bygger jag quaden s att det blir plitligt? Knns ju lite ondigt med ett extra Rx-batteri.

Standard

Du kanske bara kan ha kabeln dr o sen kopplar in ett litet batteri med bec p. Sen nr det stora r igng drar du ut det lilla?

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •