Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Canister konstruktion?

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Canister konstruktion?

    Är det någon som har någon bild eller skiss på hur en canister till en 2T bensinare ser ut inuti??
    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    Hemlagade, kan se ut lite hur som helst, men säkert nån tanke bakom:



    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 210
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det viktiga är att första kammaren är större än de andra efterföljande. Jag skall ha ett beräkningsunderlag från högskolan liggande någonstans. Tror det var typ 8ggr slag volymen, sedan 6 ggr slag volymen, sedan 4 ggr...-men nu gissar jag. Kommer ihåg att det handlar om att slå sönder ljudvågorna, så det gäller att ändra riktning på luftflödet så ofta som möjligt genom dämparen. Minns jag byggde en med 7 kammare som i stort sett vad omöjlig att höra något ljud ifrån, 2 kammare är lite för ljudliga, 3 kammare är perfekt för flygmodeller.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Här är ett exempel på en motorcykeldämpare som kan ge lite inspiration. Den röda linjen visar avgaserna väg genom de tre kamrarna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gsxrcan.JPG 
Visningar:	625 
Storlek:	335,7 KB 
Id:	59192

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  5. #5

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    95
    Jobb
    mångsysslare
    Klubb
    Valbo flygklubb

    Standard

    Om det inte blir så varmt, Kan man inte gjuta i glas/kolfiber? Jag har funderat att ha burkar efter pipan i mina ICDF Fläktmotorer! Jag vet att det fanns Pipor i kolfiber från bolly! Jonas

  6. #6

    Reg.datum
    Sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasTecknare Visa inlägg
    Om det inte blir så varmt, Kan man inte gjuta i glas/kolfiber? Jag har funderat att ha burkar efter pipan i mina ICDF Fläktmotorer! Jag vet att det fanns Pipor i kolfiber från bolly! Jonas
    Bensinare går nog lite väl varmt för det. Metanol fungerar nog bra däremot. Det är inte fibrerna som är broblemet utan limmet (härdplasten).

    MVH

    //Magnus

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 210
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har själv Bolly kolfiber pipor på min Extra 260 och det går bra, dock skall man ha krökar och flex mellan motor och pipa för att kyla ner. Har fungerat i säkert 10 år för min del. Och ljudet blir trevligt också.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag har själv Bolly kolfiber pipor på min Extra 260 och det går bra, dock skall man ha krökar och flex mellan motor och pipa för att kyla ner. Har fungerat i säkert 10 år för min del. Och ljudet blir trevligt också.
    Metanol?

  9. #9

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •