Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

mne: Kprd p bygge

Standard

Liten 450 fr gimbal med tex Gopro r lite smtt. Vad hnde med FPV-250?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Liten 450 fr gimbal med tex Gopro r lite smtt. Vad hnde med FPV-250?
    Hej,

Menar ni att Q450 r fr liten fysiskt?

Skickat frn min Nexus 5X via Tapatalk

Standard

Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlgg
    Ok, d skulle jag rekommendera ngot lite annat n det du listat. En klassiker som skulle funka r typ DJI Flamewheel f450. Finnsondligt med kopior dr ute, bde p Hobbyking och andra stllen. Ett ex r Diatone Q450: http://m.banggood.com/Diatone-Q450-Q...-p-942100.html

Den r lite strre s enklare att se, en FPV race maskin behver man ju aldrid se s de r ju s sm och mrka som mjligt (typ) s de r lngt frn optimala att flyga utan FPV d de syns mycket dligt. P en 450 kan du sedan stta p ben fr att hnga kamera och gimball under. Lnken ovan har ven rekommenderade delar (motor, esc, proppar etc). Rekommenderar dock Naze32 istllet fr KK, kp en 10dof s du kan hnga p GPS s du kan f GPS-hold, altitude hold och andra bra grejer fr fotografering. Notera att fr att kunna styra bde flightcontroller, gimball mm s gr det t mnga kanaler och d rcker 6 kanaler inte lngt. Men har du hittat en billig 6 kanaler s sl till fr att lra dig flyga, sen nr du ska avancera vidare s kp en Taranis.

Skickat frn min D5803 via Tapatalk
    Vad gr naze32 till ett bttre val? Hittar den inte, r den mycket dyrare? Kollade p den openpilot fr att jag kr linux p min dator och den ska vara kompatibel.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joshiegy Visa inlgg
    Vad gr naze32 till ett bttre val? Hittar den inte, r den mycket dyrare? Kollade p den openpilot fr att jag kr linux p min dator och den ska vara kompatibel.

KK kortet r en gammal konstruktion. Naze32 r det 90%av alla racequad anvnder (resten kr CC3d, funkar nig i praktiken lika bra) och det sker kontinuerligt och snabb utveckling av programvaran. Bst av allt r igentligen att den funkar kanon redan direkt och mycket smidig hantering. Kolla denna: https://youtu.be/hU91nHFdgyY

Flj sedan Painless360 s r jobbet en baggis ven fr en novis! Introduction to Naze32: https://www.youtube.com/playlist?lis...o4Xr3lNUc8PFpc

Naze32 finns i lite olika varianter, Flip32 r nog mest prisvrd :
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ler_V1_03.html

Standard

KK kortet r en gammal konstruktion. Naze32 r det 90%av alla racequad anvnder (resten kr CC3d, funkar nig i praktiken lika bra) och det sker kontinuerligt och snabb utveckling av programvaran. Bst av allt r igentligen att den funkar kanon redan direkt och mycket smidig hantering. Kolla denna: https://youtu.be/hU91nHFdgyY

Flj sedan Painless360 s r jobbet en baggis ven fr en novis! Introduction to Naze32: https://www.youtube.com/playlist?lis...o4Xr3lNUc8PFpc

Naze32 finns i lite olika varianter, Flip32 r nog mest prisvrd :
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ler_V1_03.html

Efter lite skning samt tittade p klippet du postade s blev jag vertygad.

r denna en likadan?
    Naze32 10DOF Rev5 MPU6050 Flight Controller
    https://banggood.app.link/kOZ7ugglwv

Ser att det r rev5 istllet fr rev6, kanske inte gr stor skillnad?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joshiegy Visa inlgg
    Efter lite skning samt tittade p klippet du postade s blev jag vertygad.

r denna en likadan?
    Naze32 10DOF Rev5 MPU6050 Flight Controller
    https://banggood.app.link/kOZ7ugglwv

Ser att det r rev5 istllet fr rev6, kanske inte gr stor skillnad?

Japp, den funkar.
    Notera att de sljs i lite olika varianter, oldda stift, raka stift och bjda/vinklade stift t sidorna. Inte svrt att lda sjlv s har du en kolv r det ju lttast att lda sjlv, annars r det nog vinklade som passar bst i nstan alla ramar. Notera att bilderna inte alltid stmmer s ls texten.

Kommer inte ihg skillnaderna mellan rev5 och rev6 men en skillnad r att rev6 har usb utgngen p sidan istllet fr bak vilket r mer praktiskt i mnga fall. Tror Flip32 har den p sidan med.

Standard

Och ett sista tips. Har du ingen flygvana, kp en Hubsan och va med, kommer lna sig 10ggr om i minskade reparationskostnader: http://m.banggood.com/Hubsan-X4-H107...-p-964393.html

Standard

Tack s mycket fr all hjlp och tips!
    Rknade inte alls med s hr mycket 😀

Summa sumarum s r en Q450 ett bttre val, en naze32 av ngot slag r ven det att fredra?
    Motorer med lgre kv (typ 800-900?) och strre proppar samt kpa MASSOR med proppar?
    Och ett sista tips. Har du ingen flygvana, kp en Hubsan och va med, kommer lna sig 10ggr om i minskade reparationskostnader: http://m.banggood.com/Hubsan-X4-H107...-p-964393.html

Tack s mycket fr all hjlp och tips!

Standard

Propparna gr snder om de tar i nnting nr du flyger... =) S om du har bra grejer som hller ihop s r det troligtvis endast pilotfel som orsakar skador, snt kan man leva med.

Ska du flyga hejvilt med en 250-FPV-racer s kommer propparna att yra, tills du lrt dig flyga. Om du inte lr dig flyga bttre och bttre steg fr steg. Kp inte en massa av fel proppar, testa ut de som fungerar bst, sen kper du mnga.

Ska du bara glida runt med en 450 med gimbal och kamera s lr du inte frstra s mnga proppar. Jag kper ny propeller nr en gr snder.

Ska du fota frn gimbal s behver du GPS som hller quaden p plats s du kan koncentrera dig p att fota/filma.

Jag tycker...
    210-250 fr FPV-racing om du vill FPV-flyga med fart. (Naze32)
    Spider-formad 450 med gimbal i nosen funkar i fall du ska ha Full HD-filmer (APM)
    Strre behvs om du ska ha nt serisare (blir bara dyrare, inte krngligare) (APM)

Har ingen erfarenhet av CC3D, bara lite av Naze32. Valet gjorde jag utgende frn forum p ntet. Naze32 r lttare att komma igng med, men CC3D ansgs vara bttre nr man vl lyckats stlla in den. Men det ndrar stndigt med nya firmwares och varianter, r en cirkus.

Ska du flyga 250 fullt s i klass med de vrsta s ska du inte kpa billiga svaga grejer utan sl p stort. Men tror inte det r aktuellt?

Folk som ger tips mste tnka efter om de ska ge tips p nybrjargrejer, nybrjargrejer som gr att utvecklas med (setup) eller proffsgrejer som kostar.

Du behver bestmma dig vad du ska gra med din quad. Tex en quad fr endast RC-flygande behver inte ha en motorsetup som ska orka med gimbal, stor ack, kamera, FPV-grejer osv.

Och om du ska utvecklas med tex 250, skaffa grejer som klarar 3-4S tminstone och inte bara 3S LiPo. Samma med 450. Bra att begrnsa sig t rtt hll.

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Propparna gr snder om de tar i nnting nr du flyger... =) S om du har bra grejer som hller ihop s r det troligtvis endast pilotfel som orsakar skador, snt kan man leva med.

Ska du flyga hejvilt med en 250-FPV-racer s kommer propparna att yra, tills du lrt dig flyga. Om du inte lr dig flyga bttre och bttre steg fr steg. Kp inte en massa av fel proppar, testa ut de som fungerar bst, sen kper du mnga.

Ska du bara glida runt med en 450 med gimbal och kamera s lr du inte frstra s mnga proppar. Jag kper ny propeller nr en gr snder.

Ska du fota frn gimbal s behver du GPS som hller quaden p plats s du kan koncentrera dig p att fota/filma.

Jag tycker...
    210-250 fr FPV-racing om du vill FPV-flyga med fart. (Naze32)
    Spider-formad 450 med gimbal i nosen funkar i fall du ska ha Full HD-filmer (APM)
    Strre behvs om du ska ha nt serisare (blir bara dyrare, inte krngligare) (APM)

Har ingen erfarenhet av CC3D, bara lite av Naze32. Valet gjorde jag utgende frn forum p ntet. Naze32 r lttare att komma igng med, men CC3D ansgs vara bttre nr man vl lyckats stlla in den. Men det ndrar stndigt med nya firmwares och varianter, r en cirkus.

Ska du flyga 250 fullt s i klass med de vrsta s ska du inte kpa billiga svaga grejer utan sl p stort. Men tror inte det r aktuellt?

Folk som ger tips mste tnka efter om de ska ge tips p nybrjargrejer, nybrjargrejer som gr att utvecklas med (setup) eller proffsgrejer som kostar.

Du behver bestmma dig vad du ska gra med din quad. Tex en quad fr endast RC-flygande behver inte ha en motorsetup som ska orka med gimbal, stor ack, kamera, FPV-grejer osv.

Och om du ska utvecklas med tex 250, skaffa grejer som klarar 3-4S tminstone och inte bara 3S LiPo. Samma med 450. Bra att begrnsa sig t rtt hll.
    Tanken r att lra mig bygga och sen kunna bygga ut lite i framtiden. Lite som nr man bygger en stationr dator istllet fr att kpa en mrkesdator.

Flygningar kommer mest vara sporadiska, lite som Yoga(?)/meditation.

Den radion jag tnkte kpa blev sld. Har du eller ngon annan en rekommendation p en nybrjarmodell? Sg att Tunigy x9 verkar vara populr?

Standard

En vlbyggd och vlinstlld multicopter r vldigt lttflugen. Det blir trkigt rtt fort eftersom den flyger s bra sjlv. Resan dit r dock intressant. Men att bara RC-flyga en quad r inte s underhllande, svida det inte ska flygas hrd 3D som r vldigt ovanligt (inte FPV allts), av viss anledning.

Man bygger en multicopter fr ett syfte eftersom setupen ska anpassas till flygstil och last. Man kper inte en hundkoja fr att sen kra betong eller kra F1. Men om du inte ska FPV-racea, kp en 450 fr det r en billig enkel modell att enkelt modda och bka om med utan att det ska bli smtt, trngt och att allt tar i varann samt att du knappt fr rum med kablar utan att lda om allt. Min DJI F450 har varit med om mycket. Den r limmad, stripe'ad, tejpad och allt r bara fastsatt p enklaste stt fr att uppfylla sitt syfte: testplattform. Har haft tskilliga FCs (KK, olika APM, ZeroTech, mm). Har haft GoPro mfl samt digitalkamera. Har haft olika gimbals. Flugit med olika ackar. Kraschat nr jag testat. Lagom storlek att labba med. Med gimbal och GoPro med 4S 2200 blev det allt fr kort flygtid.

Ska du satsa p hobbyn, kp ett knt och bra mrke vad gller sndare och mottagare. Vlj mrke efter hur du r som person. Dvs, r du en sdan som vill stlla in allt enkelt och flyga, kp rtt sndare (ju dyrare, desto mer mjligheter). r du en sdan som gillar ansluta allt till datorer, uppgradera, stlla in och konfigurera i timtal, felska, ndra, fippla, bka... kp en sn sndare. Jag r njd med Futaba, aldrig krnglat, lgger tiden p annat istllet, den hr till frsta kategorin.

Vissa verkar kpa massor med reservdelar och kraschar hela tiden. Men mnga kraschar inte alls fast de flugit hundratals gnger. S innan du kper upp ett lager med delar du aldrig kommer anvnda (?), testa frst. Jag har kraschat nr jag flugit mot solen (dumt om man har KK). Jag har kraschat nr jag testat hur bra quaden kan falla med motorerna avstngda (den vnde i luften, inte enligt planerna). Jag har kraschat nr jag frskt flyga s lgt som mjligt i olika landskap. Man fr ju anpassa sig till vad man klarar av och ta smllen. :-) Jag har kraschat nr jag inte respekterar lobat-varningar eller hunnit tillbaks till fltet istllet fr att landa i periferin. Osv...

Roligt kommer du ha i alla fall! ;-) Och tnk p att det kommer kosta mer n frsta inkpet.

Standard

Nu har jag en uppdaterad lista efter att ha skt mer samt tagit in vad ni sagt.
    ram: reptile 500 (<600g)
    Motor: 4x EMAX xa2212 980kv (100g styck?)
    Esc: Emax SimonK 20A (paket med motorerna)
    Fc: F3 Evo
    Proppar: 1045
    PDB: matek med bec fr 5v+12v
    Batteri: 3S 4000mah30C
    Tx: FlySky FS-i6S
    Rx: FS-iA10B

Tx+Rx sl vra 10 kanaler PPM och Fc'n ska kunna ta ppm/cppm enligt sljaren. Stmmer det och vad r skillnaden p att anvnda ppm mot pwm utver antalet kablar som behvs mellan fc och rx?

Summa: 1900kr ca

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •