Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 71

Ämne: Flight Stabilizer?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Flight Stabilizer?

    Häpp!
    Finns det någon bra (och billig) flight stabilizer/gyro avsedd för flygplan?
    Jag har använt HK:s "Orange Flight stabilizer" http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    dock bara i version 1. Tycker inte den var speciellt bra, planet blev ganska "drögigt" i rörelserna.

    Har kollat lite på Banggood.
    Tips mottages tacksamt!
    Retroholic!

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Thomas - det kan nog bero på hur du ställt "gainen". Testa att justera ner lite innan du byter till nåt annat. Har kört en sån i samma kärra sen denna stabilisator började säljas och jag tycker att den, trots sitt låga pris, gör ett helt acceptabelt jobb. Den kärran är den enda jag flyger om det blåser ordentligt här (vilket förmodligen innebär svaga vindar i Skåne).
    Roger

  3. #3

    Standard

    Tyckte flyget blev segt och tråkigt med Orange Flight stabilizer så jag bytte till FY-40A.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Leveling_.html
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Aha!
    Är den bättre än Orange??
    Retroholic!

  5. #5

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tack för tipsen!
    Retroholic!

  7. #7

    Standard

    Orange V1 har tydligen logaritmiska potentiometrar, det gör det svårt att få gainen rätt. Att det inte heller går att stänga av gyrot är ju också ett problem.

    Sitter och läser om Eagle A3 Super II nu. Verkar intressant!

  8. #8

    Standard

    Råkade komma åt köpknappen...

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ja du Jorgen, den är livsfarlig!
    Min knapp ville att jag skulle ha en sån här... http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=2966
    Retroholic!

  10. #10

    Standard

    Jag har 2st Orange RX RX3S V2 (V2.1 firmware) som fungerar helt perfekt. De går att stänga av och på via sändaren om man vill. Gain måste ställas in med försiktighet, mer än "kl 13.00" ger direkt oscillering.

    Någon tröghet uppstår inte heller överhuvudtaget, det enda som händer är att det blir enklare att flyga i blåst med byig vind.

    Vill man ha gyro på båda skevrodern måste man tyvärr köra med y-kabel. Det finns ett "hack" för den som vill och kan, då får man gyrot att fungera för separate skevroder. En enklare lösning är att endast ha gyro på ett (1) av skevroderna.

    Tyvärr ligger den som backorder sedan en tid tillbaka på HK-EU lager. Finns dock på INT för 14 Euro.

    Har också hört att ver 1 ger en "tröghet".

    //R
    Senast redigerat av Balcke den 2016-08-08 klockan 12:03.

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har själv två stycken som jag använt till FPV flyg. Fungerar OK, dock inte för rent FPV där vill man ha RTH.

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ja du Jorgen, den är livsfarlig!
    Min knapp ville att jag skulle ha en sån här... http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=2966
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    Standard

    De ska ju ställas in rätt också. =) Man ska läsa på, ställa in och sen ska man se hur utslagen beter sig "på bordet" före man slänger upp flyget i luften. Om det är segt som sjutton på bordet, gör om gör rätt. När det känns bra på bordet, upp o flyg. Alla stabilizers kan göras lika sega, om man vill. De har olika utgångslägen från början, men de måste ställas. Finns det grejer som är dåliga och om de inte kostar något, så är det meningen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Om man vill ha ngt bra, som inte kostar mycket så kan jag varmt rekommendera denna: http://www.lemon-rx.com/index.php?ro...product_id=131 . Testade Orange tidigare och kan lugnt säga att denna är avsevärt mycket bättre.
    "Allting beror på allting"

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu kör jag JR-radio med FrSky-modul och dito mottagare, så denna går nog bort....
    Retroholic!

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har en sån Lemon-mottagare med stabilisering men har bara testat den inomhus men då imponerade den inte speciellt mycket. Men kanske borde testa den utomhus istället. Sen är det väl så att allt utvecklas så nyare konstruktioner är nästan undantagslöst bättre än de äldre.
    Roger

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Stabilisering kräver lite pyssel. Vettiga servon, och vettigt linkage utan glapp. Sen kan man mekaniskt växla rodren för olika bra resultat. Tex låta servot gå +-125% för 25graders utslag, eller låta servot gå +-50% för samma 25grader. (Olika långa servoarmar tex)

    Kombinationen gain, utslag, mekanisk utväxling, servoval och glapp gör att det är många kombinationer att prova innan man dömer ut gyrot.
    Superhero

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tänkte flika in ett råd som samtidigt blir en fråga, Thomas du körde ett sånt orange-gyro endast för stabiliseringens skull?

    Jag tänkte att nu när man kan få ett cc3dkort nästan gratis och det väger sannolikt mindre än orangegyrot och har definitivt mindre sladdar samt möjlighet att styra m sbus/ppm etc eliminerar ytterliggare sladdvikt och trassel, samt cc3d har stöd för fixedwing, så om man bara är ute efter stabiliseringen , bör inte ett cc3d fungera alldeles utmärkt om inte bättre då man har mer inställningar kring gyrofunktionen.

    THOMAS: Jag har ett nytt oanvänt (endast flashat ny Fw m Librepilot) inkapslat cc3dkort du kan få för frakten+en femtilapp för att stå i kön på postombudet(tar alltid minst 30min kan skicka med kablage för pwm och sbus, om du vill kan jag även löda samman en sladd för PPM eller spek.sat beroende på vad du använder?

    (Jag frågar och föreslår för jag funderar på att göra detta själv på en kärra men har så mycket projekt på G att jag ligger efter med den praktiska biten

    Lycka till!
    Mvh

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  18. #18

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tack för erbjudandet Gustaf, men jag har redan beställt en stabilizer. Jag avvaktar och ser hur det fungerar när jag får det.
    Som sagt, jag köpte ett par Orange gyro, v1, när dom kom ut för några år sedan, men upplevde dom som ganska svårinställda, plus att kärran blev lite "drögig" i rörelserna. V2 lär vara bättre.
    Jag återkommer om det blir aktuellt att byta.
    Retroholic!

  19. #19

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jag tänkte att nu när man kan få ett cc3dkort nästan gratis och det väger sannolikt mindre än orangegyrot och har definitivt mindre sladdar samt möjlighet att styra m sbus/ppm etc eliminerar ytterliggare sladdvikt och trassel, samt cc3d har stöd för fixedwing, så om man bara är ute efter stabiliseringen , bör inte ett cc3d fungera alldeles utmärkt om inte bättre då man har mer inställningar kring gyrofunktionen.
    Nu blir jag nyfiken, vad är det här för kort, kan du länka? Vill läsa lite om de här korten.

    Mvh // Per

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är ju kontroller-kort till multikoptrar, Flahultarn. Gå till t ex Banggood och sök på CCD3 så lär du finna...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •