Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Lämpliga batterier för FPV mottagare/display

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Laddar alltid med 2C på fältet och för små inomhusackar ökar jag till 3C-laddning. Detta brukar de flesta ackar idag tåla - i alla fall med en bra laddare.
    Roger

  2. #22
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NisseF Visa inlägg
    Stort tack alla för tipsen! Jag körde på Gustafs linje med en B6AC+ från teknikmagasinet. Lär inte gå upp i batteristorlek (2S/3S just nu) på ett bra tag och jag känner inte att mitt elkunnande är tillräckligt bra för att ge mig på parallell-laddning så mer än 50W behöver jag nog inte på länge tänkte jag. Men när behovet kommer får det nog bli en iCharger i framtiden..

    När vi ändå är inne på laddningsfrågor så har jag några korta:

    Jag tänkte använda en ammunitionslåda att ha laddare och batteri i för att snabbt kunna stänga igen ifall nåt händer - är detta dumt med tanke på att lådan kan bli strömförande? Jag tror också någon här nämnde nåt om att det måste finnas hål i lådan, varför?

    Rent generellt, hur många batterier tar ni med er till fältet om ni ska flyga quad? Om det tar drygt en timme att balansladda på 1C så betyder väl det i praktiken att man antingen måste ha duo/quadro-laddare eller en parallell-laddningsbräda om man vill ha fler än 2-4 batterier med sig?

    Stort tack igen!
    Hej Nisse!

    Varning för textvägg men här finns baskunskap för lipo och laddning;
    Jag är säker på att b6ac räcker gott åt oss ett bra tag framöver, en parallell-bräda kostar inte många dollar och den kan du ansluta till b6ac!
    Angående laddning, först reder vi ut termen C-rating, det är en indikator av hur mycket i- och -urladdning batteriet "tål" utan att lida i form av att tappa kapacitet, svälla och bli varmt, ev fallera totalt.
    Om du laddar ett 2200mah-lipo m 2,2Ampere så laddar du det packet med 1C, laddar du det med 4.4Ampere är du uppe i 2c osv.
    Din laddare kan trycka ut 5Ampere, på en parallellbräda fördelas dessa 5A över så många accar du laddar om du förstår? (Ex två 2200mah sitter i parallellbrädan och du trycker in 5A i brädan, då får varje pack 2.5A i laddkraft vilket är OK (strax över 2c)

    Samma sak åt andra hållet; en acc på 2s2000mah med urladdning på 25C ger 25×2000mah=5000mah=50A som jag enligt batteriets C-rating då skall kunna plocka ur denna acc på en gång (50A ständig urladdning) detta stämmer nästan i detta exempel, mätte ut motsvarande 47A kommande från accen.(bra symaacc från kina, 2s2000 25C och 100g!)

    Sedan kan man börja undra, jag har graphene 4s1500mah som hävdar 70C och än värre ett (248gram tungt)4s2200mah med 65-130C!! När det står 20C-40Cburst så menas att i högst 10s kan du plocka ur dubbla Ampereantalet ur accen vilket jag tvivlar på i det sista exemplet 2.2A×130C=286A!!! Vilket låter som alldeles för mycket.... vi får se idag, idag ska blackouten upp med den accen på för tuning,,

    (OBS. Många fabrikat överdriver sina C-ratings, spec på kraftfulla multirotoraccar, typ 4s1300r) och det står ofta "5C charge" vilket sliter på accarna enligt uppgift och sunt förnuft, accens jobbigaste del av sitt liv är när den laddas. )

    Din B6AC klarar för övrigt att ladda upptill 6cells-accar, dom du ej skall flyga enorma multikoptrar med 8s så räcker din laddare förmodligen de närmaste åren! Glöm ej att på teknikmagasinet kan du slänga in din b6AC och få en ny första 24mån så tappa ej kvittot! Detta är fördelarna med att köpa svenskt och lokalt.

    Ammo-lådan blir jättebra, att göra hål i den vet jag dock ej, kanske för att släppa ut röken för att ej värmen skall öka och smälta övriga accar i lådan? Min setup är att jag kör närapå hermetiskt tillslutet...och en hink sand bredvid, b6AC:n är kopplad via förgreningssladd med egen brytare och eget överspänningsskydd av nåt slag, det gör att jag kan bryta strömmen vid brand utan att behöva öppna lådan, och att förgreningssladden ev också kan bryta strömmen vid kortslutning osv.

    Eftersom vi jämt har våra accar på storageladdning (inte sant?)din b6Ac har en funktion för det, oavsett om accen är under eller över 50% så fixar laddaren det sen kör du nästa acc osv om du vet att du ej ska ut nåt mer den dagen) så tar det ej spec lång tid att pumpa upp accarna till flygklara, så när du skall flyga laddar du upp dom i den takt du behöver, om du har jättebråttom en dag och laddar med 5A har du inte sabbat accarna. Detta har jag gjort flertalet gånger när en flygkompis plötsligt skall ut och inga märkbara negativa effekter av det, obs att dessa 5A laddningar görs hos mig på kraftiga accar.


    C-Rating är också förknippat med vikt, generellt desto högre C-RATING desto större vikt (ger också mer kraft så det är en delikat ekvation i multirotorsetups, mim blackouthexa behöver en acc som kan leverera ~ 100ampere urladdning men behöver detta 4s2.2A 65-130C (286Ampere urladdning) för att balansera farkosten!!

    Nåt att tänka på!
    Ni mer erfarna kan väl läsa genom så jag inte skrivir nåt galet , tror dock allt jag skrev stämmer 100%
    Mvh Gustaf


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  3. #23
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Glömde, du frågade om antalet accar!
    Jag brukar ha med mig minst 5 "flygningar" har lite olika accar och en del i parallellkoppling så vi skriver 5 accar kan man säga.
    Den första accen gör jag alltid på 3s och känner in vind och RF-omgivning och börjar staka ur banan om deg är en sån jag skall flyga, annars manövrerar jag kring området i halvfart första accen, sedan åker 4s-accar på och farten ökar då markant från acc till acc i takt med adrenalinet!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast den aktuella laddaren har om jag inte minns fel max 50 W laddeffekt vilket begränsar maximala användbara laddströmmen högst drastiskt. Det innebär att en 3S-ack maximalt kan laddas med ca: 4 A och alltså att en 6S-ack då maximalt kan laddas med 2 A - vilket då också blir maximala strömmen per ack om man parallell-laddar 2 st 3S-ackar. Hade man istället valt t ex en iCharger 106B+ eller motsvarande så hade inte denna begränsning funnits redan för dessa relativt små ackar för den laddaren har 250 W max laddeffekt - alltså 5 ggr så hög som den aktuella laddaren. Talar vi om 4S-ackar så blir maximala laddströmmen för EN ack ca: 3 A och med parallell-laddning av 2 ackar följdaktligen ca: 1,5 A/ack med denna 50 W-laddare.
    Beträffande ackars C-rating så skall man för det allra mesta ta denna med en stor gnutta tveksamhet eftersom det är få ackar som verkligen håller vad man lovar.
    Vill man sen ha bra hållbarhet så skall man inte heller "tömma" acken alltför mycket - jag brukar själv tillämpa max ca: 70 % av tillgänglig kapacitet på mina "utomhus-ackar" medan billiga inomhusackar får ett lite jobbigare liv...
    Roger

  5. #25
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Nej, enligt laddaren trycker jag i 5A i mina 4saccar

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NisseF Visa inlägg

    Rent generellt, hur många batterier tar ni med er till fältet om ni ska flyga quad? Om det tar drygt en timme att balansladda på 1C så betyder väl det i praktiken att man antingen måste ha duo/quadro-laddare eller en parallell-laddningsbräda om man vill ha fler än 2-4 batterier med sig?

    Stort tack igen!
    Har två accar (per sort), laddar alltid max C, uppåt 10C på Hobbyking accar. Då laddar jag ena nästan lika fort som jag flyger slut på det andra och kan flyga hela tiden med bara två. Aldrig haft problem med accar och inte märkt någon försämring efter många laddningar. Skulle sedan något acc för nån hundring stryka med så påverkar det ju inte utläggen i denna hobby...

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gustaf - men om laddaren har en maximal laddeffekt på 50 W så blir det som jag skriver. I annat fall har den en högre maximal laddeffekt.
    Roger

  8. #28
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Gustaf - men om laddaren har en maximal laddeffekt på 50 W så blir det som jag skriver. I annat fall har den en högre maximal laddeffekt.
    Roger
    Ja då måste det vara högre än 50w jag hittar inte manualen nånstans men det är helt klart att jag kan ladda in 5A, jag tajmade laddningen nu igårkväll och det stämde, kan skicka in 5A i 4s-accar, har ej 5- och 6s annars skulle jaG prova där också, vet ej var dessa påstådda 50w kommer från? B6AC+ har inbyggt nätagg, kanske det är fel i dokumentationen eller att dokumentationen gäller en gammal modell el nåt?

    Detta var en intressant vändning i diskussionen!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kollade först hos Kullagergrossisten (den första leverantör jag fick träff på när jag sökte och som specade laddeffekten) - där anges 50 W och det var den siffran jag utgick ifrån och det är dessutom en vanlig laddeffekt på billigare laddare.
    Men - när du sen säger att det fungerar med 4S och 5A så letade jag upp och laddade sen ner bruksanvisningen och där anges 80 W. Så din laddare kan ladda ett 4S-batteri med 5A men där går också gränsen för det skulle motsvara 84 W laddeffekt.
    Om vi överför detta till parallell-laddning av 2 st 3S-batterier så skulle maxströmmen per ack ligga på 3,2A - och samma gäller då givetvis om du vill ladda en 6S-ack. "Gåtan" därmed löst - och Ohms lag stämmer fortfarande...
    Roger

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Men - när du sen säger att det fungerar med 4S och 5A så letade jag upp och laddade sen ner bruksanvisningen och där anges 80 W. Så din laddare kan ladda ett 4S-batteri med 5A men där går också gränsen för det skulle motsvara 84 W laddeffekt.
    Om vi överför detta till parallell-laddning av 2 st 3S-batterier så skulle maxströmmen per ack ligga på 3,2A - och samma gäller då givetvis om du vill ladda en 6S-ack. "Gåtan" därmed löst - och Ohms lag stämmer fortfarande...
    Roger
    Tack för all info, lär mig mycket från era diskussioner fram och tillbaka!

    På bruksanvisningen jag fick står det 80W men 6.0A...vilket inte stämmer varken teoretiskt (som du sa) eller vad den faktiskt laddar med (kan inte klicka in högre än 5.0A). Funkade finfint att ladda!

    Intressant dock var att när jag satt och pillade med cleanflight i 15 min med batteriet inkopplat till quaden (ställa in saker och lära mig programmet osv) så var sedan skillnaden mellan cellerna i accen rätt stor (tror jag?) 3.51/3.57/3.59. Inte ett stort problem eftersom jag ändå bara tänkte köra med balansladdning men lite märkligt kändes det eftersom jag hört att man kan vänta ett par laddningar innan man balansladdar..

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Balansladda från första början - ser ingen som helst orsak att inte göra detta.
    Sen får du se om cellerna diffar även efter några cykler. Var din uppmätta cellspänning under drift eller obelastat ? Var det obelastat så tycker jag nog att du kört ner cellerna lite för långt.
    Roger

  12. #32

    Standard

    Alltså det här med balansering och hysteri kring små variationer förstår jag inte riktigt.

    Lipot består ju av flera likadana celler. Varje cell fungerar ju helt individuellt oberoende av de andra. Dock så är cellerna alltid lite olika och laddas ju i-och-ur lite olika fort. Det enda som gäller är att inte överstiga max spänning (4.2v) och inte tömma cellerna för mycket. Laddar man inte max så missar man ju bara lite prestanda och flygtid, laddar, man ur för mycket kan cellen försämras. Det spelar ju igentligen ingen roll om en cell är 4.2 v och en annan 4.1 v.

    Så om man inte balans laddar så driver ju cellerna lite. Laddar man utan balansering bryter ju laddaren när högsta cellen når 4.2 v och de andra är därmed inte max men de tar ju inte skada på något sett men du får någon mah och någon mV mindre än möjligt. Skulle cellerna driva iväg helt skulle ju risken kunna vara att man tömmer en cell för mycket men då har man nog ett dåligt acc. Så i rimligt användande bör set ju räcka att balansera någon gång då och då och snabbladda för det mesta.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    erolwi - där anser jag att du har lite fel. Om man inte balansleringsaddar så mäts spänningen över hela batteriet - alltså skulle t ex två celler kunna ligga på 4,10 V vardera vilket då driver upp den 3:e till 4,40 V innan batterispänningen blir 12,6 V totalt vilket normalt är den slutspänning som laddaren eftersträvar för en 3S-ack. Så laddaren mäter inte varje cell för sig om du inte balanseringsladdar - för med den typen av laddning finns heller inget behov och ingen användning av balanseringskontakten. Däremot har t ex iCharger-laddarna ett "snabbladdnings-läge" som inte laddar ackarna till 100 % utan stannar några % innan vilket spar lite tid eftersom det är de sista procenten som normalt tar den längsta tiden att ladda i - relativt sett. Så min rekommendation är absolut att balanseringsladda varje gång. Har man dessutom en laddare med väl fungerande balanseringsladdning - t ex en iCharger - så går även en sån laddning snabbt - i alla fall om man inte låter ackens celler dra iväg alltför mycket ifrån varandra genom att t ex bara balanseringsladda ibland.
    Roger

  14. #34
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    erolwi - där anser jag att du har lite fel. Om man inte balansleringsaddar så mäts spänningen över hela batteriet - alltså skulle t ex två celler kunna ligga på 4,10 V vardera vilket då driver upp den 3:e till 4,40 V innan batterispänningen blir 12,6 V totalt vilket normalt är den slutspänning som laddaren eftersträvar för en 3S-ack. Så laddaren mäter inte varje cell för sig om du inte balanseringsladdar - för med den typen av laddning finns heller inget behov och ingen användning av balanseringskontakten. Däremot har t ex iCharger-laddarna ett "snabbladdnings-läge" som inte laddar ackarna till 100 % utan stannar några % innan vilket spar lite tid eftersom det är de sista procenten som normalt tar den längsta tiden att ladda i - relativt sett. Så min rekommendation är absolut att balanseringsladda varje gång. Har man dessutom en laddare med väl fungerande balanseringsladdning - t ex en iCharger - så går även en sån laddning snabbt - i alla fall om man inte låter ackens celler dra iväg alltför mycket ifrån varandra genom att t ex bara balanseringsladda ibland.
    Roger
    Tack där! Vad bra att vi redde ut B6AC:N och dess kapacitet, du redde även utmen sak för mig, läget "fast charge" alltså att laddaren skippar att jämna ut de sista procenten, så för absolut snabbast laddning är det detta läge i 5A som gäller och ej vanlig balans-laddning?

    Nu laddar jag som sagt ej så intensivt utan planerar ofta mina flygningar och brukar skicka i 2c för det mesta.
    Bra tråd blev det här!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •