Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: sjöflyg

  1. #1

    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard sjöflyg

    har nu försökt mej på att starta från vatten ..slutade med en dykning .frågan är var ska steget liga till förhållande vingens bak kant eller hur långt fram ska pontonerna gå ..

    mvh fredrik

  2. #2
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 352
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Stegets läge relateras till tyngdpunktens läge, inte vingens bakkant
    För de allra flesta konventionella flygplan ska tyngdpunkten ligga något lite framför steget, ca . 1-2 cm brukar vara lagom på ett flygplan med 140-150 cm spännvidd.
    En lämplig längd på flottörerna är ca. 75% av flygplanets längd och steget på flottörerna kan ligga nära mitten på flottörna i längsled.
    Detta är "beprövad erfarenhetsvärden" och har fungerat utmärkt för mig under lång tid och många flygplan.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  3. #3

    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Stegets läge relateras till tyngdpunktens läge, inte vingens bakkant
    För de allra flesta konventionella flygplan ska tyngdpunkten ligga något lite framför steget, ca . 1-2 cm brukar vara lagom på ett flygplan med 140-150 cm spännvidd.
    En lämplig längd på flottörerna är ca. 75% av flygplanets längd och steget på flottörerna kan ligga nära mitten på flottörna i längsled.
    Detta är "beprövad erfarenhetsvärden" och har fungerat utmärkt för mig under lång tid och många flygplan.
    Då är min för kort. Har steget nästan i bak kant på vingen. Då jag kollar cg blir det framtung om jag sätter steget under under cg.om du förstår hur jag menar

  4. #4
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 593
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vad är det för kärra du har? Tål den inte lite framtunghet?
    Kärror brukar bli lite "överstabila" med tofflor på men ändå inga problem med de normala manövrerna som looping och roll.
    Annat som är viktigt är vinkeln mellan vingen och flottören. Planet ska ha lite lyftvinkel när det står plant på tofflorna så att bakdelen inte gräver ner sig är man ska lyfta.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Vad är det för kärra du har? Tål den inte lite framtunghet?
    Kärror brukar bli lite "överstabila" med tofflor på men ändå inga problem med de normala manövrerna som looping och roll.
    Annat som är viktigt är vinkeln mellan vingen och flottören. Planet ska ha lite lyftvinkel när det står plant på tofflorna så att bakdelen inte gräver ner sig är man ska lyfta.
    Dom är för kort skulle jag tro. Planet går som en dröm normalt är lite över motoriserad. När jag hänger upp planet får jag en stor framåt rotation på den. Säkert inget farligt. Bara min osäkerhet

  6. #6

    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    124
    Jobb
    Vinodlare och äkta warbirdfreak
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Här finns en bra teknisk beskrivning om hur flottörer (och skidor) ska utformas mm.

    http://www.modellflygforbund.se/Bred...rochflottorer/
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 741
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Hänger upp planet" - vad menar du med det ?
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    "Hänger upp planet" - vad menar du med det ?
    Roger
    Då jag lyfter upp under vinge på cg punkterna. Så blir det stor framåt lutning

  9. #9

    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    Här finns en bra teknisk beskrivning om hur flottörer (och skidor) ska utformas mm.

    http://www.modellflygforbund.se/Bred...rochflottorer/
    Tackar den var bra

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •