Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Regler för multikopter

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Regler för multikopter

    Hej
    Har en grabb på 9 år som vill få fast en kamera i sin quadrocopter. Han har en RC logger one eye som han kör med stor framgång när det gäller hantering av själva flyget och vill nu lägga till det här med kamera. Vad är det som gäller om man tex. är utanför tätbebyggt område. När måste man ha tillstånd? Finns det nån länk där man kan läsa om detta?
    /Lars

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Det mesta du behöver veta finns på denna sida:

    http://www.transportstyrelsen.se/dronare

    (se längst ner på den sidan)

    Som upplysning:
    http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-m...fotografering/


    /Bo

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Är det skillnad på flygfilmer om man sprider dom eller inte, alltså?
    /Lars

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Se detta, som dock är överklagat och skall upp i Högsta förvaltningsdomstolen:

    http://www.datainspektionen.se/press...vakningslagen/

    Men i princip gäller ju Kammarättens dom tills Högsta förvaltningsdomstolens dom kommer, när det nu blir.
    Så egentligen skall man hos Länsstyrelsen ansöka om tillstånd till eller göra anmälan om kameraövervakning om allmänheten har tillträde till platsen.
    http://www.datainspektionen.se/lagar...vakningslagen/

    Såvitt jag förstått gäller ovanstående oavsett om du sprider filmen eller inte.

    Kan tänka mig att man som privatperson får luta sig mot detta undantag:

    Den nya kameraövervakningslagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde om övervakningen bedrivs av en fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privat natur. Det innebär att lagen normalt sett inte gäller för sådan övervakning som sker i privatbostäder och utförs av den som bor där. Även kameraövervakning som sker av garage, förråd, sjöbodar och på tomtmark utgör övervakning som faller utanför lagens tillämpningsområde. Det är dock inte fråga om privat kameraövervakning om bilder eller ljud från övervakningen sprids till en större krets personer, till exempel över Internet. Eftersom undantaget kräver att det är en fysisk person som utför övervakningen, faller all kameraövervakning som utförs av juridiska personer (till exempel aktiebolag) under den nya kameraövervakningslagens bestämmelser.

    http://www.datainspektionen.se/lagar...ingslagen/#nar


    Inte helt lätt för den som vill följa lagen. Men man kommer rätt långt med sunt förnuft också.


    /Bo

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Om man är ute i naturen o kör, så tycker man ju oxå att det har viss betydelse om det faktiskt finns andra personer eller inte på filmen man gjort..
    Är det svårt att få de tillstånd som det talas om?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Jag har ingen aning hur lätt eller svårt det är att få tillstånd osv av Länsstyrelsen.
    Men man kan ju kolla lite t ex på Stockholms läns information som de har om kameraövervakning:

    http://www.lansstyrelsen.se/Stockhol...s/default.aspx

    I menyn till vänster där finns:
    Kameraövervakning
    Allmän information
    Handläggningstid
    Tillsyn av kameraövervakning
    Vanliga frågor och svar

    Man kan nog misstänka att flygfilmning för nöjes skull på allmän plats kanske Länsstyrelserna är lite restriktiva med att ge tillstånd till.
    Observera att ansökan lämnas till länsstyrelsen i det län där kameraövervakningen ska ske.

    Verkar inte som det räcker med att bara göra en anmälan om man läser de exempel som det talas om i det fallet.

    Handläggningstiderna kan vara rätt långa verkar det som, på Länsstyrelsen Stockholms sidor står det 8 mån för tillstånd, 2 mån för anmälan.
    Det är också en ganska hög avgift i både fallen.


    /Bo

  7. #7

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Glöm tillstånd just nu, alla väntar på ovan nämnda rättsfall och ev. nya EU-regler. Vidare skall Lantmäteriet ta över Flygvapnets kontroll, dvs. vi som har fått FV-godkännande till flygfoto, våra tillstånd förfaller nu, tills LMV kommer ut med sina regler. De ger just nu inga tillstånd enligt handläggaren.

    Det spelar ingen roll om det finns andra personer med på filmen. Finns ett rättsfall med så kallad åtel-kamera (kamera för att dokumentera utfodring av rådjuer o/e vildsvin. En markägare med foderställe satte upp en kamera och åkte dit, för det var inte inhägnat och med varning, dvs. en möjlig skogsvandrare kunde passera och bli fotad av misstag. Det är ett av de rättsfall som DI och Länstyrelsena använder som tolkningsföreträde.

    Dock, vi får hoppas att det kommer vägledande EU-regler snart, för nuvarande tolkning är utifrån hemmasnickrade tjänstemannaåsikter, vilket är fel. Man borde ha gjort en korrekt utredning för att få fram relevant lagstiftning. Har sagt det tidigare här RCFF och SMFF borde tillsammans gå direkt på ansvarliga riksdagsmän i Lagrådet och visa dem vad det handlar om, en hobby, inte övervakning. Quad-racing på Riksdagens gräsmatta samt lite flygning över kåken, med FPV-goggles.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog som larsmn säger mer eller mindre omöjligt idag att få tillstånd att filma (från Länsstyrelsen alltså).
    Så nån form av lagändring/omtolkning av befintliga lagar kommer nog att krävas om vi skall filma från luften och följa lagstiftningen.
    Roger

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag tror att du och din grabb så länge ni använder förnuft inte på 1000år kommer få några problem, detta är ett väldigt uppblåst problem, polisen t ex har väldigt dålig koll på nuv lagstiftning och är inte jättepigga att ta barns leksaker, beroemde tee på var man bor och så mem du förstår. ?. Flyg ej över 140m eller folk/egendom och filma imte folk i ansikten så kommer ni inte ha några problem, tror detta kommer landa på att gå mot "gå vid röd gubbe" lite grann när det gäller själva verkställanden av en striktare lagstiiftning.. vi hobbyister är ju ofta ute på en flygklubb, park, gärden osv då vi försöker undvika routers och annan RF-trafik och där är det sällan tätt med poliser!
    Tror ej heller (och har 2 exempel på det) tanter som ringer polisen blir direkt högprio och utebliven insats kan man nog räkna med.. flyg du! Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast "vad är det som gäller", som frågan var, är en sak och risken att "torska" om man bryter mot lagar/regler är ju en annan sak. Den sistnämnda risken är nog relativt låg som Gustaf också skriver - i alla fall om man inte flyger utmanande. Men den finns trots allt med den lagstiftning vi har f n och det skall man vara medveten om.
    Roger

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fast "vad är det som gäller", som frågan var, är en sak och risken att "torska" om man bryter mot lagar/regler är ju en annan sak. Den sistnämnda risken är nog relativt låg som Gustaf också skriver - i alla fall om man inte flyger utmanande. Men den finns trots allt med den lagstiftning vi har f n och det skall man vara medveten om.
    Roger
    Absolut, jag försökte få med det också, givetvis vill man ej bryta mot lagen, och börjar man ifrågasätta lagstiftning och lagstiftare och välja vilka regler man följer bör man nog se upp, t exom vi filmar människor med en monterad kamera (som på våra luftskepp) som går att identifiera är ju det brott med straffsats som skrämmer lite.
    Men.
    I detta fall känns det som vi hobbyister har rätt god koll på vad som är lagligt, ok och inte, mycket följer ju bondförnuft. Det känns dessutom som vi redan praktiserar gott flygförnuft i linje eller t o m bättre än regelverket, bristfälligt och tillfälligt som det är, påvisar,(exkluderar då män med mycket pengar och lite vett som kan köpa en mkt kapabel typ DJImaskin för under 8000 och flyga utan någon som helst kännedom om risker och regelverk, dessa användare måste ju vara de man vill åt?!?)

    Det känns lite som på sjön där du ej behöver körkort, du får köra snabba kraftfulla fartmaskiner dödligt fort utan någon som helst behörighet eller träning, här gäller sjövett istället och 95% av båtar man passerar visar gott sjövett för vi vill inte bli bråkade med för att inte tala om sjösäkerheten, nu seglar jag ju, ej motorbåt, (gillar ju segelplan)) så kan inte ställa till så mycket men det var en passande liknelse...dessa jetskis som flyger fram skiitfort,,


    Mvh Gustaf (flugit närapå varenda flygning med kamera på och aldrig haft ett problem med nån som invänder eller ens noterar att en kamera är monterad, i blrjan av modellflygandet var videorna till stor hjälp att utvärdera flygningar och termiken som jag trott mig uppleva, det lade också en bra grund för "mitt' flygfält att vara van att se det från luften gjorde att jag slapp OSD när jag började prova FPV i samma område..

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Till Gustafs utförliga svar vill jag bara tillägga att i just detta fall så var det ju troligen ingen etablerad modellflygare ("hobbyist") utan ett barn som skulle börja flyga och då kanske man bör vara en aning striktare - men det avgör ju till slut barnets målsman.
    Roger

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Absolut McRegor, jag är ej pappa ännu, 28dgr kvar till första men känner genast att om man har ett barn som skall flyga en ex quad så gör man en utflykt av det och åker ut mot skogen för att ägna sig åt sin nya leksak, för ett barn lär "pappas strikta flygregler" vara god inkörsport till gott flygvett, och TS har i detta fall varit så noggrann att han faktiskt sökt ut ett forum för att veta hur han ska bete sig vilket är långt ifrån alla som gör, credd till det tycker jag!

    Lycka till! Nedan följer en redogörelse för, vad som händer när föräldrar tittar på Tv hela dagarna istället för att ägna sig åt sina barn, obs detta är på dagarna, på kvällarna bränner de ner bilar, garage, sophus och attackerar polisen som ej vågat arrestera en enda av dessa människor hittills i år, de backade undan i stället och de ställer in bussar till min stadsdel efter kl 19-20 på helger pga molotovs mot bussen, äldre och sjuka, alla har fått gå de resterande ca 6km till ändhållplatsen utan ersättning när busslinjen dras in akut.
    OT
    (I mitt miljonprojekt till förort har kidsen börjat flyga toyquads, jag hoppas verkligen det ej blir uppmärksammat, ser de flyga bredvid höghusen och filma in genom fönster, jag har satt en riktad hembyggd-helical- antenn på en gammal router genom en wifibooster ut genom rutan, lyckades störa ut en närgången quadkopter så den föll, han återfick kontrollen innan marken men nu flygs det ej utanför mitt hus, antar att de tror det är nån RF-störning där....jag har talat med de barn som inte springer iväg direkt jag kommer ut men de saknar respekt och gör som de vill, om jag skulle göra om nån 2.4sändare (typ dxi6an som kan sända 200mw)och bygga en helical antenn fast med extremt hög dBi och kanske 12-22 varv, får jag då inte ett krypskyttegevär som bör störa ut allt jag riktar det mot) dessa gevär skulle sälja som smör här...

    Gottsunda bor jag i om det var oklart, flera barn har också skjutits och dödats här till följd av polisens impotens, det är som de skriver av denna stadsdel från deras jobb, ringer man efter polisen om man ser ett brott har hittills 4/5ggr resulterat i utebliven utryckning och då anmälde, jag in en misshandel jag såg hända, den situationen kunde jag lösa själv tydligen, och polisen dök upp 45min efter jag lade på, de lade också ned utredningen trots tydliga bevis, motiv samt vittne, rättvisa? Inte här.... Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Så länge man inte stör någon och riskerar anmälan borde det inte vara något problem och det tycker jag nuvarande EU regler också säger: http://dronerules.eu/sv/recreational...-rules-in-eu-1

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen skall man nog tänka lite på att barn i den ålder vi talar om här inte ännu har utvecklat sin förståelse för konsekvenser av sitt handlande så uppsikt från föräldrarna är nog ett krav. Vi luras lätt av att barnen rent teknikst kan lära sig flyga snabbt men konsekvens-tänket finns inte fullt utvecklat i den åldern.
    Roger

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja, men han kör redan den quadrocopter han har med bra precision och vett (men man kan ju passa sej för att ha kompisar till honom med på turen, för då försvinner vettet en aning). Den egentliga skillnaden mot hur vi flyger idag är just att han vill hänga dit en kamera.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som jag nämnde - barnen är duktiga att lära sig flyga rent tekniskt men deras förståelse för hur konsekvenserna kan bli av deras handlande är inte alls fullt utvecklat i den åldern - oavsett vad man själv tror. Så föräldrars uppsikt får man nog betrakta som ett krav.
    Roger

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Som jag nämnde - barnen är duktiga att lära sig flyga rent tekniskt men deras förståelse för hur konsekvenserna kan bli av deras handlande är inte alls fullt utvecklat i den åldern - oavsett vad man själv tror. Så föräldrars uppsikt får man nog betrakta som ett krav.
    Roger
    Håller med fullständigt, eller en vuxen åtminstone (inte en 18årig lekkamrat som kan ta ansvar, tror en quadkopter är farligast i just en grupp barn, en grupp saknar samma samvete och konsekvenstänkande som en individ besitter!!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja, han får ju aldrig, under några omständigheter flyga utan att jag är med. I princip kan jag inte titta bort o göra nåt annat. Man har ju kravet på sej att städa upp efter sej om det skulle gå i backen o det innebär ju att man måste vara med hela tiden o se vad som händer!

  20. #20

    Standard

    1. Läs på Transportstyrelsen hemsida, där finns bra information även för hobbyflyg. Bl.a om CTR områden mm
    Flyg inte över 120 m ( inte 140 m )

    2. Försvaret har inget med bilder eller foto att göra längre, det är Lantmäteriet. Finns information på deras hemsida.

    3. Glöm allt vad tillståndsansökan är gällande flygfoto och vänta på utslagen i domstolen. ( förutsatt att du inte skall använda
    din drönare till övervakning)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •