Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Tracker till drönare

  1. #1

    Standard Tracker till drönare

    Jag undrar om nån har en tracker på sin drönare när ni flyger?
    Har kollat runt på nätet om gps-tracker/bluetooth-tracker.
    Nåt tips om nån modell?

  2. #2

    Standard

    Jag har nu en blåtandbricka på min ena quad men har just beställt denna gps tracker på ebay, kostar ca 100:-

    http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...tk102&_sacat=0

    Här är en video där en har monterat en sån på sitt fpv plan:



    Den ska väga 50 gram, så får se om jag hittar på ett bra sätt att fästa den på en 250 quad.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Den funkar kanon med kontantkort
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  4. #4

    Standard

    TK102 tycker jag är lite stor på en racequad, men funkar bra på en 450 quad.
    Men det finns mindre gps trackers
    http://www.ebay.com/itm/RF-V16-The-S...3D131033283911

  5. #5

    Standard

    See How TrackR Works By Watching The Video Below...


    Brilliant Device Allows You To Find Stolen Bikes, Keys, Dogs... Anything, Really!
    http://studylifestyle.com/2016/track...d=8g5zkmuteuyy
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  6. #6

    Standard

    TrackR är en blåtandbricka som jag inte skulle använda på en quad.

    TrackR är bäst i områden där fler har lika brickor och mer i tätort då andra användares telefoner kan se andras brickor och skicka data till en server om positionen. Det lär vara en telefon inom räckvidd för blåtand för att det ska fungera.

    Så jag skulle använda en vanlig blåtandbricka eller helst en liten gps tracker på en quad.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MarkusH Visa inlägg
    TK102 tycker jag är lite stor på en racequad, men funkar bra på en 450 quad.
    Men det finns mindre gps trackers
    http://www.ebay.com/itm/RF-V16-The-S...3D131033283911
    Den ska tydligen inte funka med 3g och 4g??

  8. #8

    Standard

    Jag har ingen själv så jag vet inte hur den fungerar. Men 2g räcker för att den ska skicka sms. Men kan tänka mig att inte alla sim kort fungera i den. Har detta problem med en äldre sms sändare till ett larmsystem. Men Telias kontant kort har hittills fungerat i den sms sändaren.

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    En smssändare m gps spekulerar jag är en mycket känsligare komponent än en platt blåtottbricka, dessa använder vi ju när vi kraschat, dessutom lär gpsen peka åt rätt håll och ej vara täckt av kolfiber om den skall fungera väl känns det som. Jag borde träna nån av mina hundar att hämta kraschade multirotors.

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #10

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jag håller på att bygga en 250 quad tänker använda SP3 med Gps för att skicka data till minn Taranis via telemetri positionen kommer då att sparas på SD kortet i sändaren

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-w-m8n-gps-osd

  11. #11

    Standard

    Använder Taranis 2.4GHz telemetri? 433MHz som jag använder mig av så funkar väldigt bra LOS, men lite längre bort eller bakom nåt tappar den kontakten, är väl grinigt, men borde funka bra skulle man tycka pga lägre frekvens men ändå 100mW.

    Jag aktiverade min Turnigy HD 2K Black Editions Wifi på min Bormatec Ninox och då slogs APMens GPS ut, inga satelliter. Stängde av Wifit... direkt ploppade en massa satelliter upp. Antar att Wifit på denna är på 2.4GHz, som BlueTooth, eller är de 5.8Ghz? Dvs, kommer GPS funka om man har en aktiv blåtandsmojäng på flygetyget?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Använder Taranis 2.4GHz telemetri? 433MHz som jag använder mig av så funkar väldigt bra LOS, men lite längre bort eller bakom nåt tappar den kontakten, är väl grinigt, men borde funka bra skulle man tycka pga lägre frekvens men ändå 100mW.

    Jag aktiverade min Turnigy HD 2K Black Editions Wifi på min Bormatec Ninox och då slogs APMens GPS ut, inga satelliter. Stängde av Wifit... direkt ploppade en massa satelliter upp. Antar att Wifit på denna är på 2.4GHz, som BlueTooth, eller är de 5.8Ghz? Dvs, kommer GPS funka om man har en aktiv blåtandsmojäng på flygetyget?
    Det är detta jag ännu ej har haft tid/pengar att testa, jag vill genomföra ett test innan jag helt kan lita på detta, nu flög jag i högt gräs igår igen...

    Wifi kördes förut endast på 2.4ghz, numera har routers dualband och kör två nätverkssignaler, 2.4 samt 5.x
    En ny wifikapabel kamera lär man nog låta sända på 5.xghz-bandet (min gopro hero+ gör det)

    Jag såg ett test av demunseed som plscerade en sån tile på en p4, dock flög ej p4an så testet var värdelöst egentligen. När jag hunnit köpa och montera denna skall jag se om den stör ut nåt, den är ju liten iaf så om den stör o0lite kan man ev sätta den på undersidan av ramen eller en arm, blåtandsprotokollet är på 2.4ghz, det finns några andra protokoll samsung bla använder "nfc" heter ett, ett heter wifidirect, dessa fungerar ej på mina äldre smartphones utan 5ghz-antenn, så ev kan blåtandsprotokoll röra sig i andra frekvenser också men vanlig blåtotte är på 2.4ghz.

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  13. #13

    Standard

    Har en trackr som kommer imorgon, storlek och vikt är helt ok. Sedan är räckvidden nog inte den bästa men bättre än inget.
    Letar efter en liten gps tracker....

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Räckvidden behöver inte vara jättebra, 20-30m skulle vara mer än nog, man kan ju skicka upp en till plattform i luften när man söker(med smartphone på modellen, förutsatt att man vågar det), man får ju appnotifikation om man passerar trackern, kolla gärna om den stör ut nån utrustning! Var det blåtandsbricka du beställt?

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  15. #15

    Standard

    Japp, e en trackr bravo.
    Flög bort en modell med prosight på för 10 dagar sedan. Har letat som en galning.
    Har byggt ihop en ny men vill inte vara med om samma sak nu när man kan börja sova igen.

  16. #16

    Standard

    När ni flyger bort grejer... är det för att ni kraschar på olyckligt ställe eller är det flyaways?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    100m stenmur med meterdjupa diken sant snår o träd. Kanske inte optimalt flygställe

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tommy_H Visa inlägg
    100m stenmur med meterdjupa diken sant snår o träd. Kanske inte optimalt flygställe
    Bara det blir bra filmer och/eller viktigast av... att det är askul!! :-D

    Kanske skulle vara lättare med en vanlig keyfinder eller en grej som piper hela tiden, med eget batteri. En sån kan inte störa.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Bara det blir bra filmer och/eller viktigast av... att det är askul!! :-D

    Kanske skulle vara lättare med en vanlig keyfinder eller en grej som piper hela tiden, med eget batteri. En sån kan inte störa.
    Jag hade oturen att flyga över högt gräs på flygklubben, all ström försvann, kansle lödning på xt60in,
    jag var nära nog att höra motorerna sluta spinna, 20s efter start ungefär, återfanns aldrig, inte ens i bitar,

    Helt rätt, var ute nyss med blackouthexan, ujuj det gick undan!! Lyckades driva den i 4min från ett 4s1500 70C dinopower graphene!!! Då kändes den lättare än en miniquad på 4s och 6" , vilket drag!!!! Hade så kul att jag spontant kom med glödjetjut, kom hem och ökade på rates ordentligt, nåt som är härligt med denna är, att det låter precis som en F1-bil som växlar när man gör en roll i FFF!!! man måste bara älska det...


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-08-21 klockan 19:58. Anledning: 9

  20. #20

    Standard

    Den här verkar väldigt bra och liten, samt utbytbart batteri. Dock dyrare än de andra alternativen. TrackR rekommenderar jag inte, min bästa kompis köpte den. Den kanske duger i en storstad, eller att hitta nycklarna i hemmet. Men inte till något annat.

    Ca 700 kr.

    http://www.loc8tor.com/uk/everyday/loc8tor-lite-rc.html


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •