Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

mne: Hjlp! Nybrjare som behver tips p drnare/googles

Standard

Finns i princip bara en radio X9, den finns som "vanlig" formfaktor x9D+ samt x9e fr den som fredrar pulpit och sele. Sen r en x12 p g men har inte slppts n. Fr den lilla quaden behver du ju ingen mottagare, den var ju inbyggd i kortet, s kp en vanlig 'x9D+ mode2' skulle jag fresl.

Skickat frn min D5803 via Tapatalk

Standard

Citat Ursprungligen postat av truetype Visa inlgg
    Okej, tack s mycket fr era svar!

Jag har bestmt mig fr att bygga den lilla mini-quaden jag lnkade ovan. En kollega och jag ska skriva ut skelettet nsta vecka. Jag har flugit vanliga drnare och helikoptrar och ven flygplan. S tnkte hoppa rakt in i FPV vilket jag tror kommer bli hftigt!

Nr jag brjar bygga den s lr jag mig mer och mer under loppets gng och d blir det vl s att jag kper bttre laddare och s d. Testar med USB-laddaren som medfljer Lipona. Frresten r vl ackar och batterier samma sak fast olika namn? Likas med Lipo?
    Antar att det r s hr:
    Ack = Blyackumulator
    Lipo = Lithium polymer

Rtta mig grna om jag har fel
    Ser ut som att ingen har svarat, ack r samlingsnamnet p alla batterier om jag har frsttt rtt (ven jag r ganska ny hehe)

Skickat frn min Nexus 5X via Tapatalk

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joshiegy Visa inlgg
    Ser ut som att ingen har svarat, ack r samlingsnamnet p alla batterier om jag har frsttt rtt (ven jag r ganska ny hehe)

Skickat frn min Nexus 5X via Tapatalk
    Ack = frkortning fr Ackumulator och gller endast laddningsbara batterier.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Tack fr svaren ovan!

Citat Ursprungligen postat av Hoppsan_84 Visa inlgg
    Okej, vad r detta fr hemsida? Str incl VAT p sidan dr? Men det kanske r utanfr EU i allafall och drav tillkommer i vrsta fall tull och moms nd?

*edit* sg nu att de r frn England och d r det ju inte ngon extra skatt vilket r grymt. Men lite fundersam blir man ju, hur kan de vara nstan en tusenlapp billigare n t.ex hobbyking? Ngon som har kpt frn denna sidan tidigare?
    Senast redigerat av truetype den 2016-08-15 klockan 12:31.

Reg.datum
    Nov 2014
    Inlgg
    128
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Jag och en polare har handlat dr. Engelsk laddadapter r vll nda som jag kan klaga p. Kan fs med EU men jag orkade inte vnta.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 358
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hobbyking International r inte billigast p allt - i vart fall inte om man rknar med att f betala moms (25 %) och den adminavgift (ofta runt 100 kr) som tas ut i samband med moms-debiteringen. Sm paket slinker ofta igenom tullen men strre paket kan "fastna" och drmed "momsas". Sen brukar frakten frn Hobbyking International vara rtt dyr relativt frakten frn mnga shoppar i Sverige och vriga EU. Hobbyking EU r skrare fr dr r momsen redan betald och fraktkostnaen r rimligare.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hobbyking International r inte billigast p allt - i vart fall inte om man rknar med att f betala moms (25 %) och den adminavgift (ofta runt 100 kr) som tas ut i samband med moms-debiteringen. Sm paket slinker ofta igenom tullen men strre paket kan "fastna" och drmed "momsas". Sen brukar frakten frn Hobbyking International vara rtt dyr relativt frakten frn mnga shoppar i Sverige och vriga EU. Hobbyking EU r skrare fr dr r momsen redan betald och fraktkostnaen r rimligare.
    Roger
    Lite s jag tnker... Det r dock lite billigare frn Hobbyking ser jag nu, dock utan moms inrknat. 2080 frn UK och 1780 frn hobbyking, r det vrt risken? Hur skulle ni gjort?

Jag brukar kpa frn Ebay, dr har jag ofta tur, men vet inte hur det r med hobbyking.

*EDIT* Kpte den hr (https://www.youtube.com/watch?v=BbkWobTty24) frn Ebay nu bara fr det i vntan p materialet och vntan p svar, kpt allt utom Radion nnu.
    Senast redigerat av truetype den 2016-08-16 klockan 21:25.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 330
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard

Ser att du sneglat p dsm2-protokoll fr sndare, strunta i det, det r ett gammalt protokoll och inte att jmfra med ex taranisens frekvenshoppande system, dsm2 anvnder 2"kanaler" i 2.4ghz-bandet och om du flyger nra ett par routers kan dsm2 ltt tappa signalen med garanterad krasch som fljd m multirotor utan RTH.
    Kp du en beg taranis istllet, kompatibel, mkt funktion fr liten slant, billiga mottagare, sbus, frsky taranis verkar blivit omttligt populrt i Quadvrlden.
    Om du har gott om pengar rekommenderar jag futaba, anvnder det sjlv och den strular aldrig till skillnad frn spektrum dx6i med dsm2 som jag nu avvecklat helt.mvh G

Skickat frn min ST26i via Tapatalk

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 358
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tnker man fortstta med vr utomordentligt trevliga hobby s tycker ven jag att man skall satsa p en bra sndare och inte kpa billigast tnkbara. Taranis krver mera "programmerings-tnk" nr man stller in den jfr t ex Spektrum och Futaba men gillar man det s r den andra siden hur flexibel som helst avseende just programmeringsmjligheter.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlgg
    Ser att du sneglat p dsm2-protokoll fr sndare, strunta i det, det r ett gammalt protokoll och inte att jmfra med ex taranisens frekvenshoppande system, dsm2 anvnder 2"kanaler" i 2.4ghz-bandet och om du flyger nra ett par routers kan dsm2 ltt tappa signalen med garanterad krasch som fljd m multirotor utan RTH.
    Kp du en beg taranis istllet, kompatibel, mkt funktion fr liten slant, billiga mottagare, sbus, frsky taranis verkar blivit omttligt populrt i Quadvrlden.
    Om du har gott om pengar rekommenderar jag futaba, anvnder det sjlv och den strular aldrig till skillnad frn spektrum dx6i med dsm2 som jag nu avvecklat helt.mvh G

Skickat frn min ST26i via Tapatalk
    Okej, tack. Det blir en Taranis, den r ju som det verkar vldigt populr och jag har inget emot programmering som McRegor skriver nedan.

Men jag har letat, dock inte hittat ngon beggad Taranis, hade grna kpt en beggad. Det spelar ju ingen roll s lnge den funkar. Ni kanske vet bttre var man ska leta?

Tack fr svaren.

P.S Vad menas med Telemetry?

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Tnker man fortstta med vr utomordentligt trevliga hobby s tycker ven jag att man skall satsa p en bra sndare och inte kpa billigast tnkbara. Taranis krver mera "programmerings-tnk" nr man stller in den jfr t ex Spektrum och Futaba men gillar man det s r den andra siden hur flexibel som helst avseende just programmeringsmjligheter.
    Roger

Standard

Okej, tack. Det blir en Taranis, den r ju som det verkar vldigt populr och jag har inget emot programmering som McRegor skriver nedan.

Men jag har letat, dock inte hittat ngon beggad Taranis, hade grna kpt en beggad. Det spelar ju ingen roll s lnge den funkar. Ni kanske vet bttre var man ska leta?

Tack fr svaren.

P.S Vad menas med Telemetry?
    Telemetri kallas funktionen att mottagaren skickar tillbaka data frn sensorer p flyget s kan man t.ex. f upp batterispnning, strmfrbrukning, avstnd hjd mm p radion. Man fr koppla in sensorer. Sen kan t.ex. Taranis med ljud sga till att batteriet r slut och det r dags att landa. Den varnar ven om man r fr lngt borta och brjar f dlig mottagning, mycket anvndbart vid FPV.

Standard

Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlgg
    Telemetri kallas funktionen att mottagaren skickar tillbaka data frn sensorer p flyget s kan man t.ex. f upp batterispnning, strmfrbrukning, avstnd hjd mm p radion. Man fr koppla in sensorer. Sen kan t.ex. Taranis med ljud sga till att batteriet r slut och det r dags att landa. Den varnar ven om man r fr lngt borta och brjar f dlig mottagning, mycket anvndbart vid FPV.

Okej, d frstr jag precis. Tackar! Vad jag lr mig mycket! Vad snlla ni r!
    Vet du var man skulle kunna f tag p en begagnad taranis?

Standard

Okej, d frstr jag precis. Tackar! Vad jag lr mig mycket! Vad snlla ni r!
    Vet du var man skulle kunna f tag p en begagnad taranis?
    Nej, min fr du inte kpa! Bara att hlla koll hr p sljes, blocket och helisweden. Fast Taranisen r den sista av mina R/C prylar jag skulle slja och tror mnga hller hrt i dem, sljs dem s gr de rtt dyrt skulle jag tro s ekonomiska vinsten r nog inte jttemnga hundralappar. Om du har tlamod s kommer det nog komma ut begagnade X9 nr X12 slpps fr d kommer skert folk uppgradera.

Det r ju s att har man vl brjat med ett mrke s r man ganska fast. Gr ju inte att blanda mottagare och sndare frn olika mrken s har man vl kpt mottagare och monterat in i alla sina prylar, med telemetrisystem och sensorer mm s r det bde jobbigt och dyrt att byta allt i hela sin flygflotta. Drfr r det bra att vlja en bra radio frn brjan men det r alltid svrt som nybrjare d man inte vet vad man vill ha och behver och det blir ltt vervldigande. Har man en Futaba radio kan man alltid kpa en dyrare bara fr att man r shopping sugen men har man en Taranis s finns det inget alternativ s folk hller nog i dem. Det finns de som aldrig fattar Taranisen och sljer direkt och det finns alltid de som lgger av men det blir inte s mnga beg.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 330
    Jobb
    Klubb

Standard

Nej, min fr du inte kpa! Bara att hlla koll hr p sljes, blocket och helisweden. Fast Taranisen r den sista av mina R/C prylar jag skulle slja och tror mnga hller hrt i dem, sljs dem s gr de rtt dyrt skulle jag tro s ekonomiska vinsten r nog inte jttemnga hundralappar. Om du har tlamod s kommer det nog komma ut begagnade X9 nr X12 slpps fr d kommer skert folk uppgradera.

Det r ju s att har man vl brjat med ett mrke s r man ganska fast. Gr ju inte att blanda mottagare och sndare frn olika mrken s har man vl kpt mottagare och monterat in i alla sina prylar, med telemetrisystem och sensorer mm s r det bde jobbigt och dyrt att byta allt i hela sin flygflotta. Drfr r det bra att vlja en bra radio frn brjan men det r alltid svrt som nybrjare d man inte vet vad man vill ha och behver och det blir ltt vervldigande. Har man en Futaba radio kan man alltid kpa en dyrare bara fr att man r shopping sugen men har man en Taranis s finns det inget alternativ s folk hller nog i dem. Det finns de som aldrig fattar Taranisen och sljer direkt och det finns alltid de som lgger av men det blir inte s mnga beg.

Detta stmmer dock ser man nd en del taranis g hrifrn sljes-sidan.

FRSKY som gr taranis r vldigt genersa med funktioner som jag skrev frut, rtt viktiga funktioner, alarm nr signalen r lg, batterilarm och varningar i hgtalare om man har goggles p ex.
    Det r bara radions funktioner, frskys mottagare har ofta inbyggd batterispnning som du fr ner i radion vilket i vissa andra mrken krver tredjepartskomponenter som kan vara rtt dyra (ls futaba).
    Att rtt mnga nanoflightcontrollers r frsky BnP r ocks en anledning till frsky taranis.

Allt detta jag listade r ju rtt bra grejer, dock i min mening r de viktigaste sakerna med en radio i fallande ordning fljande

-Plitlighet och rckvidd. (Min Futaba har folk p youtube ftt ur 4.2km med, den har dubbla antenner(diversity) och utvrderar hela tiden vilken antenn som har bst kontakt med mottagaren, detta i kombination med en mottagare med samma typ av diversity (2 antenner) ger ett mkt skert 2.4ghz-system vilket r det viktigaste av allt, utan kontakt kan man ej styra.

-Spakarnas gimbals, hur mnga kanaler vi n har s r det de 4 kanalerna som spakarna vanligen kontrollerar och knslan och kvaliteten r vldigt olika p tillverkarna, jag tycker t e x att taranisens gimbals r lite slappa och kvaliteten inte r den bsta, lst en del om folk som ftt ppna upp dem fr att laga/modda gimbalkontakterna p nykpta taranisar.
    ERGONOMi tillhr denna sektion och beroende p om du tummar eller nyper spakarna s kanske vissa radior ej alls passar rent biomekaniskt fr dig (om du skall kra quad kan det vara vrt att prova nypa spakarna, ger strre upplsning och kontroll).

-Mottagarnas frmga att anvnda lite modernare protokoll till flightcontrollers med lgre latency t ex sbus(futaba, frsky mfl), (c)PPM, el xbus (spektrum)

-Priset p bra mottagare (med bra menar jag med diversity och telemetri samt sbus i frskys exempel runt 200kr (motsvarande 8ch futabamottagare m sbus kostar runt 500)samt kompabilitet fr framtida utveckling och behov.

Hoppas det klarar upp lite fr dig
    Lycka till
    Mvh Gustaf

Skickat frn min SM-T211 via Tapatalk

Standard

Vill man satsa p hobbyn och har pengarna, kp nt etablerat mrke som fungerar bra. Taranis m ha mnga funktioner men det viktigaste med en sndare och mottagare enligt mig r skerheten och att det fungerar. Har krt Futaba i mnga r och kommer fortstta kra det, dels fr att de bara funkar och aldrig krnglar, men ocks fr att jag har 15+ Futaba-mottagare. S jag hller hrt om min Futaba-sndare fr jag vill heller inte programmera om alla 40 minnen.

Om ngot hnder vill jag slippa tnka "var det sndaren? eller var det mottagaren?" och sen oroa sig att dyrgriparna "kan" ramla i backen fr att jag inte vet om grejerna hller mttet. Men fr billiga FPV-racers, depronflyg, EPO-flyg osv... kp vad som helst. En krasch kostar inte s mycket. =) Nr folk kper allt billigt som finns p marknaden s faller kvalitetstillverkarna bort och det frstr fr de som vill ha bra grejer. Jag r ingen slit-och-slng-person.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 330
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Vill man satsa p hobbyn och har pengarna, kp nt etablerat mrke som fungerar bra. Taranis m ha mnga funktioner men det viktigaste med en sndare och mottagare enligt mig r skerheten och att det fungerar. Har krt Futaba i mnga r och kommer fortstta kra det, dels fr att de bara funkar och aldrig krnglar, men ocks fr att jag har 15+ Futaba-mottagare. S jag hller hrt om min Futaba-sndare fr jag vill heller inte programmera om alla 40 minnen.

Om ngot hnder vill jag slippa tnka "var det sndaren? eller var det mottagaren?" och sen oroa sig att dyrgriparna "kan" ramla i backen fr att jag inte vet om grejerna hller mttet. Men fr billiga FPV-racers, depronflyg, EPO-flyg osv... kp vad som helst. En krasch kostar inte s mycket. =) Nr folk kper allt billigt som finns p marknaden s faller kvalitetstillverkarna bort och det frstr fr de som vill ha bra grejer. Jag r ingen slit-och-slng-person.
    +1 p Futaba gllande lnkskerhet, och kvaliteten knns i sndaren (och alla andra futabakomponenter i princip)

Standard

Nej, min fr du inte kpa! Bara att hlla koll hr p sljes, blocket och helisweden........
    Detta stmmer dock ser man nd en del taranis g hrifrn sljes-sidan........
    Vill man satsa p hobbyn och har pengarna, kp nt etablerat mrke som fungerar bra.......
    +1 p Futaba gllande lnkskerhet, och kvaliteten knns i sndaren (och alla andra futabakomponenter i princip)

Stort tack allihop! Uppskattar verkligen att ni tar er tiden!

Jag knner mig redan vervldigad. Jag har ju aldrig testat vare sig futaba eller frsky. Drav r det vldigt svrt fr mig att veta vad det r jag vill ha gllande knsla och funktioner. Futaba lter verkligen kanon med sin diversity funktion osv samtidigt lter det som att frsky skulle kunna vara mer mngsidig och billigare fast d kanske smre p t.ex diversity. r det ngon specifik modell ni som fresprkar futaba tnker att jag borde satsa p isfall?

Tnk att jag r nybrjare, behver jag verkligen alla dessa funktioner just nu? Det kanske rcker gott och nnu mer med en taranis? Jag har inte direkt gott om pengar, vill inte lgga en frmgenhet innan jag brjat. r det verkligen s illa att jag mste vlja helt och hllet nu fr att sedan f bita i det sura pplet om jag vljer "fel"?

Jag sker ngot prisvrt fr en nybrjare som jag nd kan anvnda till flera projekt. Med det sger jag inte att jag behver det bsta och absolut inte ngot dligt heller. Frsky taranis knns som ett lngt steg men precis innanfr min steglngd om man sger s. Ska jag satsa p den?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 358
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Har flugit Futaba under mnga r men sger nd att en Taranis skulle fungera bra fr dig - tillrckligt bra kvalitet och du drar dig ju inte heller fr "programmerings-stuket" nr man skall stlla in den. Och fr quad-flygning gr du ju f de mesta instllningarna i controllern i i quad'en. Sen r mottagarna till Taranis avsevrt billigare n Futabas och de flesta av de nyare FrSky-mottagarna r nog ocks diversity-mottagare - och hela 2,4 GHz-konceptet frn FrSky r nog i grunden en oblyg kopia av Futabas Fasst-system ven om det sen r frbttrat/utvecklat ett antal gnger. S mitt tips r att kra p en Taranis. Kp sen t ex en X4RSB mottagare och anslut den via Sbus s har du en smidig lsning. Att tnka p r dock att kper man sndaren inom EU s skall du ha EU-anpassade mottagare - kper du sndaren utanfr EU s skall du ocks kpa mottagare fr marknaderna utanfr EU (USA, Kina m fl). Men detta gller t ex ven Futaba.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2016-08-18 klockan 23:19.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 330
    Jobb
    Klubb

Standard

Jag hade turen att tidigt f kpa en bra futabasndare billigt men som folk skriver r en Taranis mer n du behver frsta ret iaf!

stirra dig ej blind p taranisen heller, det kommer upp radiosystem p sljessidan ibland och det finns egentligen ingen anledning till att inte anvnda graupner, spektrum eller nn annan typ av radio.

Om du vill ha en riktigt billlig radio finns det "FlySky I6" den kan du nog t o m g och klmma p p hobbex om du vill, kostar ett par hundra ny och r en fungerande programmerbar radio, faktum r att den har ftt ngra bra reviews (utifrn pris och funktion).

mvh G
    (Jag skulle erbjuda mig att slja min spektrum dx6i riktigt billligt till dig men den r dsm2 och jag vill ej att du skall krascha pga signalfel)
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-08-19 klockan 06:21.

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •