Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 71

Ämne: Flight Stabilizer?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Nu blir jag nyfiken, vad är det här för kort, kan du länka? Vill läsa lite om de här korten.

    Mvh // Per
    CC3D och Naze32 är vanliga FC i quads. Här lite info om hur man sätter upp Naze32 för flygplan, mest fokuserat på FPV dock:
    http://fotoflygarn.blogspot.se/2015/...dwing.html?m=1

    http://fpvlab.com/forums/showthread.php?t=27854

    De har två gyrolägen för plan, acro som är vanlig gyro funktion samt horizon där flyget alltid går rakt och horisontellt när man släpper spakar. Sen kan RTH funktionen funka som "bail-out" vilket kan va trevlig funktion i många plan.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Senast redigerat av erolwi den 2016-08-12 klockan 11:50.

  2. #22

    Standard

    Har ett KK2.1.5-kort flashad med OpenAreo2 som ligger och väntar på att installeras i en MPX FunCub.

    Är det någon med erfararenhet som kan tipsa om lämpliga inställningar, eller om det alls är värt att installera (jämfört men en mer specialicerad stabiliseringslösning)?

    Är denna lösning också "drögig"?

  3. #23
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Äh, det handlar om att välja rätt stab till hur man tänkt att modellen skall uppföra sig. Det skall vara möjligt att switcha mellan avstängd och stab och t.ex. 3D flyg annars flyger man omkring med stab hela tiden som motarbetar alla rörelser som sker under flygningen och då upplevs som seg. Prova annars e-gyro med GPS, där man kan ställa känsligheten efter fart.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #24
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag har ett flygplansgiro till salu. Vore skoj om det kommer till nytta! Är jag helt snett ute med priset så är det bara att skrika till!

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...es-eller-bytes
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #25

    Standard

    Det finns en skillnad på folk och grejer. =)

    Vissa vill blanda in dator, hemsidor, online-manualer, ladda ner software, ladda ner firmware, ladda ner drivers, USB-ansluta, läsa på flera forum för att hitta rätta versioner av anvisningar för sin version på grejer för att hitta användarsätt för att få ut det man är ute efter eller läsa så pass mycket att man vet vad man ska göra i ett huj osv osv... för att få igång en enkel funktion.

    Medans det finns de som vill köpa en grej, eventuellt läsa A4-sidan, koppla in, flyga. :-D

    Och det skojiga, det finns så mycket mer grejer nu så det finns grejer för alla, så pass mycket att man nu måste fråga runt för att hitta rätt grej, för det finns så mycket skräp på marknaden, men även grejer som man tycker är overkill, fast de inte är det.

    Keep it simple eller hålla sig till en och samma pryl är ett sätt att effektivt komma runt det mesta. För att få babbla av mig lite. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det finns en skillnad på folk och grejer. =)


    Medans det finns de som vill köpa en grej, eventuellt läsa A4-sidan, koppla in, flyga. :-D
    och DÄR är JAG!!
    Retroholic!

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja du Thomas - trots att jag jobbat med datorer i hela mitt yrkesverksamma liv och läst manualer uppifrån och ner och nerifrån och upp och om och om igen så känner jag som du...
    Roger

  8. #28
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det finns en skillnad på folk och grejer. =)

    Vissa vill blanda in dator, hemsidor, online-manualer, ladda ner software, ladda ner firmware, ladda ner drivers, USB-ansluta, läsa på flera forum för att hitta rätta versioner av anvisningar för sin version på grejer för att hitta användarsätt för att få ut det man är ute efter eller läsa så pass mycket att man vet vad man ska göra i ett huj osv osv... för att få igång en enkel funktion.

    Medans det finns de som vill köpa en grej, eventuellt läsa A4-sidan, koppla in, flyga. :-D

    Och det skojiga, det finns så mycket mer grejer nu så det finns grejer för alla, så pass mycket att man nu måste fråga runt för att hitta rätt grej, för det finns så mycket skräp på marknaden, men även grejer som man tycker är overkill, fast de inte är det.

    Keep it simple eller hålla sig till en och samma pryl är ett sätt att effektivt komma runt det mesta. För att få babbla av mig lite. :-D
    Och jag är den som sitter med Fw:s, forumfrågor och knep och knåp med datorn (jag gillar egentligen inte alls när rchobbyn möter min dator, visst är det nödvändigt för att få ur maximal funktionalitet när våra flygdatorer blivit så avancerade.

    Jag tror att cc3d eller naze32 skulle vara en mycket bra lösning på stabilisering, man kan ju ställa in rätt mkt lull-lull, tex olika flightmodes där "land-läge" skulle inkludera "axislock" på sidoroder t ex och ev autolevel på den laterala axeln. Hur det blir rent praktiskt vet jag ej ännu, det skulle vara användbart i extrem vind och byig vind tror jag.
    Sedan kan man ju ändra gyroinsatserna rätt ordentligt, t o m få in en pidloop där om det skulle vara bra i någon annan applikation.
    Just cc3dkorten ger de ju nästan bort nu, även naze32anFULL rev6 får man billigt nu och det kortet har ännu mer funktionalitet.

    Skulle vara kul om någon testade detta annars lär mitt projekt vara klart om ett par veckor.,..,med lite tur,,skulle behöva klona mig.

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #29

    Standard

    Jag har provat CC3D på flera multirotorer, helikopter och håller på att installera i ett flygplan. Multirotor funkar det utmärkt på. Helikoptern flög men hur jag än skruvade på inställningarna var det alltid för hög gain. På flygplanet upplever jag samma problem, servona står och skakar fast planet står stilla på marken.

  10. #30
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    Jag har provat CC3D på flera multirotorer, helikopter och håller på att installera i ett flygplan. Multirotor funkar det utmärkt på. Helikoptern flög men hur jag än skruvade på inställningarna var det alltid för hög gain. På flygplanet upplever jag samma problem, servona står och skakar fast planet står stilla på marken.
    Hej! Fråga; I planet du körde cc3dkortet på, du säger att servona skakade?
    Vad för styr- och videosystem körde du samtidigt? Var det digitala servon?
    Har ett flertal ggr sett servon twitcha tokigt på marken - då har det varit ezUHF med 1.2ghz LRS FPV-system som varit orsaken till detta, säker på att det ej var så för dig? Man måste ju kunna ställa ner gainsen så den inte överskjuter?

    Körde du pwmprotokoll? Om du körde sbus kan jag tänka mig det blev strul i tidigare FW av LibrePilot?

    När jag får lite tid över (har ej flugit på en vecka nu!) Så skall jag trycka in ett av mina cc3dkort i min fms let13 som blivit hangardrottning/testkärra efter en xt60-lödning som släppte och se hur det fungerar, om inte annat kan man köra det som "custom"-plattform i librepilot och ev få ur mer funktionalitet ur cc3dn.

    Vanlig stabilisering lär man ställa som "rate" på alla axlar vid vanlig flygning, landning skulle man kunna köra "axislock" på sidoroder samt autolevel på roll, i teorin skulle det fungera bra iaf.
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #31

    Standard

    Jag har kört lite med APM:Plane också, mycket trevligt men det är ju mer en autopilot än stabilisator. Riktigt kul att hålla på med om man gillar sånt.

  12. #32

    Standard

    Baseflight på NAZE32 fungerar fint med flygplan.
    Kan flygas med eller utan gyro stabilisering.
    Eller autoleveling om man vill ha det.

    Lägger man till en GPS så får man return to home funktion med failsafe i kombination.
    Eller som en bailout funktion.

  13. #33
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Baseflight på NAZE32 fungerar fint med flygplan.
    Kan flygas med eller utan gyro stabilisering.
    Eller autoleveling om man vill ha det.

    Lägger man till en GPS så får man return to home funktion med failsafe i kombination.
    Eller som en bailout funktion.
    Ahh, precis vad jag väntade mig, någon som provat med lycka, bra! Man behöver alltså inte ett dyrt vector-system (även om de är mkt bra) för stabilisering och RTH, det går bra med en billig naze32.

    Jag tänker också på varför vi inte generellt använder de nyare Pd-brädorna med inbyggd OSD på fixed-wing? En vanlig LOS-modell behöver ju ej det men såfort vi kastar på det enklaste av FPV-system behöver vi ofta ha filtrerad 5V, filtrerad 12V etc, en pdbplatta väger ingenting och kan ju med lätthet monteras med Nazen på kärran, då får du en snygg elinstallation samt batterispänning och art.horisont(utan gps) tillsammans med GPS får du höjd och fart också, nästan samma funktioner som de dyrare systemen för ett par hundra!




    Det var ett tag sedan jag kollade i baseflight (kör Ni alla baseflight nu eller?? Förr var det cleanflight som gällde!) i cleanflight finns det även ett 2stegs failsafe med autoland-funktion, har ej testat denna ännu dock!
    Rekommenderas baseflight över cleanflight och betaflight? Har alla 3 installerade på Pcn men kortet är flashat cleanflight på min BO spiderhex.

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  14. #34

    Standard

    Fungerar det att använda Naze32 med GPS och PWM? Har bägge men tyckte det såg ut som man skulle koppla in GPSen på samma portar som PWM. PPM däremot ska väl ej vara problem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Fungerar det att använda Naze32 med GPS och PWM? Har bägge men tyckte det såg ut som man skulle koppla in GPSen på samma portar som PWM. PPM däremot ska väl ej vara problem.
    Det fungerar med PWM men du tappar två aux kanaler.

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Det var ett tag sedan jag kollade i baseflight (kör Ni alla baseflight nu eller?? Förr var det cleanflight som gällde!) i cleanflight finns det även ett 2stegs failsafe med autoland-funktion, har ej testat denna ännu dock!
    Rekommenderas baseflight över cleanflight och betaflight? Har alla 3 installerade på Pcn men kortet är flashat cleanflight på min BO spiderhex.
    Det är nog bara för fixed wing som baseflight är bättre, så Patrik står för det enda med baseflight som är bättre än cleanflight.

    Jörgen

  17. #37
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ok nu måste jag fråga, man talar om Boris som att alla vet vem det är?? Och esc= SimonK, vem är det?? Och vem är patrik?
    Jag antar att det är de olika opensourceutvecklarna av de olika mjukvaror vi använder som har dessa namn? Berätta gärna mer då jag är rätt ny i ämnet
    Mvh G

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Ok nu måste jag fråga, man talar om Boris som att alla vet vem det är?? Och esc= SimonK, vem är det?? Och vem är patrik?
    Jag antar att det är de olika opensourceutvecklarna av de olika mjukvaror vi använder som har dessa namn? Berätta gärna mer då jag är rätt ny i ämnet
    Mvh G

    Skickat från min ST26i via Tapatalk
    PartikE: http://fotoflygarn.blogspot.se/?m=1

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  19. #39

    Standard

    Lite kul..
    En färsk review på Baseflight i en Teksumo Vinge.
    Men han hade försåss inte läst setuptipsen innan som de flesta!..

  20. #40

    Standard

    Off Topic:
    Denna controller ser lite annorlunda ut än de Mini Naze jag har sett i flera instruktioner, har bland annat mikro USB-anslutning och ansluter direkt till "Baseflight".
    http://eu.banggood.com/Wholesale-War...u-1017486.html
    Kan jag använda det till Fixed Wing?
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •