Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Köpråd på bygge

  1. #21

    Standard

    Liten 450 för gimbal med tex Gopro är lite smått. Vad hände med FPV-250?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Liten 450 för gimbal med tex Gopro är lite smått. Vad hände med FPV-250?
    Hej,

    Menar ni att Q450 är för liten fysiskt?

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    Ok, då skulle jag rekommendera något lite annat än det du listat. En klassiker som skulle funka är typ DJI Flamewheel f450. Finnsoändligt med kopior där ute, både på Hobbyking och andra ställen. Ett ex är Diatone Q450: http://m.banggood.com/Diatone-Q450-Q...-p-942100.html

    Den är lite större så enklare att se, en FPV race maskin behöver man ju aldrid se så de är ju så små och mörka som möjligt (typ) så de är långt från optimala att flyga utan FPV då de syns mycket dåligt. På en 450 kan du sedan sätta på ben för att hänga kamera och gimball under. Länken ovan har även rekommenderade delar (motor, esc, proppar etc). Rekommenderar dock Naze32 istället för KK, köp en 10dof så du kan hänga på GPS så du kan få GPS-hold, altitude hold och andra bra grejer för fotografering. Notera att för att kunna styra både flightcontroller, gimball mm så går det åt många kanaler och då räcker 6 kanaler inte långt. Men har du hittat en billig 6 kanaler så slå till för att lära dig flyga, sen när du ska avancera vidare så köp en Taranis.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Vad gör naze32 till ett bättre val? Hittar den inte, är den mycket dyrare? Kollade på den openpilot för att jag kör linux på min dator och den ska vara kompatibel.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joshiegy Visa inlägg
    Vad gör naze32 till ett bättre val? Hittar den inte, är den mycket dyrare? Kollade på den openpilot för att jag kör linux på min dator och den ska vara kompatibel.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
    KK kortet är en gammal konstruktion. Naze32 är det 90%av alla racequad använder (resten kör CC3d, funkar nig i praktiken lika bra) och det sker kontinuerligt och snabb utveckling av programvaran. Bäst av allt är igentligen att den funkar kanon redan direkt och mycket smidig hantering. Kolla denna: https://youtu.be/hU91nHFdgyY

    Följ sedan Painless360 så är jobbet en baggis även för en novis! Introduction to Naze32: https://www.youtube.com/playlist?lis...o4Xr3lNUc8PFpc

    Naze32 finns i lite olika varianter, Flip32 är nog mest prisvärd :
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ler_V1_03.html

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    KK kortet är en gammal konstruktion. Naze32 är det 90%av alla racequad använder (resten kör CC3d, funkar nig i praktiken lika bra) och det sker kontinuerligt och snabb utveckling av programvaran. Bäst av allt är igentligen att den funkar kanon redan direkt och mycket smidig hantering. Kolla denna: https://youtu.be/hU91nHFdgyY

    Följ sedan Painless360 så är jobbet en baggis även för en novis! Introduction to Naze32: https://www.youtube.com/playlist?lis...o4Xr3lNUc8PFpc

    Naze32 finns i lite olika varianter, Flip32 är nog mest prisvärd :
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ler_V1_03.html

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Efter lite sökning samt tittade på klippet du postade så blev jag övertygad.

    Är denna en likadan?
    Naze32 10DOF Rev5 MPU6050 Flight Controller
    https://banggood.app.link/kOZ7ugglwv

    Ser att det är rev5 istället för rev6, kanske inte gör stor skillnad?

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joshiegy Visa inlägg
    Efter lite sökning samt tittade på klippet du postade så blev jag övertygad.

    Är denna en likadan?
    Naze32 10DOF Rev5 MPU6050 Flight Controller
    https://banggood.app.link/kOZ7ugglwv

    Ser att det är rev5 istället för rev6, kanske inte gör stor skillnad?

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
    Japp, den funkar.
    Notera att de säljs i lite olika varianter, olödda stift, raka stift och böjda/vinklade stift åt sidorna. Inte svårt att löda själv så har du en kolv är det ju lättast att löda själv, annars är det nog vinklade som passar bäst i nästan alla ramar. Notera att bilderna inte alltid stämmer så läs texten.

    Kommer inte ihåg skillnaderna mellan rev5 och rev6 men en skillnad är att rev6 har usb utgången på sidan istället för bak vilket är mer praktiskt i många fall. Tror Flip32 har den på sidan med.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  7. #27

    Standard

    Och ett sista tips. Har du ingen flygvana, köp en Hubsan och öva med, kommer löna sig 10ggr om i minskade reparationskostnader: http://m.banggood.com/Hubsan-X4-H107...-p-964393.html

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  8. #28

    Standard

    Tack så mycket för all hjälp och tips!
    Räknade inte alls med så här mycket 😀

    Summa sumarum så är en Q450 ett bättre val, en naze32 av något slag r även det att föredra?
    Motorer med lägre kv (typ 800-900?) och större proppar samt köpa MASSOR med proppar?
    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    Och ett sista tips. Har du ingen flygvana, köp en Hubsan och öva med, kommer löna sig 10ggr om i minskade reparationskostnader: http://m.banggood.com/Hubsan-X4-H107...-p-964393.html

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Tack så mycket för all hjälp och tips!

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  9. #29

    Standard

    Propparna går sönder om de tar i nånting när du flyger... =) Så om du har bra grejer som håller ihop så är det troligtvis endast pilotfel som orsakar skador, sånt kan man leva med.

    Ska du flyga hejvilt med en 250-FPV-racer så kommer propparna att yra, tills du lärt dig flyga. Om du inte lär dig flyga bättre och bättre steg för steg. Köp inte en massa av fel proppar, testa ut de som fungerar bäst, sen köper du många.

    Ska du bara glida runt med en 450 med gimbal och kamera så lär du inte förstöra så många proppar. Jag köper ny propeller när en går sönder.

    Ska du fota från gimbal så behöver du GPS som håller quaden på plats så du kan koncentrera dig på att fota/filma.

    Jag tycker...
    210-250 för FPV-racing om du vill FPV-flyga med fart. (Naze32)
    Spider-formad 450 med gimbal i nosen funkar i fall du ska ha Full HD-filmer (APM)
    Större behövs om du ska ha nåt seriösare (blir bara dyrare, inte krångligare) (APM)

    Har ingen erfarenhet av CC3D, bara lite av Naze32. Valet gjorde jag utgående från forum på nätet. Naze32 är lättare att komma igång med, men CC3D ansågs vara bättre när man väl lyckats ställa in den. Men det ändrar ständigt med nya firmwares och varianter, är en cirkus.

    Ska du flyga 250 fullt ös i klass med de värsta så ska du inte köpa billiga svaga grejer utan slå på stort. Men tror inte det är aktuellt?

    Folk som ger tips måste tänka efter om de ska ge tips på nybörjargrejer, nybörjargrejer som går att utvecklas med (setup) eller proffsgrejer som kostar.

    Du behöver bestämma dig vad du ska göra med din quad. Tex en quad för endast RC-flygande behöver inte ha en motorsetup som ska orka med gimbal, stor ack, kamera, FPV-grejer osv.

    Och om du ska utvecklas med tex 250, skaffa grejer som klarar 3-4S åtminstone och inte bara 3S LiPo. Samma med 450. Bra att begränsa sig åt rätt håll.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Propparna går sönder om de tar i nånting när du flyger... =) Så om du har bra grejer som håller ihop så är det troligtvis endast pilotfel som orsakar skador, sånt kan man leva med.

    Ska du flyga hejvilt med en 250-FPV-racer så kommer propparna att yra, tills du lärt dig flyga. Om du inte lär dig flyga bättre och bättre steg för steg. Köp inte en massa av fel proppar, testa ut de som fungerar bäst, sen köper du många.

    Ska du bara glida runt med en 450 med gimbal och kamera så lär du inte förstöra så många proppar. Jag köper ny propeller när en går sönder.

    Ska du fota från gimbal så behöver du GPS som håller quaden på plats så du kan koncentrera dig på att fota/filma.

    Jag tycker...
    210-250 för FPV-racing om du vill FPV-flyga med fart. (Naze32)
    Spider-formad 450 med gimbal i nosen funkar i fall du ska ha Full HD-filmer (APM)
    Större behövs om du ska ha nåt seriösare (blir bara dyrare, inte krångligare) (APM)

    Har ingen erfarenhet av CC3D, bara lite av Naze32. Valet gjorde jag utgående från forum på nätet. Naze32 är lättare att komma igång med, men CC3D ansågs vara bättre när man väl lyckats ställa in den. Men det ändrar ständigt med nya firmwares och varianter, är en cirkus.

    Ska du flyga 250 fullt ös i klass med de värsta så ska du inte köpa billiga svaga grejer utan slå på stort. Men tror inte det är aktuellt?

    Folk som ger tips måste tänka efter om de ska ge tips på nybörjargrejer, nybörjargrejer som går att utvecklas med (setup) eller proffsgrejer som kostar.

    Du behöver bestämma dig vad du ska göra med din quad. Tex en quad för endast RC-flygande behöver inte ha en motorsetup som ska orka med gimbal, stor ack, kamera, FPV-grejer osv.

    Och om du ska utvecklas med tex 250, skaffa grejer som klarar 3-4S åtminstone och inte bara 3S LiPo. Samma med 450. Bra att begränsa sig åt rätt håll.
    Tanken är att lära mig bygga och sen kunna bygga ut lite i framtiden. Lite som när man bygger en stationär dator istället för att köpa en märkesdator.

    Flygningar kommer mest vara sporadiska, lite som Yoga(?)/meditation.

    Den radion jag tänkte köpa blev såld. Har du eller någon annan en rekommendation på en nybörjarmodell? Såg att Tunigy x9 verkar vara populär?

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  11. #31

    Standard

    En välbyggd och välinställd multicopter är väldigt lättflugen. Det blir tråkigt rätt fort eftersom den flyger så bra själv. Resan dit är dock intressant. Men att bara RC-flyga en quad är inte så underhållande, såvida det inte ska flygas hård 3D som är väldigt ovanligt (inte FPV alltså), av viss anledning.

    Man bygger en multicopter för ett syfte eftersom setupen ska anpassas till flygstil och last. Man köper inte en hundkoja för att sen köra betong eller köra F1. Men om du inte ska FPV-racea, köp en 450 för det är en billig enkel modell att enkelt modda och böka om med utan att det ska bli smått, trångt och att allt tar i varann samt att du knappt får rum med kablar utan att löda om allt. Min DJI F450 har varit med om mycket. Den är limmad, stripe'ad, tejpad och allt är bara fastsatt på enklaste sätt för att uppfylla sitt syfte: testplattform. Har haft åtskilliga FCs (KK, olika APM, ZeroTech, mm). Har haft GoPro mfl samt digitalkamera. Har haft olika gimbals. Flugit med olika ackar. Kraschat när jag testat. Lagom storlek att labba med. Med gimbal och GoPro med 4S 2200 blev det allt för kort flygtid.

    Ska du satsa på hobbyn, köp ett känt och bra märke vad gäller sändare och mottagare. Välj märke efter hur du är som person. Dvs, är du en sådan som vill ställa in allt enkelt och flyga, köp rätt sändare (ju dyrare, desto mer möjligheter). Är du en sådan som gillar ansluta allt till datorer, uppgradera, ställa in och konfigurera i timtal, felsöka, ändra, fippla, böka... köp en sån sändare. Jag är nöjd med Futaba, aldrig krånglat, lägger tiden på annat istället, den hör till första kategorin.

    Vissa verkar köpa massor med reservdelar och kraschar hela tiden. Men många kraschar inte alls fast de flugit hundratals gånger. Så innan du köper upp ett lager med delar du aldrig kommer använda (?), testa först. Jag har kraschat när jag flugit mot solen (dumt om man har KK). Jag har kraschat när jag testat hur bra quaden kan falla med motorerna avstängda (den vände i luften, inte enligt planerna). Jag har kraschat när jag försökt flyga så lågt som möjligt i olika landskap. Man får ju anpassa sig till vad man klarar av och ta smällen. :-) Jag har kraschat när jag inte respekterar lobat-varningar eller hunnit tillbaks till fältet istället för att landa i periferin. Osv...

    Roligt kommer du ha i alla fall! ;-) Och tänk på att det kommer kosta mer än första inköpet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32

    Standard

    Nu har jag en uppdaterad lista efter att ha sökt mer samt tagit in vad ni sagt.
    ram: reptile 500 (<600g)
    Motor: 4x EMAX xa2212 980kv (100g styck?)
    Esc: Emax SimonK 20A (paket med motorerna)
    Fc: F3 Evo
    Proppar: 1045
    PDB: matek med bec för 5v+12v
    Batteri: 3S 4000mah30C
    Tx: FlySky FS-i6S
    Rx: FS-iA10B

    Tx+Rx slå våra 10 kanaler PPM och Fc'n ska kunna ta ppm/cppm enligt säljaren. Stämmer det och vad är skillnaden på att använda ppm mot pwm utöver antalet kablar som behövs mellan fc och rx?

    Summa: 1900kr ca


    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •