Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 45 av 45

Ämne: ASW okänt fabrikat i komposit, ~3m, bygg med mig!

  1. #41
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vad är anledningen till att du vill ha skevroder längs hela bakkanten? Enligt mig så kommer 2/3:e delar närmast kroppen mest att bromsa och det är knappast bra om man flyger termik. Det räcker om skevrodren är 1/3:e del av vingens spännvidd och bredden på skevrodret ca 25% av vingens korda där du placerar rodret.

    Bromsar....om du bygger skevroder kan du göra som jag brukar, mixa in broms så att skevrodren går upp ca 15 grader då får du en bra broms och modellen blir stadig som en buss.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #42
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Vad är anledningen till att du vill ha skevroder längs hela bakkanten? Enligt mig så kommer 2/3:e delar närmast kroppen mest att bromsa och det är knappast bra om man flyger termik. Det räcker om skevrodren är 1/3:e del av vingens spännvidd och bredden på skevrodret ca 25% av vingens korda där du placerar rodret.

    Bromsar....om du bygger skevroder kan du göra som jag brukar, mixa in broms så att skevrodren går upp ca 15 grader då får du en bra broms och modellen blir stadig som en buss.
    Hej! Anledningen är väl främst okunskap...? Nej jag tänker att jag vill förändra silhuetten på vingen så lite som möjligt och helgående skev ger mycket auktoritet och då behöver de ej vara så stora, det är lite så jag tänker,.jag brukar använda spoilerons på modeller utan klaffar, tänker dock här att det finns lätta, billiga spoilers på HK och jag vill verkligen testa dessa, måste ändå skära i vingen för att trycka in servon och då kan jag passa på med spoilers.

    Angående broms, min Heron har skev+klaffar som täcker hela vingens baksida(95% iaf) och jag har en Pmix där klaffarna följer skeven, alltså samma som om skeven hade gått över hela spv och jag upplever snarare att detta är mer ekonomiskt i termik?? Jag har micklat och testat detta rätt mycket och är rätt säker på att det ger mindre motstånd men du kan givetvis ha rätt


    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  3. #43
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ska du ändå skära i vingen är det lätt att bygga in skevroder och det är enkelt att göra när den ändå är avklädd.

    Innan du skär ut ett tänkt roder limmar du balsalist 1,5x25mm, (gissar att torissionsnäsan är plankad med 1,5mm), med den längd som rodret är tänkt och ca 25% av kordan från bakkant där rodret skall sitta. Limma också en 3mm list på snittytan när du skurit ut rodret både på vingsidan och rodersidan.

    Enligt mig så bromsar ett roder mindre som är bredare med litet utslag än ett smalt roder med större utslag.
    Min uppfattning är också att skevroder endast skall gå uppåt och inget nedåt så länge det inte är en helsymetrisk profil på vingen, (mindre skevroderbroms).
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #44

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu är det ju flera som rekommenderat dig att testa kärran som den är först och operera sen och det skulle jag personligen också göra utan tvekan. Det är sen inte helt oproblematiskt att klä en lång och smal segelvinge om man inte har nån större erfarenhet av sådant tidigare för risken är att du kan "klä in" spänningar och skevhet när du spänner plasten. För med plasten borttagen så är en sån konstruktion ofta aningen "sladdrig". Nästan så jag personligen istället skulle fundera på att bygga en helt ny vinge istället med de funktioner man vill ha och som den gamla saknar. Då har jag i alla fall en fungerande vinge kvar och kan flyga medan jag bygger den nya. Och då kan du ju dessutom välja t ex en modernare vingprofil bara rotkordan stämmer.
    Roger

  5. #45
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nu är det ju flera som rekommenderat dig att testa kärran som den är först och operera sen och det skulle jag personligen också göra utan tvekan. Det är sen inte helt oproblematiskt att klä en lång och smal segelvinge om man inte har nån större erfarenhet av sådant tidigare för risken är att du kan "klä in" spänningar och skevhet när du spänner plasten. För med plasten borttagen så är en sån konstruktion ofta aningen "sladdrig". Nästan så jag personligen istället skulle fundera på att bygga en helt ny vinge istället med de funktioner man vill ha och som den gamla saknar. Då har jag i alla fall en fungerande vinge kvar och kan flyga medan jag bygger den nya. Och då kan du ju dessutom välja t ex en modernare vingprofil bara rotkordan stämmer.
    Roger
    Håller med, absolut bästa förfaringssättet.

    Angående rotkordans profil till en ny profil är enkelt att genomföra, har själv gjort det ett antal gånger. En balsaklots med en "spännvidd" på 30-50mm där man snickrar/slipar en övergång från gammal till ny profil, sedan kan man välja att limma fast den på kroppen eller i roten på den nya vingen.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •