Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 53 av 53

Ämne: Tracker till drönare

  1. #41
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christer J Visa inlägg
    Nyfiken på om TK 102 fungerar i Sverige med vårt mobilnät, har du testat ännu?
    Jag har kört med tk102 i ett par år i både plan och quad med gott resultat, ett flertal gånger har den hjälpt mig hitta grejorna på sådana ställen att de aldrig någonsin skulle hittats utan. Numera kör jag med en rf-v16 som fungerar bra den också men betydligt mindre. Jag kör med ett vanligt halebop kontantkort i som jag fyller på med typ 50:- per år för att hålla aktivt, man skall bara inte glömma att stänga av kravet för pinkod på simkorten innan man försöker använda dem i trackerna..

    /Nik

  2. #42

    Standard

    Jag har tappat bort min race quad en massa gånger. Flyger ofta ute vid brudaremossen i Göteborg och där är det högt gräs, så även om jag kraschar nära mig så är det ibland jätte svår att hitta. Första gången den försvann så letade jag och en kompis i 2 timmar innan vi hittade den, efter detta så har jag sett till att ALLTID ha en buzzer kopplad till en kanal och efter det så har det alltid gått snabbt att hitta den igen efter att den försvunnit.

    Kollade på den där loc8tor och räckvidden på den ser ut att vara bra mycket kortare än vad ljudsignalen från en buzzer är. Så min fundering är varför fler inte använder buzzer? Kostar bara några kronor och flera flightkontrollers (Naze m.m.) har redan en inbyggd funktion för just detta, så det är bara att ansluta + och - från buzzern till kortet och fixa inställningarna så spar man flera timmar med onödigt letande.

    Har man videolänken kvar efter en krach så är en annan lösning när quaden flyger bort i högt gräs är att använda en annan drönare och flyga lågt. Antingen kan man köra på autopilot och sy ihop en karta av bilder och leta hemma vid datorn, eller så kan en sitta och titta i glasögonen och så kör den andra drönaren fram och tillbaka över området där man tror att man tappat bort quaden och tittar efter att gräset ska fladdra i glasögonen. Har fungerat utmärkt två andra gånger när polaren antingen haft sönder sin buzzer eller glömt installera den.
    Senast redigerat av Pizzan den 2016-09-10 klockan 17:28.

  3. #43

    Standard

    Buzzer är bra att ha och det har jag på alla mina quad:s men det är bra att ha något annat också ifall batteriet blir frånkopplat.

    Gps-tracker väljer jag nog att sätta på om man kör över ett sånt område det kan vara lite svårt att leta på med tex buskar, högt gräs mm.

    Tk 102 har jag testat med Telia kontantkort och det fungerar bra, har dock ej testat på någon quad än.
    Senast redigerat av Hunter den 2016-09-10 klockan 21:05. Anledning: TK 102.

  4. #44

    Standard

    Hade nåden att hitta min quad efter 2.5 tim och bestämt att det blir gps tracker tk 102 eller rf-v16 men sedan något att pejla med med oberoende strömkälla skulle vara bra typ loc8. Finns det något som både går att pejla, tutar och blinkar med egen strömkälla? Quaden blev strömlös på en grisblink när lagret i en motor gav upp och det blev en autoland.

  5. #45

    Standard

    Kul att höra från dej Nik, länge sedan vi flög nu Vilken rekomenderar du, TK102 eller rf-v16? Fungerar även rf-v16 med kontantkort? Kan flera mobiler följa dessa trackers samtidigt?

  6. #46
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christer J Visa inlägg
    Kul att höra från dej Nik, länge sedan vi flög nu Vilken rekomenderar du, TK102 eller rf-v16? Fungerar även rf-v16 med kontantkort? Kan flera mobiler följa dessa trackers samtidigt?
    Tja TK102:an har ju gjort sitt jobb bra i flera år så den vet jag med säkerhet att den verkligen fungerar, rf-v16 har itne behövt användas i "skarpt läge" än utan bara testat att den gör sitt jobb de gånger jag provar och då har den fungerat bra. jag provar alltid att de kan pejla in och skicka ett meddelande om var de är innan jag flyger så jag är ganska säker på att även den fungerar, de som inte har i min närmsta bekantskapskrets brukar jag svara rv-v16 till när de frågar.

    Sen använder jag dom inte till live-pejling via gprs jag har upplevt att delar av övrig elektronik störts av det att jag numera inte ens begär att den skall skicka sin postion under flygning bara för att testa. jag bara använder den för att skicka hem var den är när det gått dåligt. det är ju i grunden en mobiltelefon med gps och det är ju ungefär som att hålla sin mobiltelefon direkt mot radion när man väntar sig telefonsamtal, tror inte många skulle göra det :-)

    /Nik

  7. #47

    Standard

    Tack Nik för ett uttömmande svar, var köper man dom?
    Citat Ursprungligen postat av _Nik_ Visa inlägg
    Tja TK102:an har ju gjort sitt jobb bra i flera år så den vet jag med säkerhet att den verkligen fungerar, rf-v16 har itne behövt användas i "skarpt läge" än utan bara testat att den gör sitt jobb de gånger jag provar och då har den fungerat bra. jag provar alltid att de kan pejla in och skicka ett meddelande om var de är innan jag flyger så jag är ganska säker på att även den fungerar, de som inte har i min närmsta bekantskapskrets brukar jag svara rv-v16 till när de frågar.

    Sen använder jag dom inte till live-pejling via gprs jag har upplevt att delar av övrig elektronik störts av det att jag numera inte ens begär att den skall skicka sin postion under flygning bara för att testa. jag bara använder den för att skicka hem var den är när det gått dåligt. det är ju i grunden en mobiltelefon med gps och det är ju ungefär som att hålla sin mobiltelefon direkt mot radion när man väntar sig telefonsamtal, tror inte många skulle göra det :-)

    /Nik

  8. #48

    Standard

    Har beställt en rf-v16 från E-bay, kan tydligen dröja ända till 20-okt innan den kommer

  9. #49

    Standard

    Har fått min RF-V16 och testade idag. Testat både livetracking samt position med sms och jag är mycket nöjd. Lade ut trackern på samma ställe som jag hittade quaden vid skogskanten i en plastpåse för den är ej vattentät, gick tillbaka till bilen där jag stod och flög när jag tappade den innan spårningen började, sedan slutade det med noll meter i felvisning. Nästa test gick jag in i skogen som var tät och ej gallrad ca 20m höga träd och 300m in i skogen ner i en grop som var 0.5m djup. Åkte sedan till andra sidan skogsholmen för att simulera verkligt läge lite mer innan jag började söka. När jag fick indikering att jag var framme såg jag inget men då ringde jag upp trackern och hörde den direkt. Hade gått 20m för långt. Det som fattas nu är ett fäste som passar min Phantom 2 samt ett hölje som är vattentät. Tänker använda trackern till annat också så något som gör så man inte fickringer måste till, knapparna är ganska lättryckta. Sedan har jag inte klurat ur hur man ser saldot som återstår på simkortet. Nöjd

  10. #50


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Fästet kanske nåt som Filip kan rita upp o köra i 3D skivaren...

    MVH Kent

  11. #51

    Standard

    Skulle vara kanon vi hörs på tilifån om mått och smått
    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Fästet kanske nåt som Filip kan rita upp o köra i 3D skivaren...

    MVH Kent

  12. #52

    Standard

    Söker till en drönare en liten billig vattentät tracker som fungerar utan GSM-abonnemang.
    Att hitta en drönare som har hamnat på fel plats kan ju vara en utmaning om tex vegetationen är tät.

    Har enbart hittat en som har IP67 klassning (klarar 1 m vattendjup) och fungerar med radiosignaler. Räckvidden är på drygt 3 km.
    Frågan är om det numera finns andra alternativ än dessa som fungerar med eget inbyggt batteri?

    Marco Polo Drone radio Tracker, https://eurekaproducts.com/rc-model-...-and-recovery/
    Tracker IP67, 23 gram, 79x35x19 mm, räckvidd ca 3,2 km (2 miles), $235

    Loc8tor Lite, https://loc8tor.co.uk/
    Tracker (ej IP67) 6 gram, 32x6 mm, räckvidd 122 m (400 fot), $67

    Alternativ med Bluetooth:
    Tile Pro 2020, https://www.thetileapp.com/
    Tracker (ej IP67), 45 gram, 42x42x7 mm, Bluetooth, räckvidd 122 m (400 fot), $30
    Senast redigerat av Per_62 den 2019-11-10 klockan 20:39.

  13. #53


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Använder Minifinder på min Disco, har räddat mig en gång när ett servo pajade. https://www.gpser.se/?tracking=adwords
    Kostar en del, och även per månad men vem har sagt att det ska vara billigt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •