Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Åtragning av rotorbladsaxel E-sky Belt

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Åtragning av rotorbladsaxel E-sky Belt

    Hej
    Har en E-sky King 3 (belt) som jag har bytt den tvärgående axeln som håller rotorbladens fästen. En ca 3 mm smal axel med en låsmutter i varje ände. Själva rotorbladsfästena sitter med lite axiallager o brickor under de muttrarna. Frågan är, hur vet jag att jag drar åt muttrarna lagom mycket. Det är ju endel plast o det kan ju fjädra mm....?

    /Lars

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Locktight ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Det är nylock, eller vad det heter. Det var inte nån locktight där från början, och de har ju underlättat nu närjag var tvungen att byta. Iof. kan det ju vara bra att inte tappa ett rotorblad, men just nu är min oro att jag inte vill dra för hårt för grejerna, ska man ha ett litet spel i axiallagren, eller vad är det som gäller?

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    Om du har linkarna bortkopplade så kan du ju känna om det går lätt att vrida bladen. Nylock håller bra men de kan bli slitna till slut och då kan man ju hjälpa dem med lite gänglåsning, jag brukar använda Biltemas, den håller lagom så att man kan lossa muttern vid behov. Vilket säkert kommer att behövas.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag kopplade bort länkarna och kunde känna att det nog är OK med lagringen i fråga. Istället fick jag ju fokus på länkarna i sej nu,. De är ju lite lite glappa, om man håller ena rotorbladet helt stilla och försöker vrida det andra så känner och ser man ett litet spel. Helikoptern är istortsätt oanvänd så det borde inte vara slitet men den har varit med om en lättare krasch som gjorde att rotorbladsaxeln fick bytas. Jag är nybörjare och tycker att den är instabil att hovra, tycker att det är lite värre nu än tidigare. Den drar inte snett åt nåt håll, men är riktigt nervös i manövreringen. Kanhända beror det bara på mej?

    ps: ska nog vara beredd på att använda locktight där nästa gång

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Har blivit lite modigare o då fungerar det med att kontrollera den. Det är nog OK med den, behöver bara ha en fungerande pilot oxå.

    Har nu även lärt mej hur viktigt det är med tyngdpunkten, även för Helikopter
    Senast redigerat av lekman den 2016-08-07 klockan 21:26.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •