Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Windows 10-tjatet

  1. #1

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Windows 10-tjatet

    Hej
    Någon som vet hur man blir av med pop-up rutan om tjatet att uppgradera till Windows 10. Skulle inte den försvinna i slutet på Juli månad när Microsoft skulle ta betalt för uppgraderingen. Hos mej poppar rutan fortfarande upp varje gång jag startar datorn.
    /Lelle

  2. #2

    Standard

    Jag har installerat "GWX Control Panel"
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	GWX Control Panel.JPG 
Visningar:	79 
Storlek:	53,2 KB 
Id:	59278
    /Leif

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag gillar win10, gick på tjatet men lyckas fan inte registrera min version trots att jag har iaf 5st olika licenser som borde vara uppgraderingsbara. Störigt värre.
    Superhero

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tjatar MS även nu ? Gratis-perioden avslutas ju i slutet av juli...
    Men jag har uppdaterat mina burkar och saknar inte Win 7.
    Roger

  5. #5

    Standard

    @Henke: Du måste uppgradera till WIN10 från en WINDOWSinstallation som är IGÅNG. Det duger INTE att boota från installationsskivan. Det tycks som om installationsprogrammet genererar serienummer som är WIN10kompatibelt när man gör på det sättet. När du väl fått det nya numret så tror jag att det duger för installationer på tom disk, så skriv upp det. Ditt gamla WIN7- eller WIN8-serienummer funkar INTE för WIN10.
    /J

  6. #6

    Standard

    Hur kommer det sig att folk inte har uppdaterat till Windows 10? Snabbare, säkrare och stabilare än både Win7 och Win8 :-)
    Frågar av nyfikenhet då jag ärligt inte förstår 🙃

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  7. #7


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    @Henke: Du måste uppgradera till WIN10 från en WINDOWSinstallation som är IGÅNG. Det duger INTE att boota från installationsskivan. Det tycks som om installationsprogrammet genererar serienummer som är WIN10kompatibelt när man gör på det sättet. När du väl fått det nya numret så tror jag att det duger för installationer på tom disk, så skriv upp det. Ditt gamla WIN7- eller WIN8-serienummer funkar INTE för WIN10.
    /J
    Det gick bra sedan en tid att installera en ren win10 med en w7 nyckel. Har gjort det med tre olika nycklar.
    (inte för att det spelar någon roll längre)

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joshiegy Visa inlägg
    Hur kommer det sig att folk inte har uppdaterat till Windows 10? Snabbare, säkrare och stabilare än både Win7 och Win8 :-)
    Frågar av nyfikenhet då jag ärligt inte förstår ��

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
    Ändra inte i onödan något som fungerar
    Och för mig händer nästan alltid oväntade saker när jag gör "enkla åtgärder" på datorer.
    /Leif

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ursprungsfrågan:
    Jag stängde av "automatiska windowsuppdateringar", sen har det inte poppat upp någon popup-ruta mer....
    Retroholic!

  10. #10

    Standard

    Tur för dig, mina W7/W8-nycklar funkade då inte rakt av. Uppenbarligen är nycklarna olika. Jag försökte göra fräscha installationer med olika nycklar, men i samtliga fall kunde inte onlinetjänsten se att nyckeln var behörig.

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joshiegy Visa inlägg
    Hur kommer det sig att folk inte har uppdaterat till Windows 10? Snabbare, säkrare och stabilare än både Win7 och Win8 :-)
    Frågar av nyfikenhet då jag ärligt inte förstår 

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
    Det blir en annorlunda upplevelse i default. Men men det är ju inte värre än att man lär sig, för den är ju ganska praktisk om man kör samma på telefon och platta. Eller iaf försöker väva ihop sina prylar.
    Superhero

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joshiegy Visa inlägg
    Hur kommer det sig att folk inte har uppdaterat till Windows 10? Snabbare, säkrare och stabilare än både Win7 och Win8 :-)
    Frågar av nyfikenhet då jag ärligt inte förstår 
    Original Install Date: 2010-02-14, 1:24:28 AM
    System Boot Time: 2016-06-28, 11:49:49 PM

    Jag använder datorerna som verktyg och hoppas kunna köra vidare på den här datorn i ett par år till. Om någon undrar varför jag startade om den förförra månaden så skötte det sig själv då det var strömavbrott

    Ett system som fungerat så länge utan att trassla eller bli långsamt ser jag inte mycket anledning att försöka förbättra.

  13. #13

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ursprungsfrågan:
    Jag stängde av "automatiska windowsuppdateringar", sen har det inte poppat upp någon popup-ruta mer....
    Det har jag gjort också, men det hjälpte inte.

    --------------

    Jag har en datakunning vän som ska hjälpa mej att få bort det, men ville få era åsikter och tips.
    Tack för svar.
    /Lelle

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lelle - är det nån speciell applikation du använder som du vet inte fungerar i Win 10 ? I annat fall har även jag svårt att se varför du inte skall uppdatera. Men som jag redan nämnt - "gratisperioden" är väl över nu så jag är lite förvånad över att du blir uppmanad att uppdatera. Men Win 10 kanske redan är nerladdad till din dator och då vill systemet säkert uppdatera den också...
    Gamla versioner av operativsystem är ju mindre intressanta för tillverkarna, speciellt för den privata marknaden, så bl a säkerhetsuppdateringar upphör ju vad det lider vilket även det talar för att uppdatera.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Har försökt uppdatera till Win 10 från Win 7 ett antal gånger men mitt i installationen blir skärmen svart och enda sättet komma vidare är att trycka på powerknappen. Då återinstalleras win 7 igen. Då jag Googlat på problemet verkar det som om det kan vara grafiken som inte fungerar med Win 10. Har en HP laptop Probook 4520s.

    Någon som upplevt något liknande?

    /Mats

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har en variant av HP Elitebook (med i5) som krävde lite manuella handgrepp innan alla drivrutiner fungerade men nån "svart skärm" råkade jag inte ut för. I motsats till t ex en bärbar Samsung där allt rullade in direkt utan extra handgrepp...
    Roger

  17. #17

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Lelle - är det nån speciell applikation du använder som du vet inte fungerar i Win 10 ? I annat fall har även jag svårt att se varför du inte skall uppdatera. Men som jag redan nämnt - "gratisperioden" är väl över nu så jag är lite förvånad över att du blir uppmanad att uppdatera. Men Win 10 kanske redan är nerladdad till din dator och då vill systemet säkert uppdatera den också...
    Gamla versioner av operativsystem är ju mindre intressanta för tillverkarna, speciellt för den privata marknaden, så bl a säkerhetsuppdateringar upphör ju vad det lider vilket även det talar för att uppdatera.
    Roger
    Hej Roger.
    Nja det är väl egentligen inte. Men har ju sett på en del forum att det har blivit en hel trassel för somliga, och många världen över vill vara kvar på 8:an. Sant eller inte. Tycker att 8.1 fungerar alldeles ypperligt för det lilla jag använder, men kanske får vika mej till slut.
    /Lelle

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag har W10 på laptopen och kör W7 på stationära, helt klart föredrar jag W7. W10 känns krångligt att handskas med och Edge eller vad det heter är helt olidligt utformat jämfört med internet explorer.

  19. #19

    Standard

    Hur Windows10 funkar kan bara MS åtgärda, men du har Internet Explorer även där - du ställer in vilken browser du använder som standard via Inställningar - System - Standard applikationer (typ - jag kör engelsk version).

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vilken browser som levereras med är mindre viktigt för mig eftersom jag ändå kör Chrome. Sen är ju trots allt W10 lite mera likt W7 än vad W8 är - om nu det är nåt att stå efter. Gillar man W8 så ser jag ingen anledning att inte gå över till W10 - men det är ju trots allt ett personligt val. Själv kör jag mest på min Chromebook numera eftersom det mesta jag gör ändå kan skötas via Web-browsern. Har dock några Windows-burkar för de tillfällen när jag ändå måste köra Windows-applikationer.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •