Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: Hjälp! Nybörjare som behöver tips på drönare/googles

  1. #21

    Standard

    Finns i princip bara en radio X9, den finns som "vanlig" formfaktor x9D+ samt x9e för den som föredrar pulpit och sele. Sen är en x12 på g men har inte släppts än. För den lilla quaden behöver du ju ingen mottagare, den var ju inbyggd i kortet, så köp en vanlig 'x9D+ mode2' skulle jag föreslå.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av truetype Visa inlägg
    Okej, tack så mycket för era svar!

    Jag har bestämt mig för att bygga den lilla mini-quaden jag länkade ovan. En kollega och jag ska skriva ut skelettet nästa vecka. Jag har flugit vanliga drönare och helikoptrar och även flygplan. Så tänkte hoppa rakt in i FPV vilket jag tror kommer bli häftigt!

    När jag börjar bygga den så lär jag mig mer och mer under loppets gång och då blir det väl så att jag köper bättre laddare och så då. Testar med USB-laddaren som medföljer Lipona. Förresten är väl ackar och batterier samma sak fast olika namn? Likaså med Lipo?
    Antar att det är så här:
    Ack = Blyackumulator
    Lipo = Lithium polymer

    Rätta mig gärna om jag har fel
    Ser ut som att ingen har svarat, ack är samlingsnamnet på alla batterier om jag har förstått rätt (även jag är ganska ny hehe)

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joshiegy Visa inlägg
    Ser ut som att ingen har svarat, ack är samlingsnamnet på alla batterier om jag har förstått rätt (även jag är ganska ny hehe)

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
    Ack = förkortning för Ackumulator och gäller endast laddningsbara batterier.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24

  5. #25

    Standard

    Tack för svaren ovan!

    Citat Ursprungligen postat av Hoppsan_84 Visa inlägg
    Okej, vad är detta för hemsida? Står incl VAT på sidan där? Men det kanske är utanför EU i allafall och därav tillkommer i värsta fall tull och moms ändå?

    *edit* såg nu att de är från England och då är det ju inte någon extra skatt vilket är grymt. Men lite fundersam blir man ju, hur kan de vara nästan en tusenlapp billigare än t.ex hobbyking? Någon som har köpt från denna sidan tidigare?
    Senast redigerat av truetype den 2016-08-15 klockan 12:31.

  6. #26


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag och en polare har handlat där. Engelsk laddadapter är väll ända som jag kan klaga på. Kan fås med EU men jag orkade inte vänta.

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hobbyking International är inte billigast på allt - i vart fall inte om man räknar med att få betala moms (25 %) och den adminavgift (ofta runt 100 kr) som tas ut i samband med moms-debiteringen. Små paket slinker ofta igenom tullen men större paket kan "fastna" och därmed "momsas". Sen brukar frakten från Hobbyking International vara rätt dyr relativt frakten från många shoppar i Sverige och övriga EU. Hobbyking EU är säkrare för där är momsen redan betald och fraktkostnaen är rimligare.
    Roger

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hobbyking International är inte billigast på allt - i vart fall inte om man räknar med att få betala moms (25 %) och den adminavgift (ofta runt 100 kr) som tas ut i samband med moms-debiteringen. Små paket slinker ofta igenom tullen men större paket kan "fastna" och därmed "momsas". Sen brukar frakten från Hobbyking International vara rätt dyr relativt frakten från många shoppar i Sverige och övriga EU. Hobbyking EU är säkrare för där är momsen redan betald och fraktkostnaen är rimligare.
    Roger
    Lite så jag tänker... Det är dock lite billigare från Hobbyking ser jag nu, dock utan moms inräknat. 2080 från UK och 1780 från hobbyking, är det värt risken? Hur skulle ni gjort?

    Jag brukar köpa från Ebay, där har jag ofta tur, men vet inte hur det är med hobbyking.

    *EDIT* Köpte den här (https://www.youtube.com/watch?v=BbkWobTty24) från Ebay nu bara för det i väntan på materialet och väntan på svar, köpt allt utom Radion ännu.
    Senast redigerat av truetype den 2016-08-16 klockan 21:25.

  9. #29
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ser att du sneglat på dsm2-protokoll för sändare, strunta i det, det är ett gammalt protokoll och inte att jämföra med ex taranisens frekvenshoppande system, dsm2 använder 2"kanaler" i 2.4ghz-bandet och om du flyger nära ett par routers kan dsm2 lätt tappa signalen med garanterad krasch som följd m multirotor utan RTH.
    Köp du en beg taranis istället, kompatibel, mkt funktion för liten slant, billiga mottagare, sbus, frsky taranis verkar blivit omåttligt populärt i Quadvärlden.
    Om du har gott om pengar rekommenderar jag futaba, använder det själv och den strular aldrig till skillnad från spektrum dx6i med dsm2 som jag nu avvecklat helt.mvh G

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tänker man fortsätta med vår utomordentligt trevliga hobby så tycker även jag att man skall satsa på en bra sändare och inte köpa billigast tänkbara. Taranis kräver mera "programmerings-tänk" när man ställer in den jfr t ex Spektrum och Futaba men gillar man det så är den å andra siden hur flexibel som helst avseende just programmeringsmöjligheter.
    Roger

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Ser att du sneglat på dsm2-protokoll för sändare, strunta i det, det är ett gammalt protokoll och inte att jämföra med ex taranisens frekvenshoppande system, dsm2 använder 2"kanaler" i 2.4ghz-bandet och om du flyger nära ett par routers kan dsm2 lätt tappa signalen med garanterad krasch som följd m multirotor utan RTH.
    Köp du en beg taranis istället, kompatibel, mkt funktion för liten slant, billiga mottagare, sbus, frsky taranis verkar blivit omåttligt populärt i Quadvärlden.
    Om du har gott om pengar rekommenderar jag futaba, använder det själv och den strular aldrig till skillnad från spektrum dx6i med dsm2 som jag nu avvecklat helt.mvh G

    Skickat från min ST26i via Tapatalk
    Okej, tack. Det blir en Taranis, den är ju som det verkar väldigt populär och jag har inget emot programmering som McRegor skriver nedan.

    Men jag har letat, dock inte hittat någon beggad Taranis, hade gärna köpt en beggad. Det spelar ju ingen roll så länge den funkar. Ni kanske vet bättre var man ska leta?

    Tack för svaren.

    P.S Vad menas med Telemetry?

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tänker man fortsätta med vår utomordentligt trevliga hobby så tycker även jag att man skall satsa på en bra sändare och inte köpa billigast tänkbara. Taranis kräver mera "programmerings-tänk" när man ställer in den jfr t ex Spektrum och Futaba men gillar man det så är den å andra siden hur flexibel som helst avseende just programmeringsmöjligheter.
    Roger

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av truetype Visa inlägg
    Okej, tack. Det blir en Taranis, den är ju som det verkar väldigt populär och jag har inget emot programmering som McRegor skriver nedan.

    Men jag har letat, dock inte hittat någon beggad Taranis, hade gärna köpt en beggad. Det spelar ju ingen roll så länge den funkar. Ni kanske vet bättre var man ska leta?

    Tack för svaren.

    P.S Vad menas med Telemetry?
    Telemetri kallas funktionen att mottagaren skickar tillbaka data från sensorer på flyget så kan man t.ex. få upp batterispänning, strömförbrukning, avstånd höjd mm på radion. Man får koppla in sensorer. Sen kan t.ex. Taranis med ljud säga till att batteriet är slut och det är dags att landa. Den varnar även om man är för långt borta och börjar få dålig mottagning, mycket användbart vid FPV.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    Telemetri kallas funktionen att mottagaren skickar tillbaka data från sensorer på flyget så kan man t.ex. få upp batterispänning, strömförbrukning, avstånd höjd mm på radion. Man får koppla in sensorer. Sen kan t.ex. Taranis med ljud säga till att batteriet är slut och det är dags att landa. Den varnar även om man är för långt borta och börjar få dålig mottagning, mycket användbart vid FPV.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Okej, då förstår jag precis. Tackar! Vad jag lär mig mycket! Vad snälla ni är!
    Vet du var man skulle kunna få tag på en begagnad taranis?

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av truetype Visa inlägg
    Okej, då förstår jag precis. Tackar! Vad jag lär mig mycket! Vad snälla ni är!
    Vet du var man skulle kunna få tag på en begagnad taranis?
    Nej, min får du inte köpa! Bara att hålla koll här på säljes, blocket och helisweden. Fast Taranisen är den sista av mina R/C prylar jag skulle sälja och tror många håller hårt i dem, säljs dem så går de rätt dyrt skulle jag tro så ekonomiska vinsten är nog inte jättemånga hundralappar. Om du har tålamod så kommer det nog komma ut begagnade X9 när X12 släpps för då kommer säkert folk uppgradera.

    Det är ju så att har man väl börjat med ett märke så är man ganska fast. Går ju inte att blanda mottagare och sändare från olika märken så har man väl köpt mottagare och monterat in i alla sina prylar, med telemetrisystem och sensorer mm så är det både jobbigt och dyrt att byta allt i hela sin flygflotta. Därför är det bra att välja en bra radio från början men det är alltid svårt som nybörjare då man inte vet vad man vill ha och behöver och det blir lätt överväldigande. Har man en Futaba radio kan man alltid köpa en dyrare bara för att man är shopping sugen men har man en Taranis så finns det inget alternativ så folk håller nog i dem. Det finns de som aldrig fattar Taranisen och säljer direkt och det finns alltid de som lägger av men det blir inte så många beg.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  15. #35
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    Nej, min får du inte köpa! Bara att hålla koll här på säljes, blocket och helisweden. Fast Taranisen är den sista av mina R/C prylar jag skulle sälja och tror många håller hårt i dem, säljs dem så går de rätt dyrt skulle jag tro så ekonomiska vinsten är nog inte jättemånga hundralappar. Om du har tålamod så kommer det nog komma ut begagnade X9 när X12 släpps för då kommer säkert folk uppgradera.

    Det är ju så att har man väl börjat med ett märke så är man ganska fast. Går ju inte att blanda mottagare och sändare från olika märken så har man väl köpt mottagare och monterat in i alla sina prylar, med telemetrisystem och sensorer mm så är det både jobbigt och dyrt att byta allt i hela sin flygflotta. Därför är det bra att välja en bra radio från början men det är alltid svårt som nybörjare då man inte vet vad man vill ha och behöver och det blir lätt överväldigande. Har man en Futaba radio kan man alltid köpa en dyrare bara för att man är shopping sugen men har man en Taranis så finns det inget alternativ så folk håller nog i dem. Det finns de som aldrig fattar Taranisen och säljer direkt och det finns alltid de som lägger av men det blir inte så många beg.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Detta stämmer dock ser man ändå en del taranis gå härifrån säljes-sidan.

    FRSKY som gör taranis är väldigt generösa med funktioner som jag skrev förut, rätt viktiga funktioner, alarm när signalen är låg, batterilarm och varningar i högtalare om man har goggles på ex.
    Det är bara radions funktioner, frskys mottagare har ofta inbyggd batterispänning som du får ner i radion vilket i vissa andra märken kräver tredjepartskomponenter som kan vara rätt dyra (läs futaba).
    Att rätt många nanoflightcontrollers är frsky BnP är också en anledning till frsky taranis.

    Allt detta jag listade är ju rätt bra grejer, dock i min mening är de viktigaste sakerna med en radio i fallande ordning följande

    -Pålitlighet och räckvidd. (Min Futaba har folk på youtube fått ur 4.2km med, den har dubbla antenner(diversity) och utvärderar hela tiden vilken antenn som har bäst kontakt med mottagaren, detta i kombination med en mottagare med samma typ av diversity (2 antenner) ger ett mkt säkert 2.4ghz-system vilket är det viktigaste av allt, utan kontakt kan man ej styra.

    -Spakarnas gimbals, hur många kanaler vi än har så är det de 4 kanalerna som spakarna vanligen kontrollerar och känslan och kvaliteten är väldigt olika på tillverkarna, jag tycker t e x att taranisens gimbals är lite slappa och kvaliteten inte är den bästa, läst en del om folk som fått öppna upp dem för att laga/modda gimbalkontakterna på nyköpta taranisar.
    ERGONOMi tillhör denna sektion och beroende på om du tummar eller nyper spakarna så kanske vissa radior ej alls passar rent biomekaniskt för dig (om du skall köra quad kan det vara värt att prova nypa spakarna, ger större upplösning och kontroll).

    -Mottagarnas förmåga att använda lite modernare protokoll till flightcontrollers med lägre latency t ex sbus(futaba, frsky mfl), (c)PPM, el xbus (spektrum)

    -Priset på bra mottagare (med bra menar jag med diversity och telemetri samt sbus i frskys exempel runt 200kr (motsvarande 8ch futabamottagare m sbus kostar runt 500)samt kompabilitet för framtida utveckling och behov.

    Hoppas det klarar upp lite för dig
    Lycka till
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  16. #36

    Standard

    Vill man satsa på hobbyn och har pengarna, köp nåt etablerat märke som fungerar bra. Taranis må ha många funktioner men det viktigaste med en sändare och mottagare enligt mig är säkerheten och att det fungerar. Har kört Futaba i många år och kommer fortsätta köra det, dels för att de bara funkar och aldrig krånglar, men också för att jag har 15+ Futaba-mottagare. Så jag håller hårt om min Futaba-sändare för jag vill heller inte programmera om alla 40 minnen.

    Om något händer vill jag slippa tänka "var det sändaren? eller var det mottagaren?" och sen oroa sig att dyrgriparna "kan" ramla i backen för att jag inte vet om grejerna håller måttet. Men för billiga FPV-racers, depronflyg, EPO-flyg osv... köp vad som helst. En krasch kostar inte så mycket. =) När folk köper allt billigt som finns på marknaden så faller kvalitetstillverkarna bort och det förstör för de som vill ha bra grejer. Jag är ingen slit-och-släng-person.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #37
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vill man satsa på hobbyn och har pengarna, köp nåt etablerat märke som fungerar bra. Taranis må ha många funktioner men det viktigaste med en sändare och mottagare enligt mig är säkerheten och att det fungerar. Har kört Futaba i många år och kommer fortsätta köra det, dels för att de bara funkar och aldrig krånglar, men också för att jag har 15+ Futaba-mottagare. Så jag håller hårt om min Futaba-sändare för jag vill heller inte programmera om alla 40 minnen.

    Om något händer vill jag slippa tänka "var det sändaren? eller var det mottagaren?" och sen oroa sig att dyrgriparna "kan" ramla i backen för att jag inte vet om grejerna håller måttet. Men för billiga FPV-racers, depronflyg, EPO-flyg osv... köp vad som helst. En krasch kostar inte så mycket. =) När folk köper allt billigt som finns på marknaden så faller kvalitetstillverkarna bort och det förstör för de som vill ha bra grejer. Jag är ingen slit-och-släng-person.
    +1 på Futaba gällande länksäkerhet, och kvaliteten känns i sändaren (och alla andra futabakomponenter i princip)

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    Nej, min får du inte köpa! Bara att hålla koll här på säljes, blocket och helisweden........
    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Detta stämmer dock ser man ändå en del taranis gå härifrån säljes-sidan........
    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vill man satsa på hobbyn och har pengarna, köp nåt etablerat märke som fungerar bra.......
    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    +1 på Futaba gällande länksäkerhet, och kvaliteten känns i sändaren (och alla andra futabakomponenter i princip)

    Stort tack allihop! Uppskattar verkligen att ni tar er tiden!

    Jag känner mig redan överväldigad. Jag har ju aldrig testat vare sig futaba eller frsky. Därav är det väldigt svårt för mig att veta vad det är jag vill ha gällande känsla och funktioner. Futaba låter verkligen kanon med sin diversity funktion osv samtidigt låter det som att frsky skulle kunna vara mer mångsidig och billigare fast då kanske sämre på t.ex diversity. Är det någon specifik modell ni som förespråkar futaba tänker att jag borde satsa på isåfall?

    Tänk att jag är nybörjare, behöver jag verkligen alla dessa funktioner just nu? Det kanske räcker gott och ännu mer med en taranis? Jag har inte direkt gott om pengar, vill inte lägga en förmögenhet innan jag börjat. Är det verkligen så illa att jag måste välja helt och hållet nu för att sedan få bita i det sura äpplet om jag väljer "fel"?

    Jag söker något prisvärt för en nybörjare som jag ändå kan använda till flera projekt. Med det säger jag inte att jag behöver det bästa och absolut inte något dåligt heller. Frsky taranis känns som ett långt steg men precis innanför min steglängd om man säger så. Ska jag satsa på den?

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har flugit Futaba under många år men säger ändå att en Taranis skulle fungera bra för dig - tillräckligt bra kvalitet och du drar dig ju inte heller för "programmerings-stuket" när man skall ställa in den. Och för quad-flygning gör du ju f ö de mesta inställningarna i controllern i i quad'en. Sen är mottagarna till Taranis avsevärt billigare än Futabas och de flesta av de nyare FrSky-mottagarna är nog också diversity-mottagare - och hela 2,4 GHz-konceptet från FrSky är nog i grunden en oblyg kopia av Futabas Fasst-system även om det sen är förbättrat/utvecklat ett antal gånger. Så mitt tips är att köra på en Taranis. Köp sen t ex en X4RSB mottagare och anslut den via Sbus så har du en smidig lösning. Att tänka på är dock att köper man sändaren inom EU så skall du ha EU-anpassade mottagare - köper du sändaren utanför EU så skall du också köpa mottagare för marknaderna utanför EU (USA, Kina m fl). Men detta gäller t ex även Futaba.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2016-08-18 klockan 23:19.

  20. #40
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vill man satsa på hobbyn och har pengarna, köp nåt etablerat märke som fungerar bra. Taranis må ha många funktioner men det viktigaste med en sändare och mottagare enligt mig är säkerheten och att det fungerar. Har kört Futaba i många år och kommer fortsätta köra det, dels för att de bara funkar och aldrig krånglar, men också för att jag har 15+ Futaba-mottagare. Så jag håller hårt om min Futaba-sändare för jag vill heller inte programmera om alla 40 minnen.

    Om något händer vill jag slippa tänka "var det sändaren? eller var det mottagaren?" och sen oroa sig att dyrgriparna "kan" ramla i backen för att jag inte vet om grejerna håller måttet. Men för billiga FPV-racers, depronflyg, EPO-flyg osv... köp vad som helst. En krasch kostar inte så mycket. =) När folk köper allt billigt som finns på marknaden så faller kvalitetstillverkarna bort och det förstör för de som vill ha bra grejer. Jag är ingen slit-och-släng-person.
    Jag hade turen att tidigt få köpa en bra futabasändare billigt men som folk skriver är en Taranis mer än du behöver första året iaf!

    stirra dig ej blind på taranisen heller, det kommer upp radiosystem på säljessidan ibland och det finns egentligen ingen anledning till att inte använda graupner, spektrum eller nån annan typ av radio.

    Om du vill ha en riktigt billlig radio finns det "FlySky I6" den kan du nog t o m gå och klämma på på hobbex om du vill, kostar ett par hundra ny och är en fungerande programmerbar radio, faktum är att den har fått några bra reviews (utifrån pris och funktion).

    mvh G
    (Jag skulle erbjuda mig att sälja min spektrum dx6i riktigt billligt till dig men den är dsm2 och jag vill ej att du skall krascha pga signalfel)
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-08-19 klockan 06:21.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •