Goddag alla entusiaster!
Bakgrund:
En fantastisk Lennart skänkte mig en stor ASW när jag köpte hans 3548 890kv-inrunner m 45A Esc för en femhunka, motorn körd 1h endast och är i nyskick, det var motorn som lockade först för ett framtida bygge men han nämde denna seglare..och att han skänker den och även slängde med en graupnerspinner med fällpropp och ett 3s2200 som såg nytt ut det med!

Seglarens vingar är 140cm/st och väger hälften av min MPX Herons vingar i samma stl, flygkroppen i glasfiber är vridstyv som en tegelsten och luktar god kvalitet, vingarna är spantade och täckta med nåt material jag ej minns nammet på, detta är alltså förmodligen ett mkt bra termikskepp!

Byggtråden startar jag för jag behöver nog lite tips och råd för modifikationerna jag tänker utföra på den.
Det jag vill göra innan jag anser den flygklar är följande;

-Skapa skevroder, detta är sida och höjd endast f n, jag gör antingen riktigt långa smala skev så slipper jag göra klaffar för camber/reflex som jag vill ha mix för på kärran och köper HKs spoilers för landning, alternativt göra klaffar för kråkbroms, dock är spoilers effektivare och mer förutsägbara vid landning.
Hur gör man på bästa sätt skev på en sådan vinge?

-sätta i motorn jag köpte , det lockar med en ren seglare men nu har jag ju rätt motor, propp och esc samt att kärran nu är anpassaD efter denna motor, såg att accen satt bak vid vingfästena förmodligen för att balansera den stora motorn, detta betyder att om jag placerar accen längre fram får jag bra CG utan motorn vilket betyder en hel del mindre vikt, tankar på det? Aldrig haft en ren seglare.

-Göra om vingspetaarna lite grann, modellen har dihedral f t och det blir för svårt att ändra tror jag men vingspetsarna behöver moddas för med skevroder är designen kring spetsen onödig och skapar extra motstånd.

-Montera in servon till allt, jag tror denna modell kan vara riktigt snabb och jag undrar om vanliga 9g-servon inte räcker till, höjdservot kanske bör vara lite större?

-Digitala servon tänker jag använda då jag såg en video om hur stor faktiskt skillnad det var i precision/upplösning vilket är viktigt i segelskepp, behöver väl ej MG-servon? De väger faktiskt en del och detta skall bli en mkt bra seglare har jag tänkt.

modellen är gammal och behöver lite kärlek, jag tånkte dra ut på detta projekt snarare än hasta genom det då jag ej är van vid detta material varken i vingarna eller flygkroppen! Där behöver jag er gubbar!

Nu är den kvar i bilen men återkommer med bilder på skönheten!!

Denna kommer bli en riktig stjärna - det känner jag på mig!!


Tacksam för alla tips, metoder och varningar ni kan ge mig angående detta bygge!
Anl till att jag ej nöjer mig med sida och höjd är att motorn tydligen är så kraftig att vid handstart vrider den åt vänster så man behöver kraft från skev att motverka detta enligt Lennart som har flugit den med RE bara, knixigt tror jaG han använde för att beskriva upplevelsen, och då är han en mycket bättre pilot än jag sannolikt!

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk