Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Stort FPV-flyg?

  1. #21

    Standard

    England är mer ett U-land än EU-land, vad förväntas?😉

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag fick felmeddelandet när jag skulle aktivera mitt PayPal-konto...
    Retroholic!

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ok - då skulle det säkert sluta på samma sätt för mig...
    Roger

  4. #24

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Du får koppla på charmen och chatta med dem. Det verkar ju helt koko att det inte ska gå. Jag fick hem ett STORT paket från UK i förra veckan med en skywalker. Ytterkartongen var ett par dec längre än sw'n's.
    Det kan ju vara en bugg i deras beräkningsmodell.


    Sent from phone

  5. #25

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmmm.....
    Andra gången jag försökte beställa från UK verkade beställningen gå igenom när jag aktiverade PayPal-kontot.
    Men då skulle jag helt plötsligt betala 153 Euro!
    Vart tog "Free Shipping" vägen??
    Det blev ingen beställning....
    Retroholic!

  6. #26

    Standard

    Jag blev faktiskt förvånad när jag tryckte på köpknappen och kunde beställa från UK varuhuset. Provade att beställa från UK lagret flera gånger tidigare men då gick det ej....

    Nu står det att min Cloud Surfer är på väg till Sverige för 133 Euro med free shipping

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan bekräfta att det fungerar att handla denna kärra fraktfritt från U.K-lagret. Priset omvandlades till 146.38 $ och med Paypals växelkurs så motsvarar det ca: 1284 kr totalt. Det går dock inte att försöka beställa nåt annat samtidigt för då åker man direkt på extra fraktkostnad...
    Roger

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan du tänka dig Thomas - även mitt Köp-finger drabbas (alldeles för ofta) av Stora Köp-darren. Så snart får man väl ett stort paket från U.K... Kärran går väl lagom fort för en gammal hjärna så nån användning borde man väl kunna få för den.
    Roger

  9. #29

    Standard

    Nu är mitt paket från HobbyKing UK klar att hämta.

    Leveransen tog exakt 7 dagar Free shipping naturligtvis och det är Schenker som levererar i Sverige.

  10. #30
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Thomas, denna finns i Göteborg (inte postbar tyvärr) som jag gärna blir av med

    Med Servon och LED's men utan ESC/Motor, flyger som en pråm och bryr sig inte nämnvärt om tyngtpunkt eller vikt.

    https://www.youtube.com/watch?v=170YGOJfpF4
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #31

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Fluf, du har PM!
    Retroholic!

  12. #32

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Så till slut bidde det en "Cloud Surfer" från engelska HK.
    Trevligt pris, framförallt som det är fraktfritt!
    Schenker levererade hem till dörren någon vecka efter beställning.
    Kärran är riktigt fin att flyga, bra roderrespons och "lagom" flyghastighet. Även bra glid vid inflygning/landning, framförallt med klaff.
    Ett litet aber dock: Det medskickade 40A "no-name"-fartreglaget behagade tacka för sig när jag höll på att mecka ihop kärran. Inte ett liv i det efter ett tag.
    Så vad göra?
    Eftersom motorn sitter som den gör, inbyggd i pod'en ovanpå kroppen, och det går förlängningskablar mellan reglaget och motorn, så stod jag i valet och kvalet att kapa bort pod'en för att komma åt kontakterna. Det bar emot att göra så....
    Jag lödde bort förlängningskablarna i det trasiga fartreglaget och skarvade på ett E-flight 60A reglage med sina kablar, som jag hade liggande i hyllan. Funkade bra när jag provade lite försiktigt hemma i hobbyrummet. (Man vill ju inte dra på fullskaft inomhus och blåsa bort allt på hyllorna!)
    Väl ute på fältet så kopplade jag in ett 3S 2800 mAh-batteri, helt enligt rekommendationerna.
    Och när jag drog på fullt så varvade motorn som en påse nötter!!! "Wobblade" å det grövsta i varvtalet, ungefär som att acken var helt slut. Och den var nyladdad....
    Efter diverse testande, funderande och ännu mer testande (bytte bl.a. propp) så provade jag hemma med en 4S 3300mAh acke. Och nu var det annat ljud i skällan! Gick NÄSTAN normalt på fullskaft. I alla fall så bra att det blev ett par tre rundor i den friska skånska luften.
    Conclusion?
    Förmodligen för långa kablar mellan reglaget och motorn. Reglaget har sina kablar, tillsammans med motorns förlängningskablar.
    När jag får tid ska jag löda in förlängningskablarna direkt på fartreglaget, istället för reglagets egna kablar.
    Hoppas det hjälper.

    Är det någon som vet om det hjälper att sätta in kondensatorer?
    I så fall, var??

    Och, jag körde in en Orange Flight Stabilizer i kärran också, funkar perfekt!
    Retroholic!

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Thomas - såvitt jag sett så sitter motorn i nån form av snabb-fäste så det skall gå att dra ut den om behov finns. Har inte testat själv men har sett nån film på nätet som visar det. Min motor fungerar hittills utmärkt med en 3S-ack men jag bytte propp (obalanserad) till en motsvarande APC-E. Sen krävs det mycket vikt i nosen så utan FPV-utrustning monterad räcker inte ens ett 3S5000 riktigt till, än mindre mina 2 parallellkopplade 3S2300 så lite extra bly behövs i noskonen.
    F ö en lugn och fin kärra och motorn på ryggen har inga tendenser att "trycka ner" kärran mot marken vid starten - nåt som t ex Easy Star gärna gör. Klaffarna kortar ner landningsinflygningen en hel del och behöver bara lite dykroder - kanske 2-3 mm - inmixat.
    F ö har jag klarlackat hela skapelsen och lite extra lager lack under kroppen eftersom lacken kändes relativt "lättförstörd". Inte heller så imponerad av vissa detaljer - t ex linkarnas dåliga passning i roderhornen vilket krävde utbyte av linkar och dessutom (men enklare) uppborrning av hålen i vissa servo-ok. Likaså det klassiska problemet på denna kärra med de "EPO-kärnor" som sitter inne i vingrören (de fast monterade i vinghalvorna) och var alltför långa så dessa fick man "fiska ur" och korta av för att överhuvudtaget få in de lösa vingrör som sammanfogar vinghalvorna.
    Så här ser min ut i nosen utan kamera monterad längst fram...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160908_153535.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	127,1 KB 
Id:	59721

    Roger

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Den här kärran är byggd för FPV så det är inga problem att få den framtung...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	75,9 KB 
Id:	59733Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	b.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	132,7 KB 
Id:	59734Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	c.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	154,7 KB 
Id:	59735

    Några tips:
    Staga upp stabben!
    Sätt hjul på vingarna för att skydda dem
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  15. #35

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Bra tips Göran!
    Jag undrade också vad urtagen under vingen var till för, antar att det egentligen inte är för hjul, men det ser bra ut!
    Och stagen till stabben ska också fixas.....
    Retroholic!

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Möjligt att stagen behövs men jag har inte satt dit några på min ännu. Men jag har också bytt till en bättre propeller vilket gör att stabben inte vibrerar lika mycket (mindre obalans i proppen).
    Ja - med en Gopro i nosen är det säkert inga TP-problem men övrig utrustning för FPV-flygande väger ju inte så mycket så man skall nog räkna med rätt stort batteri ändå för att få TP hyggligt rätt. Tänker också sätta in en Orange Flight Stabilizer som jag har liggandes. Samt bl a variometern till Taranisen. Därefter blir det kamera och videosändare med OSD/GPS. Men Göran hinner säkert före...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •