Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Lämpliga batterier för FPV mottagare/display

  1. #1

    Standard Lämpliga batterier för FPV mottagare/display

    Hej!
    Jag e en nykomling på batteri-området och försöker bli klok på alla olika kontakter. Jag har flugit en hel del med quadcopters och nu gett mig in på FPV. Jag har införskaffat följande display och mottagare:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...itor_KIT_.html

    http://www.gearbest.com/multi-rotor-...pp_176501.html

    Är det JST kontakten (den avlånga röda...) som dessa har och skulle i så fall detta batteri fungera:

    http://www.gearbest.com/multi-rotor-...pp_360202.html (i större variant möjligen)

    I sådana fall, skulle någon kunna rekommendera en bra laddare, verkar inte hitta något konsensus om vilken som är "bäst".

    Stort tack!

    (Postar både i batterier och FPV forumen eftersom jag inte vet vilket som är lämpligast, flytta som ni vill )

  2. #2

    Standard

    Ja, den röda kontakten är JST, dock skulle jag välja ett större batteri än 450mAh.
    Jag kör en liknande lösning med 850mAh och jag får 7 flygningar á 6min / laddning.

    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Ja, den röda kontakten är JST, dock skulle jag välja ett större batteri än 450mAh.
    Jag kör en liknande lösning med 850mAh och jag får 7 flygningar á 6min / laddning.

    /Jonas
    Stort tack! Japp, lite större verkar vettigt!

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NisseF Visa inlägg
    Hej!
    Jag e en nykomling på batteri-området och försöker bli klok på alla olika kontakter. Jag har flugit en hel del med quadcopters och nu gett mig in på FPV. Jag har införskaffat följande display och mottagare:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...itor_KIT_.html

    http://www.gearbest.com/multi-rotor-...pp_176501.html

    Är det JST kontakten (den avlånga röda...) som dessa har och skulle i så fall detta batteri fungera:

    http://www.gearbest.com/multi-rotor-...pp_360202.html (i större variant möjligen)

    I sådana fall, skulle någon kunna rekommendera en bra laddare, verkar inte hitta något konsensus om vilken som är "bäst".

    Stort tack!

    (Postar både i batterier och FPV forumen eftersom jag inte vet vilket som är lämpligast, flytta som ni vill )
    Jag köpte i all hast en B6AC+ för femhundra på teknikmagasinet!

    Behövde snabbt kunna ladda 4s-batterier en helg och jag kollade så även online men det blev billigare från teknikmagasinet när man tog med frakt, dessutom var tidsaspekten viktig, jag kan nu också lämna tillbaka laddaren om den skulle strula och få en ny direkt i handen på 60min och det går ej med HK eller alixpress och likn.
    Den har även inbyggt nätagg (det har ej alla laddare utan man man behöver ofta göra om en mobilladdare eller laptopladdare)
    Du kan även (kablage medföljer) med banankontakter koppla laddaren till bil/mc/moped/båt-batteriet, eller en stor 3s-acc kan man ladda från också. (12V LIKSTRÖM) och ladda på fältet, storleken på laddaren är bra för det också, den har även skydd så man inte drar ur bilbatteriet helt så man blir stående, är man då själv på klubben med automatisk växellåda ,då har man problem

    Långt svar som vanligt, lycka till!
    När det gäller quanumvisiret med mottagaren så tar jag och kör in i en xt60 som grenar sig till skärmen och till videomottagaren från accen, det kan vara lite jobbigt att löda en xt60 i början, speciellt om man villl splitta ur dubbla kablar, det går att köpa parallellkontakter för xt60 som skulle göra samma jobb.

    När det gäller quanumvisiret, det går audiokablage där, det finns åven två st högtalare i visiret väl dolda, jag hade JÄTTEPROBLEM med störningar på 5.8-bandet (1.2ghz var inga problem) och av en slump drog jag ur audiokablaget i visiret (ingen mick var kopplad och inget audio gick i sladdarna) och då försvann alla störningar, kan ej förklara vad som hände , slutsatsen var dock att koppla ur vita audiokablaget och tejpa över RCA-kontakten.

    Den klarar ladda alla accar( du kommer behöva närmsta åren (ALLA verkligen, kamerabatterier-LI-ION, NIMH, NICD, och det medföljer sladdar för de flesta connectors om du inte är glad i att löda om kontakter, den klarar max 5A laddström och det är helt OK kapacitet för oss privatpersoner man kan koppla en bräda så man kan parallell-ladda flera accar samtidigt också om man har det behovet.

    Den kan även ladda UR accar och "storage-laddning" (som är ~50% laddning vilket våra lipoaccar skall ligga på kring när vi ej använder dom)

    det är mitt tips, många kommer rekommendera en sl ICHarger som nog är den bästa laddaren man kan köpa enligt folk här, jag tycker dock det kostar mer än det smakar, flera tusen för en laddare känns overkill om jag kan få mina accar laddade för 500kr bekvämt istället.
    Det finns mkt kopior på denna B6AC+ (du vill ha plusset med) , teknikmagasinet verkar ha "originalet" enligt mina efterforskningar dock..


    Lycka till!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja - en iCharger 106B+ kostar verkligen inte "flera tusen" och räcker för väldigt många (6S, 10A, 250 W).
    Har både en sån och dess "tvilling" (av allt att döma samma laddare under annat namn) nämligen denna - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...e_Charger.html
    Båda fungerar utmärkt och det är faktisk så att jag föredrar Reaktor-laddaren eftersom den har mera lättläst display - inte oväsentligt för en gamling som undertecknad...
    Dock har dessa inget inbyggt nätaggregat utan de skall matas med 12--18 V likström - inget problem för mig eftersom vi har 12 V på fältet och sommartid gör jag de flesta laddningarna där. För laddning av småackar (bl a inomhusflyg) vintertid så har jag några små nätagg - typ 12V/5A - som fungerar bra och inte kostar mycket.
    F ö har även jag XT60-kontakt mellan videomottagaren och acken så jag tar nån av mina 3S-ackar som är lediga. Begränsningen md JST är att det i regel bara är småackar (typ max 600 mAh) som har dessa som standard - om man inte vill löda om själv vilket man i o f s måste lära sig som elflygare.
    Roger

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Såg nu att du skapat 2 trådar med samma frågor men du har ett svar från Fredrik i den andra tråden.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Min erfarenhet av externt nätagg är inte så bra. Det inbyggda är ibland underdimensionerat och kan paja vid för högt amperetal. Har dock inte koll på just den nämnda modellen.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall man ladda hemma, och lite kraftigare ackar, så finns knappast nåt annat alternativ än en bra laddare och externt nätagg. De laddare som har inbyggt agg har ofta rätt låg laddeffekt. Köper man ett vettigt nätagg så ser jag inga bekymmer med den lösningen.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Förlåt, menade internt ovan! Ett bra alternativ till ett köpt nätagg kan vara att botanisera bland skrotade laptops. Se till att du hittar ett agg som ger runt 12 V och tillräckligt många ampere.

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag trycker på igen med att en femhunka på teknikmagasinet ger dig en laddare som du förmodligen inte byter på måånga år!
    Det är lått för mig att löda om ett nättagg så det passar en laddare men varför? Jag har alla MINA accbehov täckta med b6AC+ och med 5A laddström laddar du det mesta riktigt fort
    ! Denna laddare är verkligen plugandplay och du får med en kabelhärva med 8st olika battericonnectors vilket gör att du slipper löda och har adaptersladdar för 3år framåt!
    Du kan koppla en bräda och ladda flera accar samtidigtmmed denna också, och dra 12V från bilbatteriet med krokodilklämmorna som följer med och ladda på fältet, smidigt då laddaren inte är jättestor!
    Dessutom om du har nåt strul är det skönt att dra ner på sran och få en ny produkt direkt!
    B6AC+ ger dig 5A laddström maximalt och om du ej skall köra enorma octokopters med extrema accar så år 5A mer laddström än de flesta accar mår bra av, jag laddar mina mellan 2-3a beroende på storlek och skick.

    Vet att jag upprepar mig men det känns som en nobrainer för mig! Om du vill betala mer och joina ichargerklubben (typ illuminati så har icharger mycket bra rykte hos sina användare, jag undrar bara om de är värda priset som är ansenligt och då skickas det ej ens med nätagg?!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gustaf - det ÄR skillnad på laddare och laddare. Jag har kört iCharger i stort sett sen den kom ut på marknaden och jag har sett allt flera som övergett sina tidigare laddare, och inte minst då Imac-laddare, till förmån för iCharger. Den är oftast bättre kalibrerad än de lite billigare laddarna, balanseringsladdar bättre/snabbare och har avsevärt högre laddeffekt än de billigare laddarna - även om man som jag nöjer mig med den minsta iCharger-laddaren. Den du rekommenderar har en ladddeffekt på 50 W, den lilla iCharger-laddaren har 250 W. Rätt stor skillnad och drygt 400 kr för "tvillingen" Turnigy Reaktor 250 W tycker i alla fall inte jag är mycket att bråka om. En bra laddare kan helt klart spara många ackar och vice versa... Och en bra laddare som är bra kalibrerad minskar också risken för brand under laddningsfasen - inte helt oväsentligt.
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Nej, 50 W är inte mycket om man har lite större ackar. Dessutom vill jag gärna ha minst två kanaler att ladda från samtidigt.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag kör dubbla laddare i st f en stor och kraftig med dubbla kanaler. Men det är ju nåt man själv avgör - lite beroende på vilken laddare man vill ha och om man redan tidigare har en bra laddare. T ex tar ju 2 st iCharger 106B/Turnigy Reaktor 250 inte speciellt stor plats.
    Roger

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Absolut, ni har helt rätt, och jag har förstått att de arbetar på olika sätt, dessutom finns det en säkerhetsaspekt även om ingen nog längre är så dum att de laddar accar oövervakat,

    Jag tänkte mer på TS som är nykomling och precis, bprjat i hobbyn, då kan det vara mycket att köpa och att då kunna fixa laddaren komplett för en femhundring var ett val jag ville erbjuda så han inte trodde att man MÅSTE ha en icharger för att kunna ladda accar på ett bra sätt.
    Jag använde t ex de medföljande "rtf"laddarna länge länge och de accarna används fortfarande utan tendenser till degradering eller taskig balans,,

    TS som du märker råder det delade meningar om laddare, se till dina behov när du köper laddare - ej andras!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi hade å andra sidan en LiPo-brand på fältet för nån månad sen i samband med laddning (Imax-laddare) och acken var före branden till synes helt OK, laddaren rätt inställd men ändå hände det... Så mitt förtroende för Imax blev inte större efter det.
    Roger

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vi hade å andra sidan en LiPo-brand på fältet för nån månad sen i samband med laddning (Imax-laddare) och acken var före branden till synes helt OK, laddaren rätt inställd men ändå hände det... Så mitt förtroende för Imax blev inte större efter det.
    Roger
    En till??? Mvh

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gustaf - vi har haft en troligen laddar-relaterad brand och den var för nån månad sen (tidigt i våras) - kommer inte ihåg exakt när den inträffade.
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Laddaren är något som man kan frestas att köpa billigt men blir man fast i hobbyn växer man oftast ganska snart ur de billigare, mindre, enkla laddarna så då blir det en merkostnad när man behöver en bättre.

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Gustaf - vi har haft en troligen laddar-relaterad brand och den var för nån månad sen (tidigt i våras) - kommer inte ihåg exakt när den inträffade.
    Roger
    Ok, trodde det var 2st nu!! Ja jag tror vi diskuterade den branden - det var en b6ac med en rätt ny acc? 4s-acc? Och ägaren kasserade laddaren efter branden?
    Tror vi diskuterade detta direkt efter jag inköpt min b6AC+ så det var inte uppmuntrande, dock har den faktiskt fungerat riktigt bra den tid jag nu haft den, smidig, hyfsad laddkraft (5A) och lätt att använda, det verkar mockså vara en flitigt kopierad laddare, av alla jag sett (3st i klubben har dessa) så har ingen utav dem varit exakt lika min, färger på knappar, former på knappar samt att min är en del tyngre än de andras, vet ej om jag har en billig kopia med gamla PCdelar från 90talet som år tunga eller om jag har en icke-kopia, hursom laddar den accarna fint för nu och jag går inte ens och kissar när jag laddar numer, spec inte efter din klubbkompis brand McRegor!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  20. #20

    Standard

    Stort tack alla för tipsen! Jag körde på Gustafs linje med en B6AC+ från teknikmagasinet. Lär inte gå upp i batteristorlek (2S/3S just nu) på ett bra tag och jag känner inte att mitt elkunnande är tillräckligt bra för att ge mig på parallell-laddning så mer än 50W behöver jag nog inte på länge tänkte jag. Men när behovet kommer får det nog bli en iCharger i framtiden..

    När vi ändå är inne på laddningsfrågor så har jag några korta:

    Jag tänkte använda en ammunitionslåda att ha laddare och batteri i för att snabbt kunna stänga igen ifall nåt händer - är detta dumt med tanke på att lådan kan bli strömförande? Jag tror också någon här nämnde nåt om att det måste finnas hål i lådan, varför?

    Rent generellt, hur många batterier tar ni med er till fältet om ni ska flyga quad? Om det tar drygt en timme att balansladda på 1C så betyder väl det i praktiken att man antingen måste ha duo/quadro-laddare eller en parallell-laddningsbräda om man vill ha fler än 2-4 batterier med sig?

    Stort tack igen!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •