Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: ASW okänt fabrikat i komposit, ~3m, bygg med mig!

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard ASW okänt fabrikat i komposit, ~3m, bygg med mig!

    Goddag alla entusiaster!
    Bakgrund:
    En fantastisk Lennart skänkte mig en stor ASW när jag köpte hans 3548 890kv-inrunner m 45A Esc för en femhunka, motorn körd 1h endast och är i nyskick, det var motorn som lockade först för ett framtida bygge men han nämde denna seglare..och att han skänker den och även slängde med en graupnerspinner med fällpropp och ett 3s2200 som såg nytt ut det med!

    Seglarens vingar är 140cm/st och väger hälften av min MPX Herons vingar i samma stl, flygkroppen i glasfiber är vridstyv som en tegelsten och luktar god kvalitet, vingarna är spantade och täckta med nåt material jag ej minns nammet på, detta är alltså förmodligen ett mkt bra termikskepp!

    Byggtråden startar jag för jag behöver nog lite tips och råd för modifikationerna jag tänker utföra på den.
    Det jag vill göra innan jag anser den flygklar är följande;

    -Skapa skevroder, detta är sida och höjd endast f n, jag gör antingen riktigt långa smala skev så slipper jag göra klaffar för camber/reflex som jag vill ha mix för på kärran och köper HKs spoilers för landning, alternativt göra klaffar för kråkbroms, dock är spoilers effektivare och mer förutsägbara vid landning.
    Hur gör man på bästa sätt skev på en sådan vinge?

    -sätta i motorn jag köpte , det lockar med en ren seglare men nu har jag ju rätt motor, propp och esc samt att kärran nu är anpassaD efter denna motor, såg att accen satt bak vid vingfästena förmodligen för att balansera den stora motorn, detta betyder att om jag placerar accen längre fram får jag bra CG utan motorn vilket betyder en hel del mindre vikt, tankar på det? Aldrig haft en ren seglare.

    -Göra om vingspetaarna lite grann, modellen har dihedral f t och det blir för svårt att ändra tror jag men vingspetsarna behöver moddas för med skevroder är designen kring spetsen onödig och skapar extra motstånd.

    -Montera in servon till allt, jag tror denna modell kan vara riktigt snabb och jag undrar om vanliga 9g-servon inte räcker till, höjdservot kanske bör vara lite större?

    -Digitala servon tänker jag använda då jag såg en video om hur stor faktiskt skillnad det var i precision/upplösning vilket är viktigt i segelskepp, behöver väl ej MG-servon? De väger faktiskt en del och detta skall bli en mkt bra seglare har jag tänkt.

    modellen är gammal och behöver lite kärlek, jag tånkte dra ut på detta projekt snarare än hasta genom det då jag ej är van vid detta material varken i vingarna eller flygkroppen! Där behöver jag er gubbar!

    Nu är den kvar i bilen men återkommer med bilder på skönheten!!

    Denna kommer bli en riktig stjärna - det känner jag på mig!!


    Tacksam för alla tips, metoder och varningar ni kan ge mig angående detta bygge!
    Anl till att jag ej nöjer mig med sida och höjd är att motorn tydligen är så kraftig att vid handstart vrider den åt vänster så man behöver kraft från skev att motverka detta enligt Lennart som har flugit den med RE bara, knixigt tror jaG han använde för att beskriva upplevelsen, och då är han en mycket bättre pilot än jag sannolikt!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Lägg gärna upp några bilder på den nya ASW segelkärran. Kan bli lättare att ge råd då.

    /Bo

  3. #3

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack för trevligt besök Gustaf.
    Bara roligt om den kommer upp i luften igen då den annars bara hade blivit liggande i bygglokalen.

    Håller med Bo, lägg upp en byggtråd. Alltid trevlig att se andras modeller växa fram. Tror att den blir riktigt trevlig om du får skevroder på den.
    /Lelle

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej och tack själv för trevligt besök! Riktigt fina kärror! Ni skall bara veta vad Lennart har i sin lokal, stjärnmotorer så det står härligt till!!!
    Haft skittaskigt med tid hittills men huvudet snurrar på om ideer för seglaren, ska börja i helgen ofh vara flitig med kamerancså det blir kul att följa och lätt att ge råd, detta kommer bli en så bra seglare att jag skuttar av iver när jag tänker på det!!

    Första tanken är materialval för skevrodren och hur långt ut jag sätter dem, ev och sannolikt är att jag vill ha 6 kontrollytor på vingarna; skev, klaff och spoiler, jag tänker att om jag gör tuunna skev längs hela vingens baksida så slipper jag göra klaffar (klaff för att kunna göra,"camber samt reflex ihop m skev) men om hela vingarkas baksida är skev så blir det ju närapå samma effekt med flaperons/spoilerons faktiskt! ?

    Samt fabriksbyggda spoilers vill jag ha, för 3m spv lär inte alls vilja landa och då är det bra med nåt som skär av luftströmmen över vingarna!

    -tacksam och förväntansfull-/ tack mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej, uppdatering!
    Här har ännu inget hänt rent praktiskt!

    Jag hartagit några fina bilder jag ska ladda upp senare med gopro, har funderat mycket på detta projekt, huruvida jag skall installera 3548 890kv motorn som passar och har ju båda propp och spiner och 45A esc, dock ser jag att platsen för accen är rakt under vingarna och det betyder att man kan balansera kärran utan motorn och få markant lägre vikt, det lockar lite att flyga den så men har ej någon som är så sugen på att bogsera mig och då återstår highstart..

    Det blir intressant vilken väg jag tar med denna, kom hemslt gärna med spekulationer om vad Ni hade gjort, vad som är görbart osv. Motor vs ej motor vill jag också diskutera, man kan ju ev göra en droppbar powerpod också som räcker föf en stigning och faller skärm ner igen.
    Montera den på bogseringreleasen!

    Mvh Gustaf
    Bilder kommer ikväll

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Att droppa en skärm ned med motorn förkastade jag efter att ha provat, blev nästan av med paketet vid ett par tillfällen. Samt att du måste hålla koll på både modell, skärmen och har en plan om vart du kan släppa den och hur skärmen kommer att glida(den glider med vinden).
    Det som vann vid tester var en motorpod som är avtagbar och monteras ovan tyngdpunkt vid behov, skulle en bogserare finnas på plats tar man bort den och man har plötsligt en seglare.
    Annars finns alternativet: AFT-19 Schambeck modellbau
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack Kenneth, såg en sån Fallskärm-lösning för en microseglare typ umx ask21 och det verkade fungera men jobbigt att vika skärmen och som du säger, hålla koll på seglaren och den fallande skärmen blir lite jobbigt, det mesta lutar åt att stoppa i motorn ändå, vill inte modifiera flygkroppen alltför mycket.

    Skevroder då?det är spryglad vinge, om man fäster en tunn kontrollyta (skev) med gångjärn på bakkanten av vingen längsmed hela vingkanten så förändrar jag ju vingprofilen med ev försämringar så det rätta bör ju vara att skära ur det ur vingen, vilket material skulle ni använda för skevrodren i detta fall och hur skulle ni fästa dom, servona kan jag väl bara limma in och skjuta in "under" täckfilmen?
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Bilder!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kanske helt enkelt skall skippa att göra skevroder till en början. Kärran fungerar helt säkert utan. Startproblemen borde rimligen gå att komma förbi med varsam hantering av trottelspaken kan man tycka. Däremot kanske nån form av luftbroms om det går att installera utan alltför mycket jobb. Men jag skulle flyga kärran först - sen kan du fundera på om dina ombyggnationer kommer att tillföra nåt.
    Roger

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej och tack! Lelle som är mycket mer rutinerad än mig sa att den var mycket knixig att flyga OCH speciellt att starta med motorn, det du säger är lockande, väl på höjd tror jag att jac inte har några problem men att landa denna kommer kräva otroligt med tajming, inga bromsmöjligheter, inte ens side-slip !
    Det vore ju enkelt att bara köra gummirepstart och flyga med sida och höjd utan motorn (den blir ju betydligt bredare i viktregistret då också) men jag har bestämt att motorn skall i och jag litar på Lelles omdöme att den skulle behöva skevroder, jag tackar för din input McRegor, precis den här typ av diskussion jag vill ha i denna tråd innan kniven åker fram...

    Såå, skapa skev, spryglad täckt vinge, hur bete sig?

    Jag tror mindre på iden att utöka korden och förändra vingformen med tunna låånga kontrollytor längs hela vingarnas baksida då det kan ge oförutsägbara effekter, vad tror ni? Vingarna har dihedral men inte mycket alls.

    Okonventionellt men små canards? Bör man inte kunna använda det som kontrollyta för rollaxeln? Fult men innovativt? Utfällbara?

    Kom gärna med mer input speciellt om hur man skär upp skev i en sådan vinge!!!

    Vill ha skev och luftbromsar på, egentligen klaffar också men det klarar jag mig utan,

    tänker bara på hur mycket jag får ur min MPx Heron eftersom klaff+skev täcker hela vingen så ger "camber" och "reflex" en helt ny dimension till seglandet då jag hela tiden kan ändra mellan stig, cruise och penetrering med en switch..

    Mvh Gustaf


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Nu sover gravida Shrek igen och jag har varit lat men jag LOVAR att bilderna kommer upp under dagen så ni kan vara med på ett bättre sätt!!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  12. #12

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej och tack! Lelle som är mycket mer rutinerad än mig sa att den var mycket knixig att flyga OCH speciellt att starta med motorn, det du säger är lockande, väl på höjd tror jag att jac inte har några problem men att landa denna kommer kräva otroligt med tajming, inga bromsmöjligheter, inte ens side-slip !
    Det vore ju enkelt att bara köra gummirepstart och flyga med sida och höjd utan motorn (den blir ju betydligt bredare i viktregistret då också) men jag har bestämt att motorn skall i och jag litar på Lelles omdöme att den skulle behöva skevroder, jag tackar för din input McRegor, precis den här typ av diskussion jag vill ha i denna tråd innan kniven åker fram...

    Såå, skapa skev, spryglad täckt vinge, hur bete sig?

    Jag tror mindre på iden att utöka korden och förändra vingformen med tunna låånga kontrollytor längs hela vingarnas baksida då det kan ge oförutsägbara effekter, vad tror ni? Vingarna har dihedral men inte mycket alls.

    Okonventionellt men små canards? Bör man inte kunna använda det som kontrollyta för rollaxeln? Fult men innovativt? Utfällbara?

    Kom gärna med mer input speciellt om hur man skär upp skev i en sådan vinge!!!

    Vill ha skev och luftbromsar på, egentligen klaffar också men det klarar jag mig utan,

    tänker bara på hur mycket jag får ur min MPx Heron eftersom klaff+skev täcker hela vingen så ger "camber" och "reflex" en helt ny dimension till seglandet då jag hela tiden kan ändra mellan stig, cruise och penetrering med en switch..

    Mvh Gustaf


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    Gustaf.
    Jag gjorde en enkel startvagga med 4 gamla hjul som jag hade liggande. Starterna blev helt odramatiska då. Att kasta den blir riktigt spännande kan jag lova, då den har en tendens till att klippa till vänster. Troligen av vridmomentet från motorn . Det funkar om du har någon som kan springa och kasta den rakt fram. 1/2 - 3/4 trottel.
    /Lelle

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Eta har typ skev bakom baklisten, så det kan fungera. Behöver inga inlimmade gångjärn, stryk klädsel på ovan och undersida och fundera hur du skall montera fast servot, klart.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Gustaf.
    Jag gjorde en enkel startvagga med 4 gamla hjul som jag hade liggande. Starterna blev helt odramatiska då. Att kasta den blir riktigt spännande kan jag lova, då den har en tendens till att klippa till vänster. Troligen av vridmomentet från motorn . Det funkar om du har någon som kan springa och kasta den rakt fram. 1/2 - 3/4 trottel.
    En startvagga? En sån borde vi ha på klubben tycker jag men det har vi inte, jag borde bygga en som vi alla kan använda, det är inte hara jag som kör motorseglare på RFK FYRIS men jag har ingen god idé på rak arm om hur jag skall konstruera den rent praktiskt, skulle en skateboard modifierad (sätta på smalare högre hjul) fungera tro? Vi har gräsbana m 3-5mm gräs som högst? Hur fungerar själva släppet ?allltså när man skall rotera kärran och stiga, kör man bogseringsservot som fästpunkt eller en mekanisk lösning där kärran sitter i vaggan och puttar en främre vägg med vingarna tills rotationsfart är uppnådd och då bara stiger upp från vaggan?

    Jag är ju frestad att slänga i 2 servon och köra den som den är bara för att få en ide om hur den känns men jag är lite orolig att sabba den då jag EJ är van alls vid "RE"-seglare så denna stannar på marken till den har både skev och spoilers!

    När jag har fått ge tillräckligt med kärlek till denna misstänker jag att den slår min Heron på fingrarna rejält - och Heron är en mkt mkt bra kärra, höll rätt jämna steg med nån handbyggd 10tusenkronors komposithistoria från tyskland i (samma spv, 2.6m) på fältet i termiken sist, eller det kan ju ha varit talangrelaterat,..
    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Eta har typ skev bakom baklisten, så det kan fungera. Behöver inga inlimmade gångjärn, stryk klädsel på ovan och undersida och fundera hur du skall montera fast servot, klart.
    "ETA" ?
    Där har vi den nog enklaste och minst skadande lösningen för vingarna, det blir ju en stor fördel att ha de längs hela vingen
    -skeven behöver inte vara tjocka alls, några cm räcker
    -skeven kan ge mig reflex och camber i termik, dock ej crow men jag stoppar i spoilers.
    -minimal operation av själva vingen, endast servona måste skäras ut.
    -roll-raten blir rätt bra när kontrollytor täcker vingens baklinje.

    Nackdelen är ju att vingen förändras i profil, den blir längre, vad det gör vet jag ej(längre kord), nån får gärna spekulera här!!

    Ujuj, detta blir riktigt bra när det är färdigställt!

    Tackar för tipsen, utan Er alla hade jag nog ej vågat ge mig på detta ännu!!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Retroholic!

  16. #16
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Om jag känner din kärra rätt så har du Clark -Y profil på den och då gör det inget om du förlänger kordan på vingen då den kommer gå ganska sakta genom luften om jag nu har rätt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Förstår inte riktigt varför du känner dig lite rädd att flyga en kärra utan skevroder - för mig är det inte det minsta dramatiskt.
    Har ni bara 3--5 mm gräs på ert fält ? Konstgräs i så fall eller ?
    Roger

  18. #18


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej, en startvagga kan göras enkelt och billigt...så här gjorde jag för att slippa handstarta en 4 m elseglare.

    En lagom hög/stor plastbox, ett par kolfiberrör, 4 hjul, lite vattenslang, några brickor och saxpinnar. Om ma vill vara snäll mot modellen kan man polstra med rörisolering. Efter att jag skar ut botten för att anpassa till planet blev lådan lite vek men det har fungerat OK. Om jag skulle göra en ny hade jag tagit 2 plastboxar, en för att fästa hjulen med bottnen kvar och uppåt och en annan fästad uppepå med bottnarna mot varandra och anpassad för planet. Med någon smart ihopkoppling av lådorna kan man ju ha flera olika överdelar om det krävs för olika modeller. Jag har inget fäste för modellen utan lägger den bara i vaggan och lättar när farten är lagom.











    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Hej, en startvagga kan göras enkelt och billigt...så här gjorde jag för att slippa handstarta en 4 m elseglare.

    En lagom hög/stor plastbox, ett par kolfiberrör, 4 hjul, lite vattenslang, några brickor och saxpinnar. Om ma vill vara snäll mot modellen kan man polstra med rörisolering. Efter att jag skar ut botten för att anpassa till planet blev lådan lite vek men det har fungerat OK. Om jag skulle göra en ny hade jag tagit 2 plastboxar, en för att fästa hjulen med bottnen kvar och uppåt och en annan fästad uppepå med bottnarna mot varandra och anpassad för planet. Med någon smart ihopkoppling av lådorna kan man ju ha flera olika överdelar om det krävs för olika modeller. Jag har inget fäste för modellen utan lägger den bara i vaggan och lättar när farten är lagom.











    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson
    Tack Kjell*! Vilken utförlig beskrivning och massa bilder, det gillar jag!

    Du har aldrig vält vaggan? Tänker att kärran sitter lite högt och tp på vaggan blir lite mercedes aklass?
    Hursom är detta en bra idé, jag tänker snacka med 2 gubbar och så kan vi slänga ihop en sån lite fort!

    McRegor, jag menade cm, var lite snabbt skrivet, vi har dock bara två fält och två åkgräsklippare som vi kör med väldigt ofta, det är oftast mycket kort gräs, tänk kortare än golf-greenen.

    Jag är ej rädd att flyga med endast sida och höjd, i själva verket letar jag efter en mindre dlg med just det, denna glasfiberseglare vill jag dock ha mer kontroll över, spec med motorn som är till så kan man köra roligare acro också med skev, nåt som jag tycker är vackert är snygg akrobatisk flygning med seglare, de är majestätiska och vackra - och ljudet som kommer i snabba dyk är såå härligt.


    Tack för bekräftande av att jag kan förlänga kord på kärran, gör jag ytan längs hela vingen tror jag ett par cm räcker!


    Målet med denna är att få den till en bättre termikare och allroundare än multiplex Heron, och bli min nya favoritkärra, helst späckad med spoilers och garanterat skevroder. Inget fpvtrams skall på det är INTE kul att segelflyga fpv, kanske hangflygning FPV men vanoigt termikande FPV utan vario är trååkigt,..

    Tack
    Mvh Gustaf


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  20. #20
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jag är ej rädd att flyga med endast sida och höjd, i själva verket letar jag efter en mindre dlg med just det, denna glasfiberseglare vill jag dock ha mer kontroll över, spec med motorn som är till så kan man köra roligare acro också med skev, nåt som jag tycker är vackert är snygg akrobatisk flygning med seglare, de är majestätiska och vackra - och ljudet som kommer i snabba dyk är såå härligt.

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    Det här är garanterat ingen modell man flyger soft 3D med, eller jo möjligtvis två gånger... första och sista...
    Skevroder tycker jag definitivt att du ska fixa på den då jag sett just den modellen du köpt flyga irl samt har jag även provflugit den själv... och den behöver helt klart skevroder. kanske även sänka V-form etc så du får lite bättre effekt på skeven. har en liknande modell hemma som jag börjat bygga skev på, en Graupner Cirrus, blir kul att följa denna tråd och se hur du får till det

    // Nicke

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •