Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Nackdel med för vid vinkel på FPV kameran?

  1. #1

    Standard Nackdel med för vid vinkel på FPV kameran?

    Jag har precis skaffat en Tarot TL130 som har en vidvinkels FPV kamera. I väntan på quanum goggles har jag inte kunnat flyga FPV själv men jag har läst på flera ställen att folk tycker att kameran har för vid vinkel (≈160°) istället för 120°. Om det nu är så, vad är nackdelen med att se mer av sin omgivning? Låter som en fördel i mina öron...

  2. #2

    Standard

    Det beror mycket på hur och vad du flyger.

    Ett flygplan flyger du ofta högre och längre bort från saker och ting - en liten Quad kan du busflyga med runt buskar och träd. Hastigheterna ställer också olika krav på linser.

    Har du mycket vidvinkel får du med mer på bilden men allt blir mindre och ofta svårare att se
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Med multikopter finns det födelar och nackdelar med båda vid vinkel och mer inzoomat.


    Fördelar med vidvinkel.
    Man får bättre koll på omgivningen, ser i princip vad man har åt sidorna och under sig när man navigerar och slipper drabbas av claustrofobi. Väldigt användbart när man navigerar runt sakta i trånga utrymmen som t.ex. flyga inne i en skog med en liten maskin.
    Rekomenderar alltid vidvinkel till nybörjare för det är mycket lättare att lära sig flyga FPV med i början när man enklare ser hur nära marken är uder och var man har objekt åt sidorna.

    Fördelar med icke vidvinkel.
    Videolänken har väldigt begränsad upplösning 800x600 pixlar i bästa fall. En vid vinkel ger en väldigt odetaljerad bild av objekt längre bort. Inom t.ex. FPV-racing behöver man ofta ta sikte på ett litet hål i ett hinder en bit bort i hög hastighet. Därför flyger de flesta framgångsrika racers med en liten vinkel, men många har gått över till en mellanvinkel på sistone 120-150 grader ungefär. Mycket på grund av att man även har nytta av vidare vinkel inom racing när man behöver göra väldigt skarpa manövrar som i en 180-graders sväng t.ex.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  4. #4

    Standard

    Tack båda, ny förstår jag hur folk menar, stort tack!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •